۲۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۲۶
کد خبر: 85382537
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمک ۱۶ میلیون دلاری توکیو به دانشگاه ملی ساموآ

۲۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۲۶
کد خبر: 85382537
کمک ۱۶ میلیون دلاری توکیو به دانشگاه ملی ساموآ

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه ژاپن در دیدار با همتای ساموآیی خود تاکید کرد که توکیو ۱۶ میلیون دلار برای افزایش کیفیت دانشگاه ملی به این جزیره در قلب منطقه پولینزی اهدا می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودو نیوز، یوکو کامیکاوا وزیر امور خارجه ژاپن امروز (شنبه ۲۱ بهمن) با فیام نائومی ماتاآفا نخست وزیر و وزیر امور خارجه جزیره ساموآ در آپیا مرکز این جزیره در اقیانوس آرام دیدار و گفت‌و گو کرد.

مجمع‌الجزایری «ساموآ» واقع در جنوب اقیانوس آرام، شمال جزیره «تونگا » و شرق جزیره «فوتونا» است که دولت مستقل داشته و پایتخت آن‌ نیز «آپیا» است. این کشور عضو اتحادیه کشورهای مشترک المنافع بوده و پادشاه انگلستان حکمران این کشور محسوب می‌شود که یک فرماندار کل نمایندگی از وی را به عهده دارد. نخست‌وزیر، رئیس دولت است که معمولا فرماندار کل، وی را از میان رئیس حزب اکثریت یا اصلی کشور انتخاب می‌کند.

این جزیره همچون هاوایی در یک نقطه دور افتاده از اقیانوس آرام واقع شده‌است و یک جزیره گردشگری به‌شمار می‌آید.

کامیکاوا در این دیدار در راستای تقویت روابط دوجانبه با این جزیره وعده کمک بلا عوض ۲.۴ میلیارد ینی (۱۶ میلیون دلار) برای افزایش کیفیت به دانشگاه‌ ملی ساموآ را مطرح کرد.

گسترش روابط توکیو با جزایر اقیانوس آرام از زمانی اجرا شد که نفوذ پکن در این مناطق در حال افزایش است.

وزیر امور خارجه ژاپن در این دیدار به ارائه توضیحات دقیق و مبتنی بر علم در رابطه با رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما به دریا متعهد شد.

حجم بزرگی از آب آلوده به مواد رادیواکتیو در روند سردکردن سوخت رآکتور ذوب شده در نیروگاه هسته ای فوکوشیما از زمانی که به دلیل زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ویران شد، بوجود آمده است و در این مدت در مخازن و تانکرهایی پس از گذراندن مراحل سیستم پیشرفته برای از بین بردن مواد رادیواکتیو نگهداری شده است. در مراحل تصفیه این آب‌های آلوده، بیشتر مواد رادیواکتیو به جز تریتیوم جداسازی شد. دولت ژاپن با کسب رضایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مخازن این آب‌های تصفیه شده را با وجود مخالفت چین و سایر کشورهای جنوب شرق آسیا در آب‌های اقیانوس رهاسازی کرد.

در این نشست طرفین در مورد مقابله با تغییرات اقلیمی گفت‌و گو کردند.

یوکو کامیکاوا اولین وزیر خارجه ژاپن است که به ساموآ سفر می کند. وی قرار است در نشستی با وزیران ۱۸ عضو مجمع جزایر اقیانوس آرام که روز دوشنبه در فیجی برگزار می شود، شرکت کند.

توکیو قصد دارد روابط با جزایر اقیانوس آرام را همزمان با توسعه روابط با کشورهای اقیانوس هند تقویت کند تا علاوه بر ترویج طرح راهبردی دریایی «هند و آرام» روابط با کشورهای نوظهور و در حال توسعه‌ را هم تعمیق کند.

پروژه‌هایی که توکیو در آنها سرمایه‌گذاری می کند، بخشی از راهبرد آزاد و باز هند-اقیانوس آرام ( FOIP ) در دوران شینزو آبه نخست وزیرسابق ژاپن و به معنی ارتباط بیشتر کشورهای قاره آسیا، آفریقا و اقیانوس آرام و اقیانوس هند به یکدیگر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha