۲ اسفند ۱۴۰۲، ۷:۵۴
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85392354
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در زنجان نیازمند اطلاع رسانی جامع

زنجان - ایرنا - طرح کالابرگ فجرانه با هدف کمک به هفت دهک اول، همزمان با سراسر کشور در استان زنجان نیز اجرا شد ولی برای موفقیت کامل نیازمند اطلاع‌رسانی کافی و دقیق است تا فروشگاه‌ها و مردم با مشکل مواجه نشوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌طرح کالابرگ الکترونیکی یک تکلیف قانونی در بودجه است که از سوی دولت در سال جاری برای خرید کالاهای ۱۱ گانه شامل شیر، ماست، پنیر، قند و شکر، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز منجمد، روغن، برنج، حبوبات و ماکارونی اجرا شد.

دولت در ادامه روند حمایت خود از اقشار کم‌ درآمد، طرح جدید کالابرگ الکترونیک تحت عنوان «طرح فجرانه» را کلید زد که در این طرح یک سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران و وزارت بهداشت) با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تامین خواهد شد.

طبق اطلاعیه‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این طرح، قیمت روز سبد فجرانه، هفت میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۰۰ ریال است که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته، قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ پنج میلیون و ۲۳۳ هزار ریال از جیب خود پرداخت می کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲ میلیون و ۲۰۴ هزار و ۵۰۰ ریال از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

در ابتدا فقط سه دهک کم‌ درآمد مشمول یارانه تشویقی بودند که با اجرای طرح فجرانه خانوارهای تا دهک هفتم نیز مشمول یارانه تشویقی مضاعف شدند.

عاملیت هزار فروشگاه خُرد و ۱۳۴ شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در زنجان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: مرحله جدید طرح کالا برگ الکترونیکی با عنوان "طرح فجرانه" در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه بگیر برای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی استان در دهه مبارک فجر آغاز شده است.

طیب جعفری افزود: همه خانوار دهکهای اول تا هفتم، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالا برگی دریافت می کنند.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در زنجان نیازمند اطلاع رسانی جامع

وی ادامه داد: در این طرح یک سبد ۱۱ قلمی برای تامین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامینهای لازم برای هر فرد با قیمتهای مبنا سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است.

جعفری اظهار کرد: اعتبار جدید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریالی علاوه بر یارانه فعلی بوده و خانوار یارانه بگیر به صورت مجزا یارانه نقدی خود را به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مدت اجرای این طرح سه ماه و تا ۱۷ اردیبهشت سال آینده ادامه دارد، ‌ افزود: مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می شود.

جعفری گفت: دهک های یک تا هفت مشمول اعتبار جدید هستند و یارانه بگیران این دهک ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های عضو طرح کالابرگ الکترونیکی نسبت به خرید اقلام اساسی و بهره مندی از این حمایت تشویقی اقدام نمایند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: تاکنون پایانه‌های فروش کالابرگ الکترونیکی در بیش از هزار فروشگاه خُرد و ۱۳۴ شعبه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح استان فعال شده است.

اجرای موفق طرح نیازمند اطلاع رسانی بیشتر

اما در روند اجرای این طرح مسائل و مشکلاتی هم بروز کرد که بخش قابل توجهی از آنها ناشی از نبود اطلاع رسانی دقیق، شفاف و گسترده است.

پس از اعلان اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تصور اینکه طرح محدود به دهه فجر است، موجب ازدحام در برابر برخی فروشگاه‌ها و سردرگمی برخی شهروندان شد اما با تاخیر چند روزه اعلام شد که اجرای طرح فجرانه سه ماهه است و تا ۱۷ اردیبشت ادامه دارد.

فروشنده یک فروشگاه در شهر زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در این طرح مقرر شده فروشگاهها اقلام خاصی را بفروشند ولی در عمل امکان فروش همه اقلام وجود دارد و فروشنده در مرحله تسویه به جای کالاهای دیگر، عناوین آن ۱۱ قلم کالا را به جایش می گذارد، اصلا تشخیص اینکه چه کالایی فروخته می شود در سامانه وجود ندارد و همین امر موجب می شود تا حتی مشتریان هم درخواست کنند کالاهای جایگزین بردارند.

یکی از شهروندان زنجانی گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فروش کالا در طرح فجرانه نیمی از مبلغ کالای خریداری شده را دریافت می‌کنند به همین علت مردم به تعداد محدودی از فروشگاه‌ها که از مردم پول نقدی نمی‌گیرند مراجعه کرده و همین مساله منجر به تشکیل صف‌های طولانی شده است اگر بناست در این قالب کمکی به مردم شود چرا دیگر این همه شرط گذاشته اند؟

یک شهروند دیگر هم معتقد است: اصلا اطلاع رسانی در این زمینه زیاد روشن نیست، نه مردم و نه فروشنده ها در جریان جزییات نیستند، آدم گیج می شود که چکار باید بکند و از کجا خرید کند؟

اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در زنجان نیازمند اطلاع رسانی جامع

تخلفات طرح کالابرگ الکترونیکی پیگیری می شود

ندا طارمی نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در امور اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، گفت: در برخی فروشگاه ها شاهد برخی تخلفات در اجرای کالابرگ الکترونیکی هستیم که البته نظارت و برخورد هم با آنها انجام می شود.

وی افزود: مواردی مثل اجبار به خرید برند خاصی از محصولات، ‌کم فروشی، ‌افزایش صوری وزن کالا، ‌اجبار مشتریان به خرید تمام خرید اعتبار کالا برگ و ثبت فروش صوری کالاها از جمله تخلف های گزارش شده در فروشگاه هاست.

طارمی در خصوص قطع شدن ارتباط برخی فروشگاهها با سامانه کالابرگ الکترونیکی هم گفت: این موارد تراکنش های قابل بررسی داشتند.

وی گفت: از آنجایی‌که این ۱۱ قلم خوراکی جزو کالاهای تعزیراتی هستند، هر نوع تخلف مانند گران‌فروشی، کم‌فروشی و اجبار به خرید کالای خاص توسط فروشنده ممنوع بوده و مردم باید موارد را به تعزیرات یا سامانه ۱۲۴ گزارش دهند تا با این تخلفات به‌صورت قانونی برخورد شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha