۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۴۳
کد خبر: 85389649
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارکستر سمفونیک فارس با رزم رستم و سهراب و اپرای نظامی می‌آید

شیراز – ایرنا – ارکستر سمفونیک فارس قرار است اسفندماه پیش رو در ۲ اجرا به روی صحنه برود و ۱۰ قطعه خارجی و ایرانی و یک قطعه کُر را اجرا کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رهبر ارکستر سمفونیک فارس روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: این ارکستر یکبار روز جمعه، چهارم اسفندماه در ۲ نوبت به میزبانی تالار حافظ ساعتهای ۱۸:۳۰ و ۲۱ پذیرای علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک ایرانی و خارجی است و بار دیگر روز ۲۰ اسفند، اپرای نظامی را به صحنه خواهد برد.

ابراهیم بذرافکن عنوان کرد: اجرای نخست از ساخته‌های آهنگسازان معروف جهان و ایران همچون موتزارت، بتهوون، روسینی و استاد حسین دهلوی است آنچه در این اجرا اتفاق می‌افتد ادای دین به نخبگان موسیقی و ادبیات ایران همچون استاد دهلوی و فردوسی شاعر بزرگ کشورمان است.

وی افزود: در این جهت ُپِرِت «خِرد» بر اساس اشعار این شاعر بزرگ ساخته و پرداخته شده و برگرفته از داستان رستم و سهراب وساخته ابراهیم بذرافکن است.

بذرافکن افزود: ارکستر سمفونیک فارس اجراهای خود را با همراهی رضا فکری به عنوان تک‌خوان(سولیست) و مدیریت اجرایی فراز فاطمی و در ۲ بخش موسیقی کلاسیک ایرانی و خارجی به روی صحنه می‌برد.

وی یادآور شد: رضا فکری از جوانان خوش ذوق، با تجربه و صاحب دانش در حوزه موسیقی کلاسیک و آواز ارکستر و دانشجوی آواز در شهر زاگرب کشور کرواسی و بارها از سوی اپرای مارینسکی روسیه به عنوان بزرگترین اپرای جهان دعوت به کار شده است.

رهبر ارکستر سمفونیک فارس ادامه داد: در اجرای چهارم اسفند ارکستر سمفونیک فارس، قطعه «فروغ عشق» اثر استاد حسین دهلوی نیز در کنار قطعات معروفی همچون اُوِرتور آرایشگر شهر سویل اثر روسینی و اُوِرتور اِگمونت از بتهوون به اجرا در می‌آید.

بذرافکن توضیح داد: در این اجرا بیش از ۷۰ نوازنده و بیش از ۴۰ همخوان رضا فکری، سولیست این ارکستر را همراهی خواهند کرد.

وی گفت: «فروغ عشق» دهلوی پس از سال‌ها در یک ارکستر ایرانی به اجرا در می‌آید.

رهبر ارکستر سمفونیک فارس ادامه داد: اپرای نظامی با هدف بزرگداشت این شاعر بزرگ، روز بیستم اسفند ماه به میزبانی تالار حافظ توسط ارکستر سمفونیک فارس اجرا می‌شود.

اجرای ۱۰ قطعه موسیقایی در ارکستر سمفونیک فارس

رضا فکری، تک‌خوان ارکستر سمفونیک فارس در ادامه این نشست بیان کرد: در این ارکستر ۱۰ قطعه شامل هفت قطعه کلاسیک خارجی، دو قطعه ایرانی و یک قطعه کُر به اجرا در می‌آید.

وی با اشاره به اجرای قطعه «فروغ عشق» استاد دهلوی، اظهار کرد: تعداد قطعاتی که به زبان فارسی برای آواز کلاسیک نوشته شده‌اند بسیار کم است؛ بنابراین اجرای این قطعات معدود هم اتفاق بزرگی در حوزه موسیقی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به برخی چالش‌ها و مشکلات پیش روی سمفونیک‌نوازان گفت: هرچند امروز در سراسر دنیا موسیقی پاپ مورد استقبال جوانان قرار گرفته اما دولت‌ها با ساختن سالن‌ها و ایجاد اپراهای گوناگون از موسیقی کلاسیک می‌توانند حمایت‌کننده باشند.

فکری افزود: موسیقی، علاوه بر حوزه سرگرمی باید به توسعه هنر و ذات هنر نیز توجه شود و در این خصوص دولت‌ها و رسانه‌ها نقش زیادی در توسعه موسیقی و فرهنگ موسیقی دارند.

وی یادآور شد: در حال حاضر تعداد ارکستر سمفونیک‌های فعال کشور از تعداد انگشتان یک‌دست هم کمتر است که از میان آنها ارکستر سمفونیک‌های تهران و شیراز از همه فعال‌ترند.

ارکستر سمفونیک فارس اردیبهشت ماه امسال فعالیت خود را با اجرا در سعدیه شیراز آغاز کرد و پس از آن اپرای حافط را همزمان با هفته بزرگداشت این غزلسرای بزرگ‌ایران به صحنه برد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha