معاون محیط زیست همدان: غذادهی دستی به حیات وحش توصیه نمی‌شود

همدان- ایرنا- معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: گونه های حیات وحش در شرایط حساس و کمبود طعمه هم قادر به تامین غذا هستند بنابراین ترحم به حیوانات و غذا دهی دستی به آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود.

مهدی صفی خانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از عادات نادرست برخی از دوستداران حیات وحش غذادهی دستی به حیوانات در فصول سرد سال برای پیشگیری از گرسنگی و اتلاف آنها است در حالیکه گونه های جانوری به طور غریزی در شرایط سخت نیز قادر به تامین طعمه هستند.

وی اضافه کرد: غذادهی دستی موجب نزدیک شدن گونه های جانوری به جوامع انسانی و مناطق مسکونی برای به دست آوردن غذا شده که برخی مواقع می تواند خطرآفرین باشد که در صورت نیافتن غذا برای سیر کردن شکم از دیگر منابع استفاده می کنند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: البته همه ساله با نزدیک شدن به فصل سرد سال، محیط زیست برنامه ریزی هایی را برای تامین مایحتاج وحوش مناطق حفاظت شده دارد.

صفی خانی ادامه داد: خشکسالی و کمبود بارش ها موجب کاهش رشد گونه های گیاهی در برخی مناطق شده همچنین گاهی مواقع ریزش سنگین برف موجب پوشیده شدن اندک غذای موجود در طبیعت می شود.

محیط زیست نسبت به خرید و دپو علوفه مورد نیاز حیات وحش اقدام کرده است

وی افزود: محیط زیست نسبت به خرید و دپو علوفه مورد نیاز حیات وحش اقدام کرده و در شرایط حساس که دستیابی به غذا سخت و بسیار دشوار می شود نسبت به توزیع آن در مناطق حفاظت شده و مسیرهای تردد گونه های جانوری اقدام می کند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان تاکید کرد: توزیع علوفه تنها در شرایط بحرانی تهیه غذای مورد نیاز صورت می گیرد چرا که تغذیه غیر طبیعی آثار منفی برای حیات وحش دارد بنابراین نباید گونه های جانوری را به این شیوه از تامین غذا عادت داد.

دانه پاشی برای گونه های جانوری از منظر علمی هم مورد تایید نیست

صفی خانی با تاکید بر اینکه غذا دهی دستی و دانه پاشی برای گونه های جانوری از منظر علمی هم مورد تایید نیست گفت: توزیع علوفه تنها در شرایط اورژانسی صورت می گیرد و تاکنون از ۶ منطقه حفاظت شده این استان در منطقه نشر نسبت به توزیع علوفه اقدام شده چرا که نشر بیش از سایر مناطق تحت تاثیر خشکسالی بوده است.

معاون محیط زیست همدان: غذادهی دستی به حیات وحش توصیه نمی‌شود

وی افزود: از دیگر پیامدهای منفی غذادهی دستی افزایش بی ضابطه جمعیت گونه جانوری و بر هم خوردن چرخه قضایی است که نتیجه ای منفی جز از بین رفتن برخی از گونه های جانوری به همراه ندارد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: هنگام غذادهی دستی، غذا به میزان زیاد و غیرمتعارف در اختیار گونه وحشی قرار می گیرد و این فرایند زمینه را برای افزایش زاد و ولد گونه جانوری فراهم می کند.

صفی خانی اظهار کرد: زاد و ولد و رشد بی ضابطه یک گونه جانوری، زندگی سیار گونه ها را تحت تاثیر قرار داده و بر هم خوردن تعادل جمعیتی و چرخه و زنجیره غذایی حیوانات، نابودی سایر گونه ها را نیز به همراه دارد.

وی یادآوری کرد: باید علاوه بر امنیت، آب و غذای مورد نیاز حیات وحش نیز تامین شود اما تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات جوی و خشکسالی در کنار حفر چاه های غیرمجاز، زمینه ای برای کاهش آب چشمه ها و روان آب ها شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: کاهش بارندگی و دبی رودخانه ها و چشمه سارها در مهاجرت گونه های جانوری تاثیرگذار است بنابراین ایجاد آبشخور و در صورت نیاز انتقال آب با تانکر برای رفع تشنگی وحوش امری ضروری است.

معاون محیط زیست همدان: غذادهی دستی به حیات وحش توصیه نمی‌شود

وی ابراز امیدواری کرد: با تداوم بارش هایی که از چند روز گذشته آغاز شده شاهد افزایش رشد علوفه و دیگر گیاهان در طبیعت و پر آب شدن چشمه ها و رودخانه ها باشیم تا حیوانات برای یافتن غذا و رفع تشنگی با مشکل مواجه نشوند.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد.

تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۸ گونه انواع ماهی ها و چهارگونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

منطقه حفاظت شده نشر همدان که با نام «شراء» نیز شناخته می شود، تنها یکی از چندین جاذبه گردشگری طبیعی این استان است که وسعتی بالغ بر ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار دارد و زیستگاه گیاهان و جانوران متنوع و متعددی نیز هست.

همچنین، منطقه حفاظت شده نشر همدان در فاصله حدود ۴۵ کیلومتری شرق همدان و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha