بلایای طبیعی ۱۸ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی گرمی و انگوت در اردبیل خسارت زد

اردبیل-ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: از ابتدای سال زراعی جاری انواع بلایای طبیعی اعم از خشکسالی، سرمازدگی و یخ بندان، سیل و تگرگ، باد و طوفان ۱۸ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی شهرستان‌های گرمی و انگوت خسارت زده است.

به گزارش ایرنا در پی بارش‌های سنگین و وقوع سیل سنگین در شهرستان‌های گرمی و انگوت، نادر تقی‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و عادل عبد ایمانی عضو هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی ضمن بازدید از آراضی و باغات آسیب دیده در نشستی به بررسی ابعاد این حادثه و راهکارهای جبران خسارت‌های وارده پرداختند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این نشست اظهار کرد: بر اساس برآورد کارشناسان سازمان جهاد کشاوزی، ۱۰ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال در بخش دام به دامداران این شهرستان خسارت وارد شده است که در این بخش ۳۰۰ راس دام سبک، ۵ راس دام سنگین تلف شده و ۳۰ باب جایگاه دام تخریب شده است.

تقی‌زاده اضافه کرد: در بخش آب و خاک هم سیل روزهای اخیر، ۲۱۷میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خسارت وارد کرده است که در این بخش هم اکثر قنات‌ها و نهرها، ۲۰ کیلومتر جاده بین مزارع تخریب شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: علاوه بر این در بخش زراعت و باغ ۱۰ هزار و ۵۹۳ میلیارد ۵۹۸ میلیون ریال به بخش کشاورزی شهرستان گرمی خسارت وارد شده است.

بلایای طبیعی ۱۸ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی گرمی و انگوت خسارت زد

صندوق بیمه کشاورزی در اسرع وقت غرامت بیمه شدگان را پرداخت کند

وی در ادامه از مسئولین صندوق بیمه کشاورزی خواست در جهت تعیین میزان خسارت و همچنین پرداخت به موقع غرامت بیمه شدگان محصولات کشاورزی اهتمام لازم را داشته باشند و در اسرع وقت نسبت به پرداخت خسارت اقدام کنند.

تقی‌زاده یادآورشد: امرار معاش و قوت غالب کشاورزان به زمین های زراعی وابسته است و با خسارت وارده ۱۰۰ درصدی حتی توان خرید بذر برای سال زراعی جدید نخواهند داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در عین حال به کشاورزان توصیه‌ کرد کشت ارقام مقاوم به تنش خشکی را در دستور کار قرار دهند و محصولات کشاورزی برای جبران حداقل بخشی از خسارت بیمه کنند.

وی در ادامه میزان تحقق بیمه در استان اردبیل (درصد بیمه شدگان) در بخش زراعت را ۵۵ درصد، بخش باغات ۸۸ درصد، دام ۷۳ درصد و طیور ۶۳ درصد ذکر کرد.

عادل عبد ایمانی عضو هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی هم در این نشست با اشاره به اجرای طرح جهش تولید دیم در سطح کشور گفت: در سال زراعی زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ برای بیمه ۶۲۰ هزار هکتار از اراضی کشور برنامه‌ریزی شده بود که از این رقم ۵۸۰ هزار هکتار معادل ۷۸ درصد بیمه شد و ۱۵ برابر حق بیمه کشاورز غرامت پرداخت شد.

بلایای طبیعی ۱۸ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی گرمی و انگوت خسارت زد

وی اضافه کرد: در این دوره تعهد بیمه حدود ۲.۵میلیون تومان(-با حق بیمه سهم کشاورز ۲۵۰ هزار تومان که ۱۰۰ هزار تومان توسط ستاد اجرایی و وزارتخانه پرداخت شد) بود که از این میزان حدود ۶۵ درصد پرداخت شد.

عضو هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی اضافه کرد: در سال دوم اجرای طرح، سطح برنامه به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار افزایش یافت که از این میزان یک میلیون و ۳۷۰ هزار هکتار معادل ۴۴ درصد بیمه شد.

عبد ایمانی یادآورشد: در این دوره یک هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال حق بیمه سهم کشاورز بود که حدود هشت هزار میلیارد ریال معادل ۶ برابر غرامت پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: در این سال تعهد حدود ۱۵میلیون ریال با حق بیمه سهم کشاورز یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال(که ۳۵۰ هزار ریال توسط ستاد اجرایی) پرداخت شد و سهم دولت از این رقم حدود ۶۵ درصد بود.

پارسال ۵۶ هزار میلیارد ریال غرامت پرداخت شد

عضو هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی اظهار کرد: سال زراعی گذشته در مجموع ۵۶ هزار میلیارد ریال غرامت در کشور پرداخت شد که این رقم در استان اردبیل ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و در شهرستان گرمی ۱۷۰ میلیارد ریال بوده است.

به گفته این کارشناس بیمه کشاورزی سطح پوشش بیمه ای شهرستان گرمی ۱۵ هزار و ۲۰۰ هکتار بوده که تقریبا ۳۲ درصد ظرفیت بیمه شده است.

بلایای طبیعی ۱۸ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی گرمی و انگوت خسارت زد

بیمه بهترین روش حمایت از کشاورزان خسارت دیده از بلایای طبیعی است

عبد ایمانی تصریح کرد: راهکاری جز پرداخت غرامت از طریق بیمه کشاورزی وجود ندارد و بیمه عادلانه‌ترین و بهترین روش حمایت از کشاورزان خسارت دیده از بلایای طبیعی است.

عضو هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی افزود: در ۱۰۲ کشور دنیا محصولات کشاورزی بیمه می‌شود و در ایران هم بدون حمایت دولت بیمه محصولات کشاورزی میسر نیست.

وی با بیان اینکه بیمه کشاورزی ایران جزو بیمه‌های شاخص در کشور است، گفت: در کشور ۱۷۶ محصول در۲۵۰ نوع آیتم تنوع بیمه ای دارد و ایران جزو کشورهای پیشرو و برتر در بیمه محصولات کشاورزی است.

به طور میانگین ۶۰ درصد غرامت از طریق دولت پرداخت می‌شود

عبد ایمانی با بیان اینکه به طور میانگین بیش از ۶۰ درصد غرامت از طریق دولت جبران می‌شود، گفت: در بخش زراعت ۸۳ درصد حق بیمه را دولت پرداخت می‌کند که سهم زارعین در این خصوص ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: حتی در زراعت دیم بخشی از حق بیمه توسط ستاد اجرایی فرمان امام در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها انجام می‌شود.

این کارشناس بیمه کشاورزی یادآورشد: سال گذشته برای هر هکتار اراضی دیم گندم ۲۵ میلیون ریال بیمه پرداخت می‌شد، این رقم در سال زراعی جدید افزایش یافته است.

عضو هیات مدیره صندوق بیمه کشاورزی گفت: در سال زراعی گذشته پنج هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال در کشور به کشاورزان غرامت پرداخت شد که از این میزان یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای زراعت دیم بوده و تمام غرامت کشاورزان از بابت خسارت وارده پرداخت شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha