به گزارش ایرنا، «ناصر بصیری»، روز چهارشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از آزادراه تبریز - مرند در قالب اردوی «راویان پیشرفت»، افزود: هم اکنون ۲۵۰ کیلومتر آزادراه نیز در آذربایجان شرقی در حال بهره برداری است.
وی اظهار کرد: آزادراه های در حال احداث در این استان شامل بیش از ۱۱۰ کیلومتر مراغه - هشترود، ۶۲ کیلومتر تبریز - مرند و قطعه های ۶ و ۵ آزادراه تبریز - ارومیه به طول بیش از ۶۸ کیلومتر است.
مجری طرحهای آزادراهی شمالغرب کشور با بیان اینکه این آزادراه ها با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی اجرا می شوند، گفت: بر اساس برآورد اولیه، ۴۸ کیلومتر از آزادراه مراغه - هشترود، ۳۳ کیلومتر از آزادراه تبریز - مرند و ۱۶ کیلومتر از تبریز - ارومیه تا پایان دولت سیزدهم تکمیل و به بهره برداری می رسد.
۴۸ کیلومتر از آزادراه مراغه - هشترود، ۳۳ کیلومتر از آزادراه تبریز - مرند و ۱۶ کیلومتر از تبریز - ارومیه تا پایان دولت سیزدهم تکمیل و به بهره برداری می رسد.
بصیری، ادامه داد: آزادراه تبریز - مرند به طول ۶۲ کیلومتر از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است و این آزادراه از تقاطع دیزل آباد واقع در بزرگراه باکری تبریز به طول ۱۳ کیلومتر تعریض و از چهار خطه به ۶ خطه تبدیل و بقیه مسیر تا شهر مرند به صورت ۶ خطه احداث می شود.
وی یادآور شد: احداث بخشی از این آزادراه با شروع به کار دولت سیزدهم و در قالب سفرهای استانی رییس جمهور در اولویت قرار گرفته و در این راستا ۳۳ کیلومتر از مسیر این آزادراه از تقاطع دیزل آباد تبریز تا محله «شوردرق» در تقاطع صوفیان جاده قدیمی تبریز - مرند در حال تکمیل است.
مجری طرحهای آزادراهی شمالغرب کشور با بیان اینکه اجرای این مسیر نیز به خاطر مشکلات مالی اولویت بندی شده است، گفت: فاز اول این پروژه (باند جنوبی) تحت عنوان کیلومتر۱۳ به طول ۲۴ کیلومتر تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
بصیری، افزود: مسیر برگشت (باند جنوبی) این پروژه از تقاطع صوفیان به تبریز با ۹۳ درصد پیشرفت در حال اجرا است و برای تکمیل آن ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است که در صورت تامین منابع مالی سهم دولتی، این مسیر به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به اینکه مسیر رفت (باند شمالی) این پروژه ۶ ماه از افتتاح باند جنوبی، آماده بهره برداری می شود، اظهار کرد: این باند حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ادامه این مسیر از کیلومتر۳۷ تا شوردرق تحت عنوان کیلومتر۴۶ به طول ۹ کیلومتر نیز دارای ۵۵ درصد پیشرفت است.
بصیری، ادامه داد: تکمیل باند شمالی این آزادراه به حدود هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و برای اجرای آزادراه تبریز - مرند در مسیر رفت و برگشت از تقاطع دیزل آباد تا محله شوردرق در مجموع ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز استبرای اجرای آزادراه تبریز - مرند در مسیر رفت و برگشت از تقاطع دیزل آباد تا محله شوردرق در مجموع ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
آزادراه تبریز - مرند در قالب جاده ابریشم و در مسیر ژاپن - بلغارستان اجرا میشود
مجری طرحهای آزادراهی شمالغرب کشور با بیان اینکه آزادراه تبریز - مرند بخشی از آزادراه سراسری تهران - بازرگان است، گفت: این پروژه در قالب جاده ابریشم و قسمتی از بزرگراه آسیایی (AH۱) اجرا می شود که از ژاپن تا بلغارستان به طول بیش از ۲۰ هزار کیلومتر است و برای افزایش ظرفیت یکی از مسیرهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه احداث می شود.
بصیری، افزود: دولت در سال ۱۳۸۵ بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی متعهد به اجرای این آزادراه شده و بخشی از این مسیر که کوتاهترین مسیر اتصال تهران به مرز بازرگان است تا تبریز احداث شده و در حال بهره برداری است.
وی اظهار کرد: ۱۴۰ کیلومتر از این مسیر در آذربایجان شرقی واقع شده که ۶۲ کیلومتر آن به عنوان آزادراه تبریز - مرند در حال اجراست و اجرای بقیه مسیر از مرند تا «ایواوغلی» زیر قرارداد نرفته است.
بصیری، ادامه داد: این پروژه با هدف کاهش زمان سفر و تلفات جاده ای، افزایش ظرفیت محور و افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی، تکمیل شبکه آزادراهی کشور و اتصال آن به مرز بازرگان و افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر با اتصال تهران به اروپا اجرا می شود.
۲۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در آذربایجان شرقی اجرا می شود
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به اجرای بیش از ۲۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در سطح استان، گفت: بخشی از این راه ها به بهره برداری رسیده است.
«جعفرصادق رستمی مهر»، افزود: از جمله این پروژه ها، تبریز - اهر، خواجه - ورزقان، صوفیان - شبستر - سلماس، تبریز - بستان آباد، بستان آباد - سراب و میانه - سرچم است که از سوی وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه راه های کشور اجرا می شود.
وی اظهار کرد: از مسیر ۹۵ کیلومتری تبریز - اهر حدود ۸۵ کیلومتر، از ۶۰ کیلومتر خواجه - ورزقان حدود ۴۰ کیلومتر، از ۶۰ کیلومتر مرند - جلفا حدود ۴۷ کیلومتر و مسیر صوفیان - شبستر و شبستر تا کوزه کنان تکمیل شده است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه زیرگذر شندآباد در کوزه کنان در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد، گفت: پروژه جدید جلفا - کلاله به طول ۱۰۷ کیلومتر نیز از طرح های این اداره کل است.
رستمی مهر، با اشاره به پیگیری های جدی دولت سیزدهم برای تکمیل پروژه های راهسازی در استان، ادامه داد: تلاش می شود پروژه مرند - ایواوغلی، مرند - جلفا، تبریز - بستان آباد حدفاصل یوسف آباد تا تقاطع آزادراه پیامبر اعظم (ص) به طول ۱۰ کیلومتر تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می رسد.
وی با تاکید بر اینکه برای اجرای هر کیلومتر آزادراه حدود یک هزار میلیارد ریال، بزرگراه چهار خطه حدود ۸۰۰ میلیارد ریال و راه های اصلی ۲ خطه ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه صرف می شود، یادآور شد: در دولت سیزدهم حجم سرمایه گذاری در حوزه راهسازی در این استان زیاد است.
نظر شما