حاتمی: انتخابات مسیر توسعه است/خاکشور: نامزدها برنامه محور باشند

بجنورد- ایرنا- اصولگرایان و اصلاح‌طلبان خراسان‌شمالی انتخابات را بهترین مسیر برای توسعه و اقتدار ایران اسلامی در سطح ملی و بین‌المللی می‌دانند و معتقدند که نامزدهای مجلس دوازدهم شورای اسلامی باید برنامه محور باشند تا انتخاباتی پرشور رقم خورد و مجلسی با پشتوانه مردمی ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، کمتر از ۲۰ روز دیگر مهمترین رویداد سیاسی سال برگزار می شود و افرادی به بهارستان راه می یابند که قرار است برای ملت ایران تصمیم گیری کنند.

این افراد از معیشت گرفته تا برای بسیاری از مسایل سیاسی و اجتماعی ما تصمیم می گیرند و بی تردید مجلسی در این مسیر موفق خواهد بود که از افرادی توانمند تشکیل و پشتوانه مردمی داشته باشد.

این پشتوانه و سرمایه اجتماعی محقق نمی شود مگر با مشارکت حداکثری در انتخابات، بنابراین از احزاب و چهره های شاخص گرفته تا رسانه ها باید پای کار بیایند و نقش ملی و دینی خود را برای خلق این حماسه تاریخی ایفا کنند.

احزاب یکی از این نهادهای تاثیرگذار بر مشارکت حداکثری است که در خراسان شمالی نیز شمارش کم نیست و این روزها در استان با نرمش شورای نگهبان در تایید صلاحیت ها به تکاپو افتاده اند و روز به روز بر شور انتخاباتی در این خطه از شمال شرق کشور می افزایند.

خبرگزاری ایرنای خراسان شمالی نیز در این راستا میزگرد سوم خود را با حضور براتعلی حاتمی دبیر مجمع نیروهای خط امام در خراسان شمالی، حمیدرضا خاکشور دبیر جمعیت جانبازان در استان، جعفر ذوالفقاری دبیر حزب جمهوریت ایران اسلامی در استان، حسن رامیار معاون شهرستان های شورای وحدت نیروهای انقلاب خراسان شمالی، نقی هجرتی دبیر حزب همبستگی ایران اسلامی در استان و سیدمحمدرضا سیدی دبیر حزب کانون فارغ التحصلان شبه قاره هند برگزار کرد تا اهمیت مشارکت حداکثری، راهکارهای حضور پرشور در انتخابات و آخرین اقدامات انجام شده در این حوزه را بررسی کند.

حاتمی: انتخابات بهترین مسیر برای توسعه است/خاکشور: نامزدها برنامه محور باشند

ایرنا: مشارکت در انتخابات چه اهمیتی دارد و چرا همواره بر این امر تاکید می شود؟

خاکشور: اساس تمایز حکومت های مردم سالار از سایر نظام ها، مشارکت مردم در رویدادهای سیاسی و انتخابات است و این امر همواره مورد توجه سیاستگذاران بوده است.

از سوی دیگر اکنون جایگزینی برای مردم سالاری و مشارکت مردم در سیاست غیر از سازوکار انتخابات به وجود نیامده است بنابراین اگر استدلال شود انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری کارایی لازم را در تحول امور ندارد، جایگزین مناسبی برای این نهادهای مردم‌سالارانه در دسترس نیست.

اما اینکه مشارکت حداکثری چه اهمیتی می تواند برای نظام های سیاسی همچون جمهوری اسلامی داشته باشد، باید گفت که مشارکت ضعیف در انتخابات راه را برای ورود افرادی با شایستگی کمتر باز می‌کند و در نتیجه مجلسی ضعیف به وجود خواهد آمد.

مشارکت ضعیف در انتخابات راه را برای ورود افرادی با شایستگی کمتر باز می‌کند. بی تردید افراد ضعیف نیز توان صیانت از حقوق مردم و قانونگذاری صحیح نخواهد داشت.

همچنین در سایه مشارکت حداکثری است که می‌توان از مجلس به وجود آمده مطالبه‌گری کرد و در همین راستا نظارت عام بر مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.

حاتمی: نظام جمهوری اسلام بر ۲ پایه؛ جمهوریت و اسلامیت بنا شده است و امام راحل (ره) نیز در این خصوص فرموده اند که جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر.

امام راحل (ره) همواره در سخنرانی های گوناگون خود به مردم و نقش آنها در رویدادهای سیاسی تاکید داشته اند، همانگونه رهبر معظم انقلاب بر این امر تاکید دارند.

اعتقاد ما بر این است که هرگاه مشارکت در انتخابات و رویدادهای سیاسی بیشتر بوده سرنوشت کشور به نحو خوبی رقم خورده است و هرگاه مشارکت ها کم شده، بدخواهان و دشمنان به این انقلاب دندان تیز کرده اند.

انتخابات پیش رو نیز مربوط به مجلس شورای اسلامی است، نهادی که برای بخش های گوناگون جامعه تصمیم می گیرند و بعضا تاثیرات آن بر نسل های بعدی نیز باقی می ماند بنابراین همواره به اصل مشارکت انتخاباتی تاکید داشته ایم زیرا که انتخابات بهترین مسیر برای توسعه است.

ذوالفقاری نسب: اهمیت انتخابات از جنبه های گوناگون تاریخی، ملی، بین المللی و دینی قابل بررسی است.

همه کشورهای سعی دارند خود را مردم سالار و دموکراسی محور نشان دهند زیرا که فواید زیادی برای جامعه و منافع ملی آنها دارد.

وقتی انتخاباتی آزاد آن هم با مشارکتی حداکثری برای گزینش نمایندگان در کشوری برگزار می شود به معنای آن است که مردم آن را برآمده از رای خود می دانند که این امر اعتماد می آفریند.

از سوی دیگر وقتی مجلسی پشتوانه مردمی داشته باشد، اقلیت نیز کم کم خود را با اکثریت وفق می دهند و این امر نشاط اجتماعی به بار می آورد.

مشارکت حداکثری در انتخابات که بیانگر مقبولیت و مشروعیت آن نظام است. اهمیت بین المللی انتخابات و مشارکت حداکثری نیز این است که اکنون مناسبات بسیاری از کشورها براساس شاخص مردم سالاری انجام می شود.

در واقع مشارکت حداکثری در انتخابات که بیانگر مقبولیت و مشروعیت آن نظام است چگونگی برقراری مناسبات و چانه زنی در مجامع بین المللی را مشخص می کند.

همچنین در آموزه های دینی ما نیز بر امر مشارکت بسیار تاکید شده است؛ اصل شورا، اصل مشورت، اصل امر به معروف و نهی از منکر این ها همه اصولی هستند که بر انتخابات و حساسیت مردم در این امر تاکید دارند.

حاتمی: انتخابات بهترین مسیر برای توسعه است/خاکشور: نامزدها برنامه محور باشند

ایرنا: احزاب چه نقشی در مشارکت انتخاباتی دارند و حزب شما تاکنون در این خصوص چه فعالیتی داشته است؟

سیدی: احزاب پایگاه تصمیم گیری های سیاسی هستند و اوج فعالیت آنها در انتخابات دیده می شود.

همه در انتخابات، مسوولیتی دارند اما احزاب نقشی به مراتب مهمتر در این رویداد سیاسی برای تعیین سرنوشت مردم دارند.

همین که احزاب از مدت ها پیش از انتخابات، نشست هایی برگزار می کند و با کاندیداهای مورد نظر خود دیدار و در پایان سر لیست ارایه می دهند بی تردید به شور انتخاباتی در هر منطقه ای می افزایند.

تایید صلاحیت های اخیر شورای نگهبان امید احزاب را برای تحرکات انتخاباتی دو چندان کرده است. احزاب خراسان شمالی نیز از جریان های فکری گوناگون از مدت ها قبل فعالیت های انتخاباتی خود را شروع کرده اند و تایید صلاحیت های اخیر شورای نگهبان امید آنها برای تحرکات انتخاباتی دو چندان کرده است.

ذوالفقاری نسب: احزاب برای اینکه بتوانند در انتخابات و یا هر رویداد سیاسی دیگر نقش آفرین باشند ابتدا باید از کارکرد خود آگاهی داشته باشند.

پیش از هر چیزی یک حزب باید برنامه مشخصی داشته باشد و بعد از آن عضو گیری از افراد شایسته و تربیت مدیران توانمند را در دستور کار خود قرار دهد.

اکنون فعالیت های احزاب در کشور محدود به انتخابات شده است در حالی که یک حزب باید همیشه فعال باشد و همواره کارکرد عضو گیری از افراد شایسته و تربیت مدیران را به نحواحسن انجام دهد در غیر این صورت آن حزب هیچگونه تاثیری نخواهد داشت.

متاسفانه برخی از احزاب در خراسان شمالی طایفه گرا هستند و می گویند ما مشارکت نمی کنیم چون افراد مورد نظر ما تایید نشدند، باید به آنها گفت که حزب دارای برنامه و کارکرد است و اگر بخواهیم حزب را با افراد بشناسیم دیگر آن، حزب نیست.

اگر حزبی کاندیدایی برای معرفی به مردم نداشته باشد باید فرد مستقلی را که به برنامه ها و اهداف آنها نزدیک است انتخاب و به مردم معرفی کند.

رامیار: احزاب در تهییج مردم در مشارکت، بالا بردن سطح آگاهی انتخاباتی، بسیج افکار عمومی و انتخاب نامزدها در زمان منتهی به انتخابات نقش ویژه ای دارند.

احزاب و جریان های سیاسی با عملکرد فعال در جامعه می‌توانند برطرف‌کننده برخی نیازها شناخته شوند و موجب استمرار حیات شاداب و موثر سیاسی مردم در جامعه شوند.

شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز در این راستا از مدت ها قبل نشست های انتخاباتی خود را برگزار کرده است و با حضور در مناطق گوناگون اهمیت حضور حداکثری در پای صندوق های رای را تبیین کرده است.

احزاب در بسیج افکار عمومی و انتخاب نامزدها نقش ویژه ای دارند. این شورا برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه های انتخابیه خراسان شمالی فهرست نامزدهای مورد نظر برای کرسی این نهاد مردمی اعلام می کند.

نامزدهای مورد نظر مجلس براساس شاخص های ۱۹ گانه ای که مقام معظم رهبری مشخص کرده اند، ارزیابی می شوند.

این نامزدها برنامه های خود را در فرصتی برابر در نشست های شورا ارایه می دهند و بعد در مجمع عمومی شورای وحدت نیروهای انقلاب براساس نظرخواهی سر لیست نهایی معرفی می شود.

شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی بعد از انتخابات نیز فراکسیون های گوناگون در بخش های سیاسی، اجتماعی، ورزشی، دانش بنیان و کشاورزی تشکیل خواهد داد تا نامزد منتخب این جریان به مطالبات مردمی پاسخگو باشد.

حاتمی: انتخابات بهترین مسیر برای توسعه است/خاکشور: نامزدها برنامه محور باشند

ایرنا: ارزیابی شما از فضای انتخاباتی خراسان شمالی چیست؟

حاتمی: اگر بخواهیم صادقه بگوییم تا پیش از تایید صلاحیت های جدید، فضای سیاسی خراسان شمالی آن قدر انتخاباتی نبود اما بعد از ۱۹ بهمن و اعلام اسامی تایید صلاحیت های بارقه امیدی در دل هواداران نامزدها ایجاد شد.

گرچه بسیاری از احزاب و جریان های سیاسی فعالیت های انتخاباتی خود را از مدت ها قبل آغاز کرده بودند اما بعد از اعلام تایید صلاحیت شده های جدید، دیگر سلایق سیاسی نیز وارد این کارزار انتخاباتی شدند.

بسیاری از نامزدها از سلایق سیاسی گوناگون با هواداران خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور یافتند و به نوعی با آرمان های انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند.

حرمت صندوق های رای باید حفظ شود و حل مشکلات مردم از این مسیر میسر می شود. با این وجود هنوز هم فضای سیاسی اسفراین و شیروان سرد است همانند حوزه انتخابیه بجنورد جریان های سیاسی گوناگون تحرکات انتخاباتی ندارند.

اصلاح طلب ها ۳۱ حزب در کشور دارند و هر یک نگاه های متفاوتی به جریان انتخابات ۱۱ اسفند ماه دارد اما ما همواره تاکید داریم که حرمت صندوق های رای باید حفظ شود و دگرگونی برای حل مشکلات مردم از این مسیر میسر است.

اکنون نیز از همه جریان های سیاسی نزدیک به اصلاح طلب می خواهم به صحنه بیایند تا جریان مقابل احساس نکند اصلاح طلب ها هواداری ندارند.

هجرتی: همه می دانیم که جریان های سیاسی از مدت ها قبل تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده بودند اما با اقدام به موقع شورای نگهبان تنور انتخابات گرم تر شد.

بنده از وضعیت تایید صلاحیت های جدید شورای نگهبان در استان های دیگر اطلاع زیادی ندارم اما اقدام اخیر این نهاد در تایید صلاحیت حوزه های انتخابیه خراسان شمالی جای تشکر را دارد و بی تردید در مشارکت حداکثری موثر خواهد بود.

فضای خراسان شمالی با اقدام شورای نگهبان و حضور سلایق گوناگون انتخاباتی تر شده است. با این اقدام شورای نگهبان فضای خراسان شمالی با حضور سلایق گوناگون انتخاباتی تر شده است اما باید برنامه های ویژه انتخاباتی نیز برای قشر جوانان و بانوان برگزار کنیم.

باید در فضای شهری برای این اقشار برنامه های متنوعی برگزار کنیم و آنها را نسبت به اهمیت مشارکت حداکثری آگاه کنیم زیرا که جوانان و بانوان بخش اعظمی از جمعیت خراسان شمالی را تشکیل می دهند.

حزب همبستگی ایران اسلامی در استان نیز برای انتخابات ۱۱ اسفندماه برنامه دارد و بی تردید برای انتخاب فردی اصلح و توانمند تلاش خواهد کرد.

حاتمی: انتخابات بهترین مسیر برای توسعه است/خاکشور: نامزدها برنامه محور باشند

ایرنا: چرا برخی کاندیداها به تخریب روی می آورند و راهکار شما برای حل این معضل چیست؟

خاکشور: یکی از معضلاتی که در ایام انتخابات از سوی برخی کاندیداها مشاهده می شود، تخریب رقیب و یا نقد غیر منصفانه است.

شاید برخی از افراد برای رسیدن به قدرت چنین رفتارهای ماکیاولیستی را از خود بروز می دهند اما هر آنچه هست، پیامدهای منفی برای جامعه دارد.

احساس می کنم برخی افراد چون بی هدف وارد کارزار انتخاباتی شده اند و برنامه ای ندارند، دست به ترور شخصیت ها می زنند.

برخی نامزدها چونکه بی هدف وارد کارزار انتخاباتی می شوند دست به ترور شخصیت ها می زنند. این رفتارهای نا به هنجار بی تردید در نسل جدید اثرگذار خواهد و بازیگران سیاسی آینده نیز از اخلاق فاصله خواهند گرفت.

توهین برخی کاندیداها به افراد در بلند مدت به سرمایه اجتماعی کشور صدمه می نزد و موجب دلسردی عناصر سیاسی خواهد شد.

برای جلوگیری از این امر دستگاه های نظارتی باید ورود جدی داشته باشند و اگر ابهاماتی در قانون است باید قانون گذار تجدید نظر کند.

سیدی: تجربه ثابت کرده است که تخریب هیچگاه سازنده نبوده است و احزاب باید سعی کنند نامزدهای مورد نظر به سوی ارایه برنامه توسعه محور در حوزه های انتخابیه هدایت کنند.

جدای از اقدامات دستگاه های نظارتی برای پیشگیری از این گونه بداخلاقی های سیاسی، احزاب نیز باید برای فراهم کردن حضور حداکثری مردم، رعایت شیوه نامه های قانونی را به نامزدهای مورد نظر خود گوشزد کنند.

باید فضایی فراهم کرد که مردم با دلگرمی و نشاط سیاسی در صحنه انتخابات حاضر شوند نه اینکه نسبت به مشارکت سیاسی دلسرد شوند.

رامیار: هر چه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم برخی گروه‌ها و نامزدها یا منتقدین دولت به‌تدریج در جهت تخریب حرکت می‌کنند و راه جلب‌ توجه را در تخریب دیگران یا قوای سه‌گانه می‌بینند.

بی تردید اگر رفتارهای انتخاباتی منطبق بر تقوا و اخلاق نباشد حتما به ضرر جامعه و خود افراد است چون انسجام اجتماعی را از بین می‌برد.

افراد در برابر هر رفتاری که رنگ و بوی تخریبی داشته باشد باید به لحاظ وجدانی پاسخگو باشند و برای جلوگیری از شکل‌گیری چنینی فضایی باید همه ظرفیت‌ها را به کار گرفت.

احزاب ورسانه ها نامزدها را ملزم به ارایه برنامه و توانمندی های خود کنند. برای جلوگیری از فضای تخریبی در انتخابات باید همه از احزاب گرفته تا رسانه ها پای کار بیایند و نامزدها را بیشتر ملزم به ارایه برنامه و توانمندی های خود کنند.

براساس اعلام رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی تاکنون صلاحیت ۱۰۹ نفر از نامزدهای انتخابات مجلس در خراسان شمالی تایید شده است.

خراسان شمالی بدون احتساب شهرستان فاروج در این استان که با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارد، دارای چهار کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم، حوزه انتخابیه شیروان و حوزه انتخابیه اسفراین و بام و صفی آباد است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha