تعداد مناطق چهارگانه محیط زیست خراسان رضوی بعد انقلاب ۳۰ برابر شد

مشهد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تعداد مناطق چهارگانه محیط زیست شامل پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت‌شده در خراسان رضوی نسبت به دوران قبل انقلاب ۳۰ برابر شده است.

مهدی اله پور روز شنبه در آیین آغاز به کار مرکز تحقیقات و فضای چند منظوره محیط زیستی شهرستان چناران افزود: پیش از انقلاب اسلامی در خراسان بزرگ (خراسانهای رضوی، جنوبی و شمالی) فقط یک منطقه چهارگانه محیط زیست به وسعت ۷۰ هزار هکتار در "تندوره" درگز وجود داشت.

وی اضافه کرد: هم اکنون در حوزه خراسان بزرگ ۴۵ منطقه تحت مدیریت محیط زیست با وسعت بیش از ۲ میلیون هکتار و در خراسان رضوی ۳۰ منطقه وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همچنین با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، حفاظت محیط زیست طبق قانون وظیفه ای همگانی شد و حفظ طبیعت و منابع سرزمینی در اولویت قرار گرفت همچنین بعد از انقلاب اسلامی نگرش و تفکر شکاربانی نیز به حفظ طبیعت و محیط بانی تغییر یافت که تغییر نگرش بزرگی بود.

اله پور در خصوص مرکز تحقیقات و فضای چند منظوره محیط زیستی شهرستان چناران نیز اظهار کرد: این پروژه از سال ۹۰ در چناران آغاز شد و ۱۲ سال روی زمین ماند اما با سفر استانی رئیس جمهور این طرح تکمیل و بهره برداری شد.

وی ادامه داد: این مرکز با هزار متر عرصه و ۴۵۰ متر مساحت در سه طبقه احداث شده است.

تعداد مناطق چهارگانه محیط زیست خراسان رضوی بعد انقلاب ۳۰ برابر شد

شهرستان چناران دارای ۲ منطقه حفاظت شده "ارس سیستان" و "بینالود" است و این شهرستان دارای تنوع زیستی فراوانی همچون پلنگ، قوچ، میش، بز و گربه‌سانان ارزشمند است.

۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی خراسان رضوی زیر پوشش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست این استان قرار دارد.

مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند.

گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha