عاشقانه‌های نظامی گنجوی در میان نت‌های ارکستر سمفونیک فارس+ فیلم

 شیراز – ایرنا – شامگاه روزی که به نام بزرگداشت حکیم نظامی در تقویم فارسی مهر خورده، تالار حافظ شیراز صحنه جلوه‌گری عاشقانه‌ها و نیایش‌های ناب و ماندگار او در میان ساز و نوای ارکستر سمفونیک فارس بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاید در میان همه برنامه‌هایی که فارسی‌ها این هفته برای پاسداشت حکیم نظامی برپا کردند، "پنج گنج" ارکستر سمفونیک فارس شنیدنی‌تر بود.

ارکستر سمفونیکی که از روز پاسداشت سعدی اجراهای شایسته توجهی را آغاز کرد، با اپرای حافظ ادامه دارد، رزم رستم و سهراب را در میان نت‌های موسیقی به تصویر کشید و حالا شب گذشته "پنج‌گنج" را به صحنه برد.

این گروه ۱۰۷ نفره با رهبری ابراهیم بذرافکن و خوانندگی مهیار شادروان و پیمان حقیقی مطلق،حکایت انوشیروان دادگر و وزیر را روایت کرد، نیایش‌های نظامی حکیم را بازتولید کرد و در اوج اجرای خود، راوی عشق شوریده خسرو و شیرین بود.

ارکستر سمفونیک فارس در این اجرای خود، از ۲ گروه ۱۴ و ۱۵ نفره ویولن نواز، هشت نوازنده ویلن آلتو، هفت نوازنده ویولنسل، چهار نوازنده کنترباس، هفت نوازنده یوفونیوم، ادوات کوبه ای، تیمپانی و مثلث، دایره، توبا و ابوا، ۲ نوازنده فلوت، سه نوازنده کلارینت، سه نوازنده فرنچ هورن، ۲ نوازنده ترومپت و سه نوازنده ترومبون بهره برد و همراه آن یک گروه کر ۳۴ نفره به روی صحنه رفتند.

به گفته رهبر ارکستر سمفونیک فارس، کنسرت پنج گنج با هدف گرامیداشت حکیم نظامی شاعر بلندآوازه پارسی‌گوی قرن ششم برگزار شد تا به این وسیله پاسداشتی هرچند ناچیز در حق بزرگترین سراینده آثار حماسی و غنایی ادبیات بارسی باشد.

ابراهیم بذرافکن درباره حکیم نظامی گفت: به عقیده بزرگان ادبیات، شاید اگر نور نظامی بر پیکره شعر و ادب پارسی نمی‌تابید شاید سعدی و حافظی اینچنین وجود نداشت یا شاید اگر نظامی دست به غزلسرایی برده‌ بود، همتایی برای غزلیات حافظ به شمار می‌آمد.

او افزود: آنچه بسیار تاثیرگذار است اینکه در کشور ما آنچنان که شایسته است و ضرورت دارد، این شاعر قرن ششم، حداقل به نسبت شاعران دیگر مانند سعدی، حافظ و مولانا درک نشده است.

حالا ارکستر سمفونیک فارس در تالار حافظ ایستاد تا خدمتی درخور را برای معرفی این شاعر تاثیرگذار ادبیات فارسی ارائه کند و به گفته رهبر این ارکستر اپرتی که دیشب به روی صحنه رفت،شامل چند پرده و صحنه‌های مختلفی از ۲ کتاب مخزن‌الاسرار و خسروشیرین بود و در دستگاه‌های ماهور، چهارگاه، دشتی، بیات ترک و دیگر دستگاه‌های آوازی اجراشد.

بن‌مایه‌های ادبی یک آفرینش هنری ماندگار

اینکه یک هنر ماندگار شود و اینکه مفاخر ادبی ایران در ذهن نسل نو نیز شایسته و ماندگار باشد به ارتباط دو سویه میان این ۲ باز می‌گردد.
به عقیده معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، ساحت ادبیات در جامعه فرهنگی در همه هنرها شناخته می‌شود؛ نمی‌توان به هنری روی آورد و ادبیات پس‌زمینه آن نباشد.

غلامرضا خوش اقبال به خبرنگار ایرنا گفت: ادبیات مادر همه هنرهاست و از خوشنویسی و نگارگری تا موسیقی و حتی سینما همه پس زمینه ای از ادبیات دارند و آنهایی ماندگارترند که از ادبیات غنی ما سرچشمه بگیرند.

او افزود: ادبیات بن‌مایه اعتلای فرهنگی است و تنها مسیر عرضه آنها متفاوت است، گاهی در ارتباطی مستقیم تر خوشنویسی می‌شود و گاهی بن مایه‌ای برای خلق داستان و نقاشی و موسیقی می‌شود.
اگر چه هنر به آشناسازی بیشتر مخاطب با مفاخر ادبی و آفرینش‌های ادبیات می‌شود اما از سوی دیگر به گفته خوش‌اقبال اگر اثری هنری با بن‌مایه ادبیات همسو نباشد، به مرور از ذهن مردم پاک می‌شود، آن هنرهایی ماندگار هستند که برآمده از داشته‌های ادب فارسی باشد.
این دکترای ادبیات فارسی اضافه کرد: مبنای ادبیات، هنر را تقویت می‌کند و معرفی ادبا با زبان هنر تاثیر و تاثر بالایی دارد.

او اظهار کرد: ارکستر سمفونیک فارس نیز بسیار فعالیت کرده اما از هنگامی شناخته و ماندگارتر شد که اپرای حافظ را به صحنه برد.
از این منظر اجرای قطعاتی از نظامی حکیم از سوی ارکستر سمفونیک فارس، ضمن کمکی که به معرفی شایسته این شاعر اثرگذار ادب فارسی می‌کند، سبب خلق اثری ماندگار در کارنامه هنری خود او نیز شد.

نظامی شاعر ایرانی، برای همه

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس این را هم اضافه کرد که ایران گذشته ما بیش از آنچه امروز در تصور و ذهن داریم، شاعر و نویسندگان سرآمد تربیت کرده است.

خوش اقبال ادامه داد: تحولات سیاسی و جغرافیایی سده‌های گذشته بخش‌هایی را ایران جدا کرده و امروز محل ولادت یا مقبره برخی از پارسی گویان در ایران نیست، اما مولانا و نظامی کماکان از سویی متعلق به ایرانند چون به زبان فارسی شعر سرودند و بهترین و ماندگارترین آثارشان فارسی است و از سوی دیگر فراملی و متعلق به همه مردم فارسی زبان و آنهایی هستند که به این زبان و ادبیات احترام می‌گذارند.

او گفت: این شاعران متعلق به تمام عالم هستند و ما افتخار می‌کنیم که به فارسی شعر سروده‌اند.

ریشه‌های ماندگار هنرهای ریشه دار
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس این انتقاد را هم مطرح کرد که رسانه ملی و برخی دیگر از رسانه‌های بویژه دیداری چنانکه شایسته است به مفاخر ادبی ایران نپرداخته‌اند و ناآگاهی نسل نو منجر به فراموشی و یا ناشناخته بودن آنها می‌شود.

چنانکه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت ارکستر سمفونیک فارس دارای بالاترین استانداردهای جهانی است؛ این گروه موسیقی ایستاده تا همراه با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به ماندگاری داشته‌های ارزشمند ادب فارسی خدمت کند و نمونه‌های آن خوانش قطعاتی ماندگار از فردوسی، حافظ و اکنون نظامی گنجوی بود.

این برنامه شامگاه یکشنبه بیستم اسفند ۱۴۰۲ در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

بیست و یکم اسفند به بزرگداشت حکیم نظامی اختصاص دارد.

جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد (تولد ۵۳۵ هـ. ق – وفات ۶۰۷–۶۱۲ هـ. ق) متخلص به نظامی است.

اثر معروف و شاهکار بی‌مانند نظامی، خمسه یا پنج گنج است که سی سال از زندگانی خود را بر سر نظم و تدوین آن‌ها گذاشت. خمسه یا پنج گنج نظامی شامل پنج مثنوی است.

او در شهر گنجه چشم به جهان گشود و در همین شهر درگذشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha