افزون بر یکهزار هکتار اراضی کشاورزی خراسان‌شمالی به‌ آبیاری نوین تجهیز شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یکهزار و ۳۵ هکتار اراضی کشاورزی این استان از ابتدای سالجاری تاکنون به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.

سامان محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: همچنین در سال جاری ۱۰۸ کیلومتر از کانال های کشاورزی استان لوله گذاری و بتنی شد که نسبت به سال گذشته ۲۵ کیلومتر بیشتر کار شده است.

وی بر مدیریت منابع‌ آب استان تاکید کرد و افزود: ایجاد سامانه های آبیاری نوین از جمله راه‌های افزایش راندمان آبیاری محسوب می شود و این شاخص استان امسال از ۳۵ درصد به ۴۶ درصد افزایش یافت.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: کم آبی؛ مدیریت مصرف آب را به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل کرده است و تلاش دولت برای مقابله با این معضل در حوزه کشاورزی در سال‌های اخیر منجر به گسترش سامانه های نوین آبیاری در سطح کشتزارهای استان شده است.

وی میزان آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان را ۸۷۰ میلیون متر مکعب برآورد کرد و گفت: سالانه بیش از یکهزار و ۴۰۰ تن انواع محصولات کشاورزی از سطح اراضی استان تولید می شود و این میزان آب جوابگوی کشاورزی این خطه نیست.

احیای ۵۰ رشته قنات

محمدی ادامه داد: ۶۳۲ رشته قنات در این استان وجود دارد که در سال جاری ۵۰ رشته آن احیا و مرمت شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این استان چهار هزار و ۴۰ حلقه چاه آب مجاز وجود دارد که سالانه ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب از این منابع آبی برای بخش کشاورزی استحصال می شود.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: منابع آبی بخش کشاورزی استان از چاه، قنات، سد، آب های زیر زمینی و بخش بیشتر از محل آبهای سطحی تامین می شود.

به گزارش ایرنا، سهم بخش کشاورزی خراسان شمالی ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان را تشکیل می دهد.

مجموع اراضی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha