۲۷ هزار هکتار از دیم‌زارهای خراسان‌شمالی زیر پوشش بیمه قرار گرفت

بجنورد-ایرنا- مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲۷ هزار هکتار از زمین های کشاورزی دیم استان از ابتدای سال جاری تاکنون در قالب طرح جهش تولید زیر پوشش بیمه قرار گرفت.

سیدمحمود سید الحسینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حق بیمه سهم کشاورز در محصولات کشاورزی ۳۰ درصد است و این عدد در طرح جهش تولید در دیمزارها با توجه به تعهد وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام ۱۵ درصد تعیین شده است.

وی افزود: در صورت استفاده از طرح جهش تولید سهم کشاورز تقریبا ۵۰ درصد معادل یک میلیون و ۲۵۰ هزار ریال تخفیف خواهد داشت و در بیمه نامه اصلی معادل ۲۷ میلیون ریال غرامت در قبال باد، تگرگ، خشکسالی، زلزله، سرما و یخبندان بهاره، سرما و یخبندان زمستانه، سیل و طوفان پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایرنا ۱۴۰ هزار هکتار از دیمزارهای این استان در راستای افزایش تولید و امنیت غذایی در سال زراعی جاری زیر پوشش طرح جهش تولید رفت.

اجرای طرح جهش تولید در سال زراعی گذشته در ۵۰ هزار هکتار پیش بینی شده بود که با توجه به استقبال کشاورزان و تلاش کارشناسان، این سطح به ۶۵ هزار هکتار افزایش یافته بود.

وی افزود: در راستای اجرای بند (د) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، توسط ستاد بحران استان مبلغ ۳۱۵ میلیارد ریال بابت امهال اصل تسهیلات خسارت خوردگان بخش کشاورزی به این بانک تخصیص یافته و فرآیند مربوطه بر اساس معرفی نامه های جهاد کشاورزی استان در حال انجام است که پیش بینی می شود این طرح ۲ هزار نفر از بهره برداران را شامل شود.

سید الحسینی گفت: با هماهنگی مدیریت ستاد شعب بانک در خراسان شمالی، سازمان جهاد کشاورزی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در راستای کاهش مشکلات کشاورزان و بهره برداران زیر بخش کشاورزی ۱۲ هزار فقره تسهیلات به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال تا پایان دی ماه سال جاری تعیین تکلیف شد.

خراسان شمالی بیش از ۲۵۴ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که از مجموع این میزان ۱۰۹ هزار و ۴۴۶ هکتار اراضی زراع آبی و ۱۴۴ هزار و ۵۵۶ هکتار اراضی دیم است.

بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) در بازه یک ساله، ۸۵ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha