وعده‌ها و سخنان داوطلبان در چارچوب وظایف نمایندگان مجلس باشد

سنندج- ایرنا- یکی از فعالان سیاسی و اجتماعی کردستان گفت: وعده‌ها و سخنان داوطلبان داوزدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باید در چارچوب قوانین و وظایف نماینده مجلس باشد.

به گزارش ایرنا، استان کردستان با پنج حوزه انتخابیه، ۶ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد و ازحوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران دو نماینده به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابد.

۱۹۵ داوطلب در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کردستان مورد تایید قرار گرفتند و به عبارتی برای هر کرسی انتخاباتی در استان ۳۲.۵ نفر باهم به رقابت می‌پردازند.

خبرگزاری ایرنا هم در راستای رسالت اطلاع رسانی و معرفی بیشتر نامزدهای این دوره از انتخابات فرصتی را برای همه این کاندیداها فراهم کرده است تا این افراد بتوانند دیدگاه ها و نظرات خود را بیان کنند.

شهریار رحیمی از فعالان سیاسی و اجتماعی استان کردستان و یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران است که برای معرفی بیشتر خود و برنامه هایش در خبرگزاری ایرنا مرکز سنندج حضور یافت.

ایرنا: آقای رحیمی شما نامزد حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران هستید؛ از آنجا که می طلبد مردم این سه شهرستان شناختی از شما داشته باشند تا با آگاهی و اطلاع پای صندوق های رای حاضر شوند، بیوگرافی از خودتان و فعالیت هایی که تاکنون داشته اید بیان کنید.

رحیمی: متولد سال ۱۳۵۹ شهر سنندج هستم و در رشته کارآفرینی سازمانی در مقطع دکتری تحصیل می‌کنم، البته همه مراحل این مقطع را به اتمام رساندم و فقط دفاع از رساله‌ام باقی مانده که آن هم به دلیل فوت فرزندم به تاخیر افتاده است.

از سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را در عرصه اجتماعی آغاز کردم و ۱۰ سال نماینده سازمان های مردم نهاد استان و مدیرعامل موسسه که‌ژوان یکی از موسسه‌های فعال در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی بودم پاکسازی مناطق آلوده سطح شهر سنندج از سرنگ های آلوده معتادان و برگزاری نخستین اردوی فرهنگی معتادان کارتون خواب سنندج از جمله فعالیت های من در قالب این موسسه است. همچنین مسئول و مجری مرکز مشاوره زنان آسیب پذیر سنندج بودم پنج مرتبه نیز به عنوان مدیر برتر کشوری در حوزه آسیب های اجتماعی معرفی شدم.

در حوزه ورزشی هم فعالیت داشته ام به گونه ای که هشت سال رئیس هیات اسکیت کردستان بودم؛ روزی که این هیات را تحویل گرفتم فاقد امکانات بود اما بعد از هشت سال که آن را به فرد دیگری تحویل دادم از ۱۰ شهرستان استان در هشت شهرستان هیات فعال شده بود و در یکی از آنها هم در آستانه تاسیس بود؛ برای نخستین بار در هیات های ورزشی استان، چهار نفر از روسای هیات های اسکیت را از بین بانوان انتخاب کردم.

افزون بر حوزه اجتماعی و ورزشی، در بخش فرهنگی و سیاسی هم فعالیت هایی داشته ام؛ سومین آموزشگاه موسیقی استان را با آقای صلواتی سال ۱۳۷۸ در سنندج ایجاد کردیم و از سال ۹۲ هم در دانشگاه های مختلف سطح استان تدریس می کنم و دردها، خواسته ها و نیازهای جوانان آشنا هستم.

در بحث کاری هم در صندوق کارآفرینی امید مشغول به کار هستم و از سطح کارشناس شعبه تا مدیر استان را تجربه کردم. مشاوره فرمانداران مختلف چه در دولت اصولگرا و چه اصلاح طلب بودم.

این موارد بیان شده نشان می دهد تمرکز و شناختم فقط محدود به یک بخش نیست و معتقدم این مهم مزیت رقابتی بنده با دیگر نامزدهای انتخابات در این دوره است. فردی خودساخته هستم که با توانمندی های خودم رشد کردم و به این جا رسیدم؛ درد نبودن و درد از دست دادن فرزند را کشیده‌ام و درک می کنم و فردی هستم دغدغه اجتماعی و اقتصادی دارم.

افزون براین همه سمت هایی که در حوزه اجتماعی و فرهنگی داشته‌ام انتخابی بوده است و هیچ گاه هم عزل نشده‌ام بلکه یا دوره فعالیتم تمام شده یا به دلیل مشغله کاری از ادامه فعالیت استعفا کردم.

وعده‌ها و سخنان داوطلبان در چارچوب وظایف نمایندگان مجلس باشد

ایرنا: اگر نماینده شوید مهمترین برنامه شما چه خواهد بود؟

رحیمی: عرض کردم خدمتتان مهمترین مزیت رقابتی بنده با رقبایم که همه آنها برایم قابل احترام هستند عقبه اجتماعی و تخصصی است که دارم. با توجه به وضعیت کنونی مباحث معیشتی و اقتصادی، اجتماعی و آسیب های اجتماعی از مهمترین مسائل امروز جامعه ماست.

بی شک شخصی که تجربه و دانش را باهم داشته باشد خروجی کارهایش تاثیرگذارتر خواهد بود؛ مسائل و اولویت ها و نیازهای مردم را احصا کردیم و برای حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برنامه داریم؛ یکی از برنامه های ما در حوزه اجتماعی، تقویت فعالیت های سازمان های مردم نهاد است به گونه‌ای که اجازه نقش آفرینی بیشتری به آنها داده شود و نقش دولت در این زمینه کاهش پیدا کند و این نیازی به تصویب قوانینی دارد که در مجلس باید آنرا دنبال کنیم.

براساس تجربه هایی که در حوزه اجتماعی دارم و به کمک مشاورانی هم که در این بخش با بنده همکاری دارند حرف برای گفتن و برنامه هایی در این راستا دارم. اگر شعارهایی خارج از وظایف و رسالت نماینده مجلس بدهیم اولا در حق خودمان و بعد در حق مردم ظلم کردیم لذا باید صحبت ها و گفته هایمان در چارچوب قوانین و وظایف نماینده مجلس باشد به عنوان شخصی که می تواند پیگیر حق موکلانش و نیازهای شهروندان در حوزه انتخابی خود باشد وارد این عرصه شده ام.

در بحث سیاسی باید به فکر اجرایی کردن اصول قانون اساسی مربوط به قومیت ها باشیم در این زمینه قانون داریم ولی بسیاری از بندهای آن مغفول مانده و اجرایی نشده است لذا نظارت بر اجرای این قانون را در برنامه هایم دارم.افزایش عدالت بین شهروندان ایرانی و بهره‌مندی برابر از ثروت و قدرت ملی را باید مطرح کنیم و از ایجاد حس منزلت در شهروندان می توانیم به این عدالت و برابری برسیم.

در بخش اقتصادی، براساس آمار و اطلاعات، شهروندان کردستانی ۵۵ درصد بیشتر از شهروندان ایرانی تحت فشار اقتصادی هستند، مردم استان ما یک دوم درآمد میانگین کشور را دارند و در این استان پنج درصد میزان تورم هم نسبت به کشور بالاتر است لذا زمانی که ۵۰ درصد درآمدمان کمتر و پنج درصد هم تورمان بیشتر است پس ۵۵ درصد بیشتر تحت فشار اقتصادی هستیم. ۵۰ درصد مجموع منابع تسهیلاتی کشور به پایتخت ، ۳۰ درصد به کلان شهرها و ۲۰ درصد به دیگر استان های کشور تعلق می گیرد.

کردستان ۲.۳ درصد جمعیت کشور را دارد ولی هفت هزارم منابع تسهیلاتی را دریافت می کند و اگر روال کنونی ادامه یابد مرکز همچنان قوی تر و ما ضعیف تر می شویم، بنابراین باید در بحث اقتصادی هم فردی که ادبیات بانکی و اقتصادی را بداند وارد مجلس شود تا برای احقاق حق بیشتر و کاهش فاصله ایجاد شده مثمرثمر باشد.

از نکات مهم دیگر این است که یک نماینده باید مشاوران متخصصی در کنارش داشته باشد؛ بنده تیم مشورتی قوی را تشکیل داده ام و از طریق این رسانه هم اعلام می کنم برای مناظره با هر کاندیدایی اعم از نمایندگان ادوار، فعلی و نامزدهای جدید، آمادگی کامل را دارم. کاندیداها هم وقتی مشورت می گیرند باید سواد استفاده از مشورت را داشته باشند و آنرا به ادبیات یک نماینده مجلس تبدیل و سپس مطرح کنند. شخصی نیستم که به واسطه پست دولتی که داشتم نامزد و داوطلب شده باشم بلکه در همه لایه های اجتماعی زندگی و در همه حوزه ها کار کردم و با اقشار مختلف جامعه ارتباط داشتم.

مسائل و منفعت شخصی جزو اولویت هایم نبوده است و معتقدم زمانی می توانم منافع فردی خود را تامین کنم که منافع جمعی را در نظر گرفته باشم.در حوزه فرهنگی باید کار کنیم؛ کردستان را نباید فقط با موسیقی بشناسند ارزش های فرهنگی ما باید پویا و رواج بیشتری پیدا کند باید از مسائل سطحی و فانتزی بگذریم؛ باید با پیگیری و به روز رسانی قوانین به مسائل اساسی جامعه توجه کنیم.

تولید و تصویب قوانینی برای برابری و بهره‌مندی شهروندان کردستانی هم چون شهروندان دیگر کشور را دنبال و برای اجرایی شدن این خواسته ها تلاش می کنم قوانین برابری خواهانه یا مساوات طلبانه را پیگیری خواهم کرد.

مجمع نمایندگان اهل سنت و مجمع نمایندگان کردنشین در مجلس در چهار استان عضو دارد، ولی ما برنامه ای داریم که بجای چهار استان ۲۰ استان برای اجرای آن پای کار بیایند. مجمعی که نه مخالفت سیاسی نه اجتماعی نه فرهنگی و اقتصادی پشت آن نیست ولی خیلی مشتاقل آن خواهند بود و این مجمع برای همگرایی و انسجام بخشی ملی توانا خواهد بود.

اگر دور یک میز بنشینم چهار طرف دارد یک طرف آن بحث سیستم دولتی و تجارب مربوط به فعالیت در این بخش است، بخش دیگر آن را اگر اجتماعی و فرهنگی تصور کنیم و قسمت دیگر را هم اقتصادی و یک سمت آن هم نماینده مجلس بدانیم؛ شخصا با ادبیات سه طرف این میز آشنایی دارم بنابراین وقتی فردی ادبیات و زبان سه طرف میز را می داند اگر در طرف دیگر میز هم بنشیند بی شک کاراتر و اثرگذارتر و بهره وری آن هم بالاترخواهد بود.

ایرنا: بعد از تصویب قوانین که مهمترین رسالت یک نماینده مجلس است به نظر شما یک نماینده چه وظیفه دیگری دارد و باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

رحیمی: هر روز خبر ناخوشایندی از عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهرها منتشر می شود بنابراین نیاز است نظارت بیشتری بر فعالیت این افراد انجام شود و در قوانین مربوطه بازنگری هایی صورت گیرد و یکی از برنامه هایم پرداختن به این مهم است.

مهمترین رسالت بعد از تصویب قانون نظارت است، نه فقط شورای شهر بلکه اتاق بازرگانی هم بدین گونه است، در جلسات شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی باید نمانیده مجلس حضور داشته باشد ولی در استان ما همواره این جلسات ناقص برگزار شده چون نمایندگان حضور نداشتند.

ایرنا: بسیاری از نامزدها در ایام انتخابات ترجیح می دهند اعلام کنند فرد مستقلی هستند و عضو هیچ جریان سیاسی در کشور نیستند، شما چطور؛آیا عضو جریان سیاسی هستید و آنرا اعلام می کنید یا خیر؟

رحیمی: در بحث سیاسی شخصی شناسنامه دار و عضو حزب اعتدال و توسعه هستم و آن را انکار نمی کنم ولی بی شک بعد از راهیابی به مجلس، نماینده همه اقشار و احزاب هستم نه فقط یک جریان خاص و یا افرادی که به بنده رای داده اند.

ایرنا: از نظر شما مهمترین چالش‌ها و ظرفیت های کردستان چیست؟

رحیمی: با توجه تحولات بین المللی و اصلاح نظام بودجه بندی کشور، معتقدم نیاز به به‌روزرسانی برخی از قوانین و لوایح داریم و کسی که دانش کافی و تخصصی در این حوزه داشته باشد می تواند تاثیرگذار باشد.

به نظرم سال آینده سال سختی خواهد بود؛ تورم بالا و افزایش چند برابری اجاره مسکن را خواهیم داشت، مهمترین مسائل استان ما مربوط به اقتصاد و درآمد است و لذا باید سهم استان از میزان تسهیلات افزایش یابد.

همه بخش‌های جامعه زنجیروار به هم مرتبطند، وجود مشکل معیشتی و درآمدی منجر به ایجاد آسیب های اجتماعی و افزایش آن هم می شود لذا باید با شناخت و تجربه نسبت به همه مسائل و علم استفاده از مشاوره متخصصان و داشتن برنامه پیش رویم.

در پایان از خبرگزاری ایرنا که فرصتی را برای نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فراهم کرد تا هم خود را بیشتر بشناسانند و هم برنامه ها و نگرش ها و اهدافشان را اعلام کنند قدردانی می کنم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha