۸۰ هکتار زمین به سرمایه‌گذاران شهرک‌های کشاورزی آذربایجان‌غربی واگذار شد

ارومیه- ایرنا- مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۸۰ هکتار زمین به سرمایه گذاران در شهرک های کشاورزی خلیفه لوی نقده، درشک سلماس و مهلذان خوی طی یک سال اخیر واگذار شده است.

علی پیرمرادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای تسهیل کار و حمایت از سرمایه گذاران شهرک های کشاورزی استان در سال جاری بیش از ۴۶۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: امسال ساخت و ساز در شهرک‌های کشاورزی آذربایجان غربی با تلاش سرمایه گذاران به مساحت ۲۵ هکتار انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: طی یک سال اخیر چهار هکتار گلخانه در شهرک های کشاورزی خلیفه لوی نقده، دریاس مهاباد و درشک سلماس به بهره برداری رسیده و ۴۵۳ هکتار از اراضی ملی در روستای ولدیان آغ بولاغ شهرستان خوی جهت ایجاد شهرک دامپروری اختصاص یافته است.

مدیر شرکت شهرک های کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: تعیین مناطق مستعد برای ایجاد و توسعه شهرک‌های کشاورزی، سازماندهی بهره‌برداران با اعمال مدیریت متمرکز، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید، بهره‌گیری از فناوری جهت ارتقای کیفیت و کمیت محصولات تولیدی، بهینه کردن فرآیندها و روش‌ها در تولید محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی مطابق با استانداردهای جهانی، توسعه صادرات و بهره گیری بهینه ازمنابع آب و خاک و انرژی و نهاده ها در تولید محصولات کشاورزی از اهداف شرکت است.

پیرمرادی با بیان اینکه توسعه ۲ هزار هکتاری شهرک‌های کشاورزی این استان در راستای افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک ضروری و در دستور کار است، گفت: شهرک‌های کشاورزی به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه در اقتصاد آذربایجان‌غربی مطرح است که افزایش سهم آن در بخش کشاورزی توام با کاهش ۱۰ برابری مصرف آب و افزایش چندین برابری تولید بوده که هر دوی این موارد، بستری برای رونق و راندمان بالای تولید پایتخت کشاورزی کشور به شمار می رود.

به گزارش ایرنا بر اساس اظهارات کارشناسان، هشت نقطه تحت عنوان مجتمع های کشاورزی در مقیاس های مختلف ازنظر پیشرفت فیزیکی در آذربایجان غربی شکل گرفته است.

شهرک گلخانه‌ای سریل آباد بوکان، درشک سلماس، خانشان ارومیه، چهار قلعه میاندوآب، دریاس مهاباد، مهلذان خوی و شهرک شیلاتی آغ چای جزو سایت های گلخانه ای بوده و یک مورد نیز شهرک دامپروری سریل آباد بوکان که اخیرا موفق به اخذ مجوز شده در قالب شهرک های کشاورزی فعال است.

این استان دارای ۲۳۵ هزار بهره بردار کشاورزی است که سالانه بیش از ۶ میلیون تن محصول تولید و روانه بازار می کنند.

مصرف ۹۰ درصد منابع آبی آذربایجان غربی در این بخش از معضلات کشاورزی و مقرون به صرفه نبودن آن است که دولت درصدد است تا با برنامه های حمایتی و آموزشی خود این میزان مصرف آب را کاهش دهد و توسعه کشت گلخانه ای یکی از مهمترین راهکارهای آن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha