۲۴ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۲۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85385185
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شکاف در حزب جمهوری‌خواه به دنبال تهدید ترامپ علیه ناتو

تهران-ایرنا- تارنمای هیل نوشت: اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا درباره کشورهای «متخلف» ناتو اختلافات بین جمهوریخواهان حامی ترامپ و هم حزبی های شان را که به دنبال محافظت از تعهدات خارجی آمریکا هستند، دچار اختلاف کرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این تارنمای آمریکایی افزود: برخی از جمهوریخواهان اظهارات ترامپ را کم اهمیت دانسته اند؛ اظهاراتی که زنگ هشدار را برای دبیرکل سازمان ناتو را به صدا در آورده و کشورهای عضو آن را درباره تضعیف ائتلاف نظامی ناتو در دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ نگران کرده است.

تامی توبرویل سناتور جمهوریخواه درباره اظهارات ترامپ مبنی بر این که اگر رئیس جمهوری شود، روسیه را تشویق می‌کند تا با اعضای ناتو که در ارائه حمایت مالی به ناتو تخلف می کنند، «هر کاری که می‌خواهند» انجام دهد، گفت: «این ها همه کنایه است».

وی گفت همه این اظهارات برای این است که این کشورها باید هزینه بدهند. بیشتر آنها چنین هزینه ای را نداده اند.

برخی دیگر از جمهوریخواهان با ترامپ مخالفت کرده و گفته اند با او موافق نیستند. جیمز لانکفورد سناتور جمهوریخواه گفت: من موافق نیستم که باید از متحدان خود دور شویم.

این سناتور بر سر مسائل دیگری نیز مانند مقررات مرزی با ترامپ اختلاف نظر دارد.

جونی ارنست دیگر سناتور جمهوریخواه نیز درباره اظهارات ترامپ گفت: ما نباید تشویق به حمله کنیم، اروپایی ها شریک ما هستند باید آنها را تشویق کنیم به ناتو کمک کنند و عملکرد بهتری داشته باشند.

انتقاد ترامپ، درباره تعهدات اعضای ناتو برای اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برای هزینه های دفاعی است؛ هدفی که به گفته ینس استولتبنرگ دبیر کل ناتو دستکم نیمی از ۳۱ عضو ائتلاف قرار است تا سال ۲۰۲۴ محقق کنند. در سال ۲۰۲۲ فقط هفت عضو ناتو به این تعهد خود عمل کردند.

هر چند قانونگذاران آمریکایی در ماه دسامبر قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن هر رئیس‌جمهوری را از خروج از ناتو بدون موافقت کنگره منع می کند، این قانون به مجموعه اقدامات دیگری از سوی رئیس‌جمهور که می‌تواند باعث تضعیف و تضعیف ائتلاف شود، نمی‌پردازد.

اظهارات ترامپ درباره ناتو همزمان با اختلافات بین جمهوریخواهان درباره نحوه مدیریت کمک به اوکراین مطرح شده است.

سنا به مهلت تصویب بسته جدید کمک به اوکراین نزدیک می شود اما هنوز معلوم نیست که در مجلس نمایندگان آمریکا چه تصمیمی درباره آن گرفته شود زیرا جمهوریخواهان در این مجلس درباره این بسته اختلاف نظر دارند. ترامپ درباره حمایت جدید از اوکراین با بی تفاوتی برخورد کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha