اجرایی شدن توافقنامه امنیتی ایران و عراق مهمترین دستورکار سفر احمدیان

تهران-ایرنا- سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق در راستای تقویت روابط و همکاری‌های امنیتی میان تهران و بغداد است و میتواند زمینه‌ساز گسترش صلح و ثبات منطقه ای هم باشد.

به گزارش سیاست خارجی ایرنا، سفر روز گذشته (دوشنبه) علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به عراق که اولین سفر وی پس از انتصاب به عنوان دبیری شورای مزبور است را می توان نقطه عطفی در راستای ارتقا و توسعه روابط و همکاری های ایران و عراق به خصوص در حوزه امنیتی برشمرد.

متعاقب منهدم کردن مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل (شمال عراق)، برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای عراقی و بیگانه دست به کار شدند تا با ایجاد هیاهو و مانور سنگین تبلیغاتی علیه ایران، نسبت به تیره و تار کردن روابط تهران و بغداد به بهانه‌های واهی بکوشند.

آنها کار را تا بدان جا رساندند که منکر وجود مقرهای جاسوسی اسرائیل در خاک اقلیم و هرگونه ارتباطی میان مقامات اربیل با موساد شدند. هرچند که اسناد و مدارک زیادی دال بر این مهم هست که از دیرباز میان مقامات اقلیم شمال عراق با اسرائیل همکاری و روابط وجود داشته، اما دستگاه تبلیغاتی آمریکا و متحدان منطقه ای آن، ایران را متهم کردند که مکان اشتباهی را هدف قرارداده است!

حق قانونی ایران در دفاع از امنیت ملی

از واکنش های غیرطبیعی برخی مقامات عراقی و البته فضاسازی های ایجاد شده در رسانه‌های مغرض علیه اقدام ایران که در قالب «دفاع مشروع» و بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد صورت گرفت می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که مشخصا «بدخواهان روابط ایران و عراق» به دنبال بهانه‌ای جهت اعمال فشار بیشتر بر تهران بودند.

بنابراین باتوجه به شرایط ایجاد شده در روابط میان تهران و بغداد، ایران در قالب اقداماتی دیپلماتیک (از طریق سفیر ایران در بغداد و برخی کانال های دیگر) توضیحات لازم را بار دیگر به مقامات بغداد و اربیل ارائه داد، هرچند که پیشتر در جلسات رسمی و غیررسمی و در دیدار هیات‌های امنیتی مشترک، طرف ایرانی بارها مقامات عراق و مسئولین اقلیم شمال عراق را از موقعیت اماکن مرتبط با موساد که توسط دستگاه‌های امنیتی ایران شناسایی شدند، مطلع کرده بودند.

در همین راستا، ۸ بهمن ماه بود که «امیرعبداللهیان» از سفر قریب الوقوع احمدیان به عراق خبر داد.

کنعانی: سفر احمدیان در جهت هماهنگی ایران و عراق در مبارزه با تروریسم است

پیش از انجام این سفر هم «ناصر کنعانی» در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست خارجی ایرنا گفته بود که ما همواره گفت وگوهای منظم و مستمری را میان دو طرف در سطح مقامات هیات دولت، مقامات نظامی و امنیتی ایران و عراق داریم و سفر آقای احمدیان هم در چارچوب هماهنگی ایران و عراق در مبارزه با تروریسم، تقویت همکاری‌ها در جهت صلح، ثبات و امنیت منطقه و مرزهای دو طرف صورت گرفته است.

کنعانی افزود: طبیعتا موضوعات جاری اتفاق افتاده هم در گفت وگوهای میان دبیر شورای عالی امنیت ملی و طرف عراقی مطرح خواهد شد.

دیدارهای احمدیان با مقامات عالی رتبه عراق

در همین ارتباط، پایگاه العربی الجدید سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به عراق را بسیار با اهمیت و مقطع زمانی آن را بسیار مهم ارزیابی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در سفرش به عراق با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر و فرمانده کل قوا و «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق دیدار و تبادل نظر کرد.

نخست وزیر عراق در دیدار با احمدیان تصریح کرد: عراق برای حفظ ثبات و دستیابی به آرامش به طوری که منفعت مشترک ملت های منطقه را تأمین کند تلاش‌های زیادی انجام داده است و خواهد داد.

احمدیان نیز در این دیدار بر پایبندی جمهوری اسلامی به امنیت و ثبات عراق و پافشاری بر ادامه همکاری ها بر اساس «توافقنامه امنیتی مشترک میان دو کشور» به نحوی که امنیت هر دو همسایه تامین شود، تاکید کرد.

همچنین، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در دیدار با همتای ایرانی خود گفت: دو کشور و دو ملت دوست ایران و عراق، وجوه مشترک زیادی دارند و دولت عراق همواره در پی تقویت روابط خود با همه طرف ها بر اساس خدمت به منافع مشترک با کشورها و اصل احترام متقابل بوده است.

احمدیان هم در این دیدار با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر وجود رابطه مشترک و عمق تاریخی طولانی میان دو کشور ایران و عراق تاکید دارند؛ گفت: ایران بر اساس احترام به حاکمیت عراق با این کشور تعامل دارد و ما بر این باوریم که همه مشکلات را می‌توان از طریق «گفت وگوهای هدفمند و سازنده» حل کرد.

لزوم اجرای کامل شدن توافقنامه امنیتی مشترک

آنطور که از اظهارات مقامات سیاسی و نظامی ایران در ماه‌های اخیر برمی‌آید می‌توان نتیجه گرفت که «ایران از روند اجرای توافقنامه امنیتی مشترک ایران و عراق راضی نیست» و از سوی دیگر، طرف عراقی تا به امروز بارها وعده داده که نسبت به اجرای آن مصمم است.

بنابراین، «مهمترین دستورکار سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به عراق را می‌توان تاکید مجدد طرف ایرانی بر اجرای کامل توافقنامه امنیتی مشترک» از سوی مقامات بغداد دانست، با این استدلال که با اجرای آن توافقنامه، هم نگرانی ایران نسبت به گروه‌های مسلحِ تجزیه‌طلب که سال‌ها اقدماتی ضد امنیت ملی انجام دادند راحت می‌شود و هم آنکه عراق نگرانی بابت آنچه که آن را نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی می خواند آسوده می‌شود.

اجرای صحیح و کامل توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق می‌تواند منافع و امنیت دو کشور و منطقه را تامین کند و از طرفی دیگر «می تواند الگویی مناسب برای عراق و ترکیه باشد» تا با انجام اقدامی مشابه، نسبت به حل و فصل مشکلات امنیتی خود گامی موثر و عملیاتی بردارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha