از تبیین قوت‌ها تا تاکید بر کارآمدی؛ مشارکت انتخاباتی چطور افزایش می‌یابد؟

شیراز - ایرنا -  ۱۱ اسفند امسال ورقی دیگر از تعیین سرنوشت مردم ایران از سوی خودشان رقم می‌خورد و آنها با برگه‌های رای، نمایندگان خود را برای کمک به آبادانی کشور به خانه ملت می‌فرستند؛ مشارکت انتخاباتی بالا سرنوشت ساز است و باید موضوعِ تبیینی جهادگونه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پس از موافقت شورای نگهبان، ۱۱ اسفندماه برای برپایی دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزیده شد تا با میزان رای ملت، ۲۹۰ نفر به نمایندگی به مجلس قانون‌گذاری کشور راه‌یابند. علاوه بر این مقرر شد در این روز جمعه، همزمان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان نیز برای انتخاب ۸۸ نماینده مردم برگزار شود.

از این شمار مردم فارس با انتخاب خود در این روز سرنوشت‌ساز، ۱۸ نماینده مجلس را برای ۱۵ حوزه انتخابیه و پنج عضو مجلس خبرگان رهبری را مشخص می‌کنند.

در مرحله نخست ثبت‌نام داوطلبان یک هزار و ۴۹۵ نفر برای نمایندگی مردم فارس در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کردند و در پایان بررسی‌های شورای نظارت و بااعلام وزارت کشور، از میان کسانی که خود را برای پیگیری امور مردم در مجلس تقنینی شایسته دیده‌بودند، ۶۶۸ نفر یعنی ۴۴ درصد از آنها تایید صلاحیت شدند.

مشارکت در انتخابات، به مثابه نخستین انتخاب

اکنون با مشخص شدن نامزدهای راهیابی به مجلس، زمان انتخاب است، اما فارغ از اینکه مردم کدام یک از داوطلبان را شایسته نمایندگی خود تشخیص می‌دهند، نخستین انتخاب مشارکت در انتخابات و حضور پای صندوق‌های رای است.

مسئولان و کارگزاران کشور و در راس آن رهبر فرزانه انقلاب همواره بر مشارکت انتخاباتی، مقدم بر هر گزینش آتی تاکید کرده‌اند چرا که همواره در ایران اسلامی میزان، رای ملت بوده است.

آنطور که استاندار فارس نیز در نخستین جلسه ستاد انتخابات فارس تاکید کرد، بنا بر تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب، هر کس که به ایران عزیز علاقمند است باید در انتخابات مشارکت کند چرا که در این صورت است که پیشرفت، رشد و توسعه کشور با افزایش مشارکت مردم شتاب می‌گیرد.

خبرنگار ایرنا در نشستی با ۲ فعال دانشجویی دانشگاه شیراز از ۲ جریان سیاسی متفاوت انتخابات پیش رو، اهمیت مشارکت انتخاباتی و راه‌های افزایش آن را به بحث و بررسی گذاشت.

از تبیین قوت‌ها تا تاکید بر کارآمدی؛ مشارکت انتخاباتی چطور افزایش می‌یابد؟

چرا مشارکت پرشور و شمار انتخاباتی مهم است؟

دبیر سیاسی انجمن اسلامی و دبیر انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز هر یک از منظری اهمیت مشارکت بالایی انتخاباتی را مطرح و بر اهمیت آن تاکید کردند، هر چند از دید آنها چالش‌هایی وجود دارد که این مشارکت را تهدید می‌کند و باید تبیین شود.

پدرام پورقدیری، دبیر انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز به اهمیت مشارکت انتخاباتی برای کشور در عرصه فرامرزی و بین‌المللی پرداخت و با یادآوری سابقه‌ای تاریخی بر آن تاکید کرد.

او گفت: هنگامی که شمار بالایی از مردم پای صندوق‌های رای می آیند اغلب نشان دهنده اعتماد عمومی به ساختار سیاسی یک کشور است و این امر در مجامع بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.

او مصاحبه‌ای را از یکی از مسئولان سیاسی سابق به خاطر دارد، هنگامی که آمریکا به عراق حمله کرد، برخی گمانه‌ها برای تهدید ایران نیز قوت گرفته بود و از سویی رژیم صهیونیستی نیز مکرر این خواسته را مطرح می‌کرد که "عراق آدرس غلط است و آمریکا باید به ایران حمله کند"، اما حمایت همه از دولت و مجلس وقت و سپس مشارکت انتخاباتی ۱۳۸۴ مردم، صدای واحدی را از مردم ایران به دشمنان رساند.

پورقدیری اظهار کرد: اهمیت مشارکت انتخاباتی بویژه در عرصه بین المللی بر کسی پوشیده نیست و حضور حداکثری مردم ضامن سلامت و حفظ امنیت کشور است.

دبیر انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز این را هم اضافه کرد که هنگامی یک دولت یا مجلس با مشارکت بالا شکل می‌گیرد، نماینده منتخب این احساس را پیدا می‌کند که پشتوانه‌ای برای پیشبرد بهتر قوانین و اهداف تعیین شده و با جسارت بیشتری آن را دنبال می‌کند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شیراز وجهه‌ای دیگر از اهمیت مشارکت انتخاباتی را مورد تاکید قرار داد که بر نقش‌آفرینی نمایندگان اثرگذار است.

راهکار دیگر برای تقویت مشارکت انتخاباتی تقویت هویت ایرانی است؛ چیزی که عامل وحدت و اشتراک همه ایرانی‌هاست است، چنانکه در جنگ نیز همه مردم با ادیان و سلیقه‌های مختلف حضور پیدا کردند و جنگیدندبه اعتقاد علیرضا زارع، مشارکت سازه حاکمیت و پایه اصلی یک حکومت است و این حضور به نوعی تقویت اسکلت بندی حاکمیتی به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه پایه جمهوری اسلامی و مبنای فکری اسلام تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان است، اظهار کرد: هر جا مشارکت پایین باشد مانند زلزله‌ای است که به این اسکلت آسیب می‌رساند و به همین دلیل است که امام خمینی (ره) در بدو پیروزی انقلاب و سپس رهبر معظم انقلاب در همه سخنان خود بر اصل مشارکت تاکید بسیاری دارند.

دبیرسیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شیراز یک نکته اثرگذار را نیز هشدار داد، اینکه وقتی دشمنان دورادور جمهوری اسلامی را گرفته باید این نکته را به طور عمومی تبیین کرد که حضور شما در انتخابات نه به منزله سربازی برای یک حزب بلکه سربازی برای ایران است و اگر این امر تبیین شود قطعا مشارکت بالایی در انتخابات خواهیم داشت چرا که عرق به وطن در میان مردم وجود دارد.

این فعال دانشجویی اهمیت مشارکت بالای انتخاباتی در مسئولیت‌پذیری منتخبان را مورد تاکید قرار داد و گفت: این مشارکت بار مسئولیتی برگزیده مردم را سنگین می‌کند و اگر نماینده‌ای با رای بالا وارد مجلس شد، به تعبیر شهید رجایی نماینده همه مردم کشور است.

به عقیده زارع، این امر بار مسئولیتی او را سنگین می‌کند و در این صورت مسئول شب از روز نمی‌شناسد تا حل مشکلات مردم را پیگیری کند.

از تبیین قوت‌ها تا تاکید بر کارآمدی؛ مشارکت انتخاباتی چطور افزایش می‌یابد؟

راهکارهای افزایش این مشارکت سرنوشت‌ساز

مشارکت انتخاباتی ورای هر تفکر سیاسی که داشته باشیم، در ذات خود از اهمیت ملی و بین المللی برای امنیت، سلامت و توسعه کشور برخوردار است.

اکنون کمتر از ۲ ماه به برگزاری زمان انتخابات باقی مانده‌ است، هر چند ملت ایران در دوره‌های مختلف در صحنه ماندن خود را نشان داده‌اند، اما نیاز است تا این اهمیت و الزامات و نیازهای بار دیگر در سطحی گسترده تبیین و اقدام شود تا شاهد شکل‌گیری مجلسی باشیم که بار مسئولیت نمایندگی ۸۰ میلیونی مردم را به دوش گیرد.

مساله افزایش حضور مردم در انتخابات پیش رو دیگر موضوعی بود که فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز به آن پرداختند.

به گفته آنها تمام بدنه جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب به قطعیت با عدم مشارکت مخالف هستند و مغایر آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی است چرا که در مردم‌سالاری دینی ایران، مردم باید زمام امور را به دست بگیرند.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شیراز با اشاره به اهمیت دانشجویان در جریان‌سازی و نقش آفرینی سیاسی، گفت: شاید بخشی از جامعه دانشجویی نیز در تبیین نقاط قوت و مثبت کم‌کاری کرده باشد، اما با همه مشکلات موجود، اقدامات مثبت و اثرگذاری نیز از سوی دولت و در مجلس فعلی و حال انجام شده است که تبیین نشده باقی مانده است.

هر چند مسائل اقتصادی ریشه های عمیقی دارد اما معتقدم که ثبات نسبی اتفاق افتاده اما هنوز جای کار دارد، در سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران نیز دستاوردهای خوبی کسب شده است.

او بیان کرد: راهکار من این است که در سطح دانشگاه‌ها دست کم آنچه که اتفاق افتاده را بازگو کنیم و نشان دهیم.

راهکار دیگر دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شیراز برای تقویت مشارکت انتخاباتی تقویت هویت ایرانی است؛ چیزی که عامل وحدت و اشتراک همه ایرانی‌هاست است، چنانکه در جنگ نیز همه مردم با ادیان و سلیقه‌های مختلف حضور پیدا کردند و جنگیدند.

امروز ما ۲ نفر از ۲ جریان و سیاسی مختلف در حال گفت‌وگو هستیم، در حالی که بسیاری از سخنان و نظرات ما مشترک است؛ این نشان می‌دهد که دغدغه مردم یکی است؛ دعوای اصلاح طلب و اصولگرا نیست، بحث بر سر کارآمدی و اعتلای ایران و حفظ این کشور استاو اضافه کرد: کلیدی‌ترین نکته برای ترغیب مردم که کشور خود را بسازند (که یکی از روشهای این سازندگی همین مشارکت انتخاباتی است)، تاکید بر مساله ایران و اهمیت مشارکت در تقویت آن است.

به عقیده پورغدیری، همه مردم ایران اسلامی ایران و هویت ایرانی خود را مهم می‌دانند و به اعتلای آن اهمیت می‌دهند.

کارآمدی، معیارانتخاب نمایندگان خانه ملت

در هنگامه انتخاب ویژگی‌های سیاسی، کارنامه و پیشینه داوطلبان معیار سنجش قرار می‌گیرد، در دوره های گذشته انقلاب و تا اندازه ای اکنون، وابستگی نامزدهای انتخاباتی به جریان‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب تعیین کننده بوده است، اما فعالان دانشجویی شیراز معتقدند که امروز دیگر "دعوای اصولگرا و اصلاح طلب" نیست بلکه بحث بر کارآمدی نمایندگان است.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شیراز گفت: اکنون که با بسیاری از دانشجویان اصلاح طلب و اصول گرا که گفت‌وگو می‌کنند از تضعیف سرمایه اجتماعی جریان‌های سیاسی مختلف سخن می‌گویند.

به عقیده زارع اکنون باید مساله پذیرش و تقویت و تضعیف ایران اسلامی را تبیین عمومی کرد.

او افزود: امروز جریان سومی می‌تواند به افزایش مشارکت انتخاباتی و توسعه ایران اسلامی کمک کند که دغدغه ایران را داشته باشند و یکی از علاج‌های مشکلات ایران مشارکت انتخاباتی و انتخاب نمایندگان کارآمد است.

زارع اظهار کرد: امروز مردم بدون توجه به حزب نمایندگانشان نگاه می کنند تا ببینند که داوطلبان کدام اقدام و فعالیت را در جهت رشد ایران انجام داده‌اند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: تاکید بر دغدغه‌مندی برای ایران و کارآمدی می‌تواند در بلندمدت مشارکت انتخاباتی ملت را به صورت محسوس ارتقا دهد. 

از تبیین قوت‌ها تا تاکید بر کارآمدی؛ مشارکت انتخاباتی چطور افزایش می‌یابد؟

دعوای اصلاح طلب و اصولگرا نیست

دبیر انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شیراز نیز در ادامه به گونه‌ای دیگر همین عقیده را مطرح کرد و گفت: امروز ما ۲ نفر از ۲ جریان و سیاسی مختلف در حال گفت‌وگو هستیم، در حالی که بسیاری از سخنان و نظرات ما مشترک است؛ این نشان می‌دهد که دغدغه مردم یکی است، "دعوای اصلاح طلب و اصولگرا نیست، بحث بر سر کارآمدی و اعتلای ایران و حفظ این کشور است".

پورقدیری اظهار کرد: جامعه ما در حال گذار است، روالی که کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نیز گذرانده‌اند، مشکلات کشور ما نسخه نانوشته ندارد بلکه باید همیت و همدلی برای حل مشکلات و گذر از آن کارساز باشد.

او افزود: هر ایرانی کارآمد که چارچوب کلی کشور و فرهنگ ما را داشته باشد می تواند به کشور کمک کند.

این ۲ فعال دانشجویی با اشاره به برخی مشکلات مقطعی و کلی‌تر کشور، بر اهمیت مشارکت انتخاباتی تاکید کردند و گفتند که مشارکت انتخاباتی در اولویت قرار دارد و این انتخابات نه صرفا یک انتخابات مجلس بلکه بر جمهوری اسلامی ایران اثرگذار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha