۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۵۰
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85372066
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تسهیل ترافیک اردبیل به طور ویژه پیگیری شود

اردبیل- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌ جمعه اردبیل گفت: مرکز استان در بحث ترافیک نمره قابل قبولی ندارد و انتظار می‌رود موضوع کنترل و تسهیل ترافیک در اردبیل به طور ویژه در دستور کار مدیریت شهری قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله سیدحسن عاملی روز چهارشنبه در آیین تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری اردبیل تصریح کرد: شرایط ترافیکی اردبیل مقبول نیست و نمره قبولی نمی‌گیرد که مشکل باید ریشه‌یابی و برطرف شود.

وی افزود: وقت سرمایه بزرگی برای انسان است که هرگز به عقب برنمی‌گردد و اگرچه برخی مسائل دست ما نیست، با این حال می‌توان اقدام‌هایی را انجام داد تا وقت مردم در ترافیک تلف نشود و از این سرمایه بزرگ بیشتر استفاده کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل اضافه کرد: شهر عزت ما و موجب سربلندی ماست و هر کسی در هر شهری بخواهد بماند، تمایل دارد که از تحول‌های دنیا چه در بحث معماری و شهرسازی چه زیبایی و جذابیت عقب نماند و از این رو همه نسبت به این موضوع حساس هستند که در محله و شهر چه اتفاقی می‌افتد.

وی اضافه کرد: امیدواریم نمایندگانی در انتخابات پیش رو انتخاب شوند که با قدرت از منافع استان دفاع کنند تا ارزش افزوده به صورت ملی و نه استانی تقسیم شود؛ زیرا این ظلم بزرگی است و باید یک‌جایی مقابل آن گرفته شود و اگر نامزدی چنین شعاری می‌دهد، مردم باید روی وی حساب باز کنند.

عاملی با تاکید بر لزوم صادق بودن نماینده‌ها در عمل به وعده‌ها، عنوان کرد: موضوع دیگر رعایت عدالت در تقسیم اعتبار است که در تمام مناطق بودجه به صورت مساوی تقسیم و تلاش شده است تا بویی از تبعیض به مشام نرسد.

وی بیان کرد: سالم‌سازی شهرداری از دیگر مسائل مهم است و نهایت سالم‌سازی باید در آنجا باشد تا وثوق مردم بیشتر شود؛ تلاش برای تسهیل امور و ارایه خدمات به منظور جلوگیری از هدر رفتن وقت مردم بسیار حائز اهمیت است.

امام‌جمعه اردبیل با طرح این پرسش که برخی چرا و چگونه جرات می‌کنند دست به خلاف بزنند، افزود: یکی از گرفتاری‌های دیگر تلاش برای رفع و رجوع خلاف‌های صورت گرفته با استفاده از واسطه‌ها و کمیسیون‌ها و مسائل دیگر است که انتظار می‌رود از آن پیشگیری شود.

هویت و معماری سنتی در ساخت و سازها رعایت شود

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: معماری سنتی هویت شهر ماست و در استان‌های دیگر نیز چنین است ولی معماری غربی در همه جا به چشم می‌خورد؛ در حالی که باید سعی کنیم به هر نحوی گذشته و هویت خود را حفظ کنیم و نشان دهیم.

آیت‌الله عاملی با اشاره به استفاده از المان «الله الله» در میدان وحدت اردبیل به عنوان شعار قزلباشان و صفویان تاکید کرد: باید چنین اقدام‌های شایسته‌ای بیش از پیش مورد توجه باشد.

وی همچنین گفت: پیش‌تر در مورد مساله جابه‌جایی پادگان اردبیل نیز با سردار شیرازی گفت‌وگوی مفصلی انجام و موافقت اولیه گرفته شده است و در انتظار طرح و برنامه استان هستند که این اقدام در کنار آزادسازی باغ شریعت اقدامی شایسته در راستای ارتقای سرانه فضای سبز شهری خواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل ادامه داد: ورودی شهر نیز شرایط شایسته‌ای ندارد و چندین بار مطرح و قول‌هایی در این زمینه داده شده است که می‌توان با درایت و در نظر گرفتن برخی امتیازها منظر شهری را ارتقا داد؛ هر سال در بحث فضای سبز اقدام‌هایی صورت می‌گیرد و دستگاه‌های مختلفی هم در این زمینه آمار می‌دهند اما به چشم نمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: برای نمونه می‌توان به اجرای طرح کاشت نهال در نقاط مختلف شهر اشاره کرد که سالانه انجام می‌شود اما از نتیجه آن اطلاعی در دست نیست؛ شهر ما نباید به کویر شبیه باشد و از شهردار انتظار می‌رود که سرانه فضای سبز را ارتقا دهد.

آیت‌الله عاملی اضافه کرد: هرچند داخل شهر اقدام‌های شایسته‌ای انجام شده است اما جاده‌ها و ورودی‌ها شرایط مناسبی ندارد که با توجه به گردشگرپذیر بودن اردبیل، انتظار می‌رود دست‌اندرکاران به این موضوع توجه داشته باشند تا بتوانیم دین خود را به ملت ادا کنیم.

وی با قدردانی از تلاش‌های شورای شهر و شهرداری بیان کرد: بودجه ارایه شده و سابقه آن نشان می‌دهد که در آن هم سرعت، هم دقت، هم علمیت و هم آینده‌نگری هست و منابع تامین بودجه نیز دیده شده که گام‌هایی شایسته است و باید با همین دقت کارها را انجام دهیم.

امام‌جمعه اردبیل با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر و عرض ادب به ساحت شهدای انقلاب، اظهار کرد: این حرکت بی‌نظیری که با عنوان انقلاب اسلامی رخ داد، در جهان بی‌نظیر بوده و هیچ کس تا پیش از آن جرات نکرده بود در برابر قدرت‌های اهریمنی و استکباری بایستد.

وی یادآور شد: آمریکا و اروپا چهره کریه و ماهیت اصلی خود را در جنگ غزه نشان دادند و ثابت کردند که به هیچ کس و هیچ چیز حرمتی قائل نیستند و هرجا فرصتی به دست بیاورند، برای منافعشان جان، مال، خون، عزت و حیثیت انسانی بهایی ندارد.

آیت‌الله عاملی بیان کرد: افتخار می‌کنیم که در سایه انقلاب خودمان می‌توانیم برای خودمان تصمیم بگیریم، استقلال سیاسی و حاکمیت ملی داشته باشیم و امید میرود بتوانیم از این میراث با عظمت دفاع و به محضر حضرت ولی‌عصر (عج) تقدیم کنیم.

افزایش ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد

شهردار اردبیل نیز در این آیین با اشاره به برخی مشکل‌ها در حوزه مدیریت شهری اظهار کرد: تحقق نیافتن هدف‌گذاری به دلیل کاهش ساخت و سازها موجب شد تا به فکر راه‌های دیگری باشیم و از این رو برای بافت فرسوده اردبیل که برابر یک پنجم شهر به مساحت یک هزار و ۲۰۰ هکتار است، مشوق‌هایی در نظر گرفته شد.

محمود صفری با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی صدور پروانه ساخت در شهر اردبیل افزود: با وجود همه این افزایش‌ درآمد شهرداری از محل صدور پروانه‌های ساخت و ساز از ۹۸ به ۴۰ درصد رسیده است و با اینکه سالانه شورای شهر نیز افزایش چندانی اعمال نمی‌کند.

وی بیان کرد: بودجه‌ سالانه حدود ۶۰ درصد افزایش دارد و این امر بیشتر متوجه حوزه عمرانی بوده، به طوری که ۲۸ درصد بودجه جاری و نزدیک به ۷۲ درصد عمرانی است؛ عمرانی حدود ۸۰ درصد افزایش نشان می‌دهد که خود رقم بزرگی است و امید می‌رود در تحقق آن تلاش کنیم، زیرا جز ۱۴۰۱ بودجه سال‌های گذشته به طور کامل محقق نشد که امسال هم برای تحقق کامل تلاش می‌کنیم.

شهردار اردبیل اضافه کرد: با توجه به تاکیدهای صورت گرفته، شهرداری در بحث هوشمندسازی و ارایه خدمات الکترونیکی نیز گام‌های بزرگی برداشته است که از جمله می‌توان به ایجاد پارکینگ‌های هوشمند اشاره کرد.

وی عنوان کرد: همچنین سیستم شهرداری اردبیل به نظام مهندسی متصل شد که ابتدا در پنج منطقه به صورت آزمایشی بود و به تدریج گسترش یافت تا مهندسان بدون نیاز به مراجعه حضوری اقدامات لازم را انجام دهند.

صفری بیان کرد: تکمیل هرچه سریع‌تر پل بسیج از دیگر برنامه‌های شهرداری است، چرا که بزرگ‌ترین پروژه پل‌سازی مدیریت شهری اردبیل به شمار می‌رود که هشت کیلومتر طول دارد و انواع مسیرهای ورود و خروج در راستای کاهش ترافیک در آن تعریف شده است.

وی افزود: این پروژه که اعتبارش هم مهیا شده، در صورت بهره‌برداری می‌تواند بار ترافیکی یک‌چهارم شهر را پوشش دهد؛ پل نیایش هم از یک سو به سمت شورابیل در حال بازگشایی است و هزینه ۱۲۰ میلیارد ریالی تملک پرداخت شده و زیرسازی نیز با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال پیش می‌رود تا هرچه زودتر آماده شود.

شهردار اردبیل گفت: ساکنان شهرک کوثر و دادگستری که برای خروج از شهر مجبور طی مسیری طولانی و در نتیجه ایجاد ترافیک هستند نیز با بهره‌برداری از این پروژه می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را به سمت خروجی سرعین برسانند و ۶ شهرک واقع در آن محدوده هم به نیایش وصل خواهد شد که تملک آن بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال و کل پروژه افزون بر یک هزار میلیارد ریال برای شهرداری هزینه خواهد داشت.

وی بیان کرد: در کنار آن باید پلی ۴۵ متری از کنار رودخانه احداث شود که تا کنون هیچ اقدامی در موردش انجام نشده است که تلاش می‌کنیم با استفاده از منابع بودجه سال ۱۴۰۳ آن را پیش ببریم تا رفت و آمد ساکنان این شهرک‌ها موجب ترافیک به ویژه در محدوده میدان بسیج نشود.

صفری ادامه داد: یکی دیگر از آرزوهای دیرینه مردم اردبیل ایجاد باغی بزرگ در محدوده میدان بسیج است که به زودی تملکش انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: برای اینکه بخشی از بودجه شهرداری در آینده برای تامین بودجه مدیریت شهری اختصاص یابد، ۸۵ هزار میلیارد ریال پروژه مشارکتی آغاز شده است که در سال‌های آتی موجب درآمد پایدار خواهد شد.

وی زیباسازی شهری، هدایت آب‌های سطحی، توسعه فضای سبز از دیگر برنامه‌های سال آینده شهرداری اردبیل برشمرد و اظهار کرد: یکی از اقدام‌های بزرگی که انجام شد، تامین و تجهیز ماشین‌آلات بود که ۳۵ دستگاه تحویل گرفتیم و در حال حاضر ۸۱ دستگاه ماشین‌آلات سنگین داریم که در زمان بحران‌های احتمالی می‌توانند وارد عمل شوند.

شهردار اردبیل همچنین به بارش سنگین برف اشاره داشت و با قدردانی از تلاش نیروهای خدمات شهری و قدردانی از صبر مردم عنوان کرد: ۲۷۵ دستگاه ماشین اجاره‌ای نیز به کار گرفته شد تا با همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه اقدام لازم برای برفروبی و پاکسازی معابر انجام شود، به طوری که سه هزار و ۵۰۰ کوچه پاک‌سازی شد.

به گزارش ایرنا لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری، مناطق و سازمان‌های وابسته به شورای اسلامی شهر اردبیل در مجموع به مبلغ ۳۲ هزار میلیارد ریال با حضور جمعی از مسئولان استانی و مدیریت شهری در ادامه این آیین تقدیم شد که با رشد ۱۲ هزار میلیارد ریالی نسبت به سال گذشته، حدود ۶۰ درصد افزایش دارد.

بر اساس آخرین آمارها اردبیل افزون بر ۵۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و شامل پنج منطقه شهری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha