تاثیر جنجال‌های «ماری آنتوانت کره» بر انتخابات حساس شبه‌جزیره

تهران- ایرنا- حزب حاکم قدرت مردم در کره‌جنوبی در حالی خود را آماده رقابت در انتخابات حساس پارلمانی این کشور می‌کند که همزمان با جنجال‌های رسانه‌ای بر سر دریافت یک هدیه گران‌قیمت از سوی «کیم کئون هی» همسر رییس‌جمهور روبه‌روست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، رسانه‌های خبری از کیم کئون هی همسر یون سوک یئول رییس‌جمهور کره‌جنوبی و به اصطلاح بانوی اول این کشور به عنوان «ماری آنتوانت کره‌جنوبی» یاد می‌کنند. ماری آنتوانت همسر لوئی شانزدهم و آخرین ملکه فرانسه پیش از انقلاب کبیر این کشور به مرور و به دلیل ولخرجی‌های هنگفتش در زمان بحران مالی نزد فرانسوی‌ها نامحبوب شد. شاید دلیل اصلی رسانه‌ها در تشبیه کیم کئون هی همسر رییس‌جمهور کره به ماری آنتوانت نیز در همین نکته نهفته باشد.

کیم کئون هی، متولد دوم سپتامبر ۱۹۷۲ و رییس یک نمایشگاه آثار هنری است. قبل از جنجال‌های اخیر، ادعاهایی درباره سرقت علمی متون آکادمیک وی خبرساز شد. بعد از آنکه او به سرقت علمی برای نوشتن پایان‌نامه‌ دکترایش متهم شد، دانشگاه کوکمین کره‌جنوبی این اتهام را رد کرد با این حال این تکذیبیه واکنش شدید جامعه دانشگاهی این کشور را بدنبال داشت و هیاتی ۱۶ نفره از اساتید ادعاهایی را درباره تایید سرقت علمی وی منتشر کردند. احزاب مخالف در کره‌جنوبی البته دیدگاه‌های متفاوتی درباره این موضوع دارند و این اتهامات را ناشی از انگیزه‌های سیاسی می‌دانند.

اما جنجال اخیر درباره دریافت یک هدیه گران‌قیمت است. به گزارش خبرگزاری رویترز، در فیلمی که توسط یک کشیش کره‌ای آمریکایی با یک دوربین به طور مخفیانه در نوامبر (آبان/ آذر) گذشته میلادی گرفته و در یک کانال یوتیوب منتشر شده است، کیفی به همسر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، توسط همین کشیش هدیه داده می شود.

این کشیش که در تبادلات مذهبی با کره‌شمالی شرکت داشته و از طرفداران تعامل با پیونگ‌یانگ است، می گوید که در ابتدا به دلیل نگرانی از سیاست تندروی یون سوک یئول در مورد کره‌شمالی به دنبال ملاقات با بانوی اول کره جنوبی بود.

مقامات حزب حاکم و به ویژه اعضای دولت در ابتدا سعی کردند تا از بانوی اول این کشور چهره یک قربانی از طریق یک فیلم دستکاری شده را به تصویر بکشند اما بتدریج مسیر آنها تغییر کرد و حتی اختلافات درون حزبی آنها به رسانه‌ها کشیده شد.

روزنامه تایمز هند نوشت: حزب حاکم قدرت مردم در کره‌جنوبی اعلام کرده که به منظور رسیدگی به نارضایتی عمومی ناشی از این رسوایی، تحقیقاتی را پیش از انتخابات پارلمانی در ماه آوریل انجام خواهد داد.

این رسانه هندی می‌نویسد: نگرانی اعضای حزب قدرت مردم تنها مربوط به دریافت این هدیه گران‌قیمت محدود نمی‌شود بلکه ناشی از ادعاهای اخیر مطرح شده درباره دست داشتن همسر رییس‌جمهور در دستکاری قیمت سهام برخی از شرکت‌هاست.

همزمان با این موضوع، رییس جمهور کره‌جنوبی تصمیم مجلس ملی این کشور برای تحقیقات درباره این رسوایی را وتو کرد.

تاثیر جنجال‌های «ماری آنتوانت کره» بر انتخابات حساس شبه‌جزیره

لی سو جونگ یکی از نامزدهای مقدماتی حزب قدرت مردم در یک گفت‌وگوی رادیویی تصریح کرد که بانوی اول می‌تواند با توضیح شرایط، هدیه‌ گران‌قیمتی که همچنان در اختیار دارد را بازگرداند و از مردم عذرخواهی کند. در این صورت، مساله حل خواهد شد.

تحلیل‌گران می‌گویند، یون سوک یئول با سکوت درباره این موضوع و اصرار بر استعفای رهبر حزب حاکم به دلیل اختلاف‌نظر بر سر موضع برخی اعضا، خطری را می‌پذیرد که می‌تواند به بهای از دست دادن اکثریت در انتخابات سال جاری میلادی ختم شود.

این موضوع حتی باعث شده تا اختلافات درون حزبی به رسانه‌ها کشیده شود. ها تائه کونگ یکی از نمایندگان حزب حاکم در یک گفت‌وگوی رادیویی عذرخواهی بانوی اول از مردم را خواستار شد؛ امری که به وضوح از تغییر موضع حزب برابر رییس‌جمهور حکایت دارد. با این حال وی همزمان حزب اصلی مخالف را هم به تلاش برای سوء استفاده از این موضوع متهم کرد.

تاثیر جنجال‌های «ماری آنتوانت کره» بر انتخابات حساس شبه‌جزیره

رسانه‌های کره‌ای تاکید دارند که رییس جمهور این کشور از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری تنها یکبار نشست خبری برگزار کرده و بیشتر بر انتشار زنده سخنرانی‌هایش در جلسات هیات دولت یا شهرداری‌ها تمرکز داشته است. این نگرانی در بین اعضای حزب حاکم وجود دارد که در صورت برگزاری نشستی خبری، مسیر سوالات متوجه جنجال‌های همسر رییس‌جمهور شود.

برخی دیگر از تحلیلگران اعتقاد دارند که اظهارات اخیر مقامات حزب حاکم ناشی از نگرانی آنها درباره تاثیر این جنجال‌ها بر احساسات منفی عمومی به ویژه در استان‌های پرجمعیت با آرای متزلزل مانند سئول و گیونگ‌گی است.

با وجودی که حزب قدرت مردم موفق شد در انتخابات سال ۲۰۲۲ به پیروزی رسیده و دولت را در اختیار بگیرد اما پارلمان و مجلس ملی در این کشور صنعتی همچنان در اختیار حزب دموکراتیک است و جنجال‌های اخیر می‌تواند بر تلاش‌های دولت برای کنترل بر پارلمان یا حفظ کرسی‌هایش تاثیر منفی بگذارد.

تا انتخابات ماه مارس (اسفند/فروردین) زمان زیادی باقی نمانده اما به نظر می‌رسد که دولت یون سوک یئول کار دشواری برای پیروزی در این انتخابات یا حتی حفظ کرسی‌های مجلس ملی داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha