نخستین جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران برگزار شد/معرفی سرآمدان فرهنگی

تهران - ایرنا - سرآمدان فرهنگی دانشگاه تهران همزمان با برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران معرفی شدند.

به گزارش ایرنا، در میان سرآمدان فرهنگی دانشگاه تهران در میان آنها چهره‌های مشهوری مانند حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران که سال‌ها مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران بوده و همچنین دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی که عضو هیات علمی دانشگاه تهران است، حضور دارند.

در این رویداد که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رییس نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سید محمودرضا آقامیری رییس دانشگاه شهید بهشتی، مهدی شهبازی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران و جمعی از سرآمدان فرهنگی دانشگاه حضور داشتند. در این جشنواره از سرآمدان فرهنگی دانشگاه تهران تجلیل و قدردانی شد.

تندیس و لوح و هدایای نخستین جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران سه‌شنبه شب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و آقامیری رییس دانشگاه شهید بهشتی در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران به سرآمدان فرهنگی اعطا شد.

در این آیین، سرآمدان فرهنگی دانشگاه تهران تحت عناوین سرآمد فرهنگی نمونه، سرآمد فرهنگی پیشکسوت و دانشجوی سرآمد معرفی و تجلیل شدند. مرحوم آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی، محمد سعید تسلیمی و حمید ابریشمی به عنوان سرآمد فرهنگی پیشکسوت و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد به عنوان برگزیده بخش ویژه تجلیل از سرآمدان فرهنگی دانشگاه تهران معرفی شدند.

اسامی اساتید سرآمد فرهنگی دانشگاه تهران
محمدمهدی اسماعیلی، امیر رستمی، علی جعفری، میر حسینی نیری، جعفر گل‌محمدی، فریده علوی، عبدالرضا سیف، مازیار شفائی روشنی، علی‌اصغر پورعزت، سیدرضا حجازی، فاطمه ثقفی، علی‌اکبر موسوی موحدی، سید جلال زرگر، وحید نیکنام، مهدی حسنلو، مصطفی گودرزی، مجید سرسنگی، سید عباس احمدی، هادی بهرامی احسان، غلامرضا جمشیدیها و علیرضا وجهی به عنوان استادان سرآمد فرهنگی نمونه و مهدی غفوری یزدی به عنوان استاد سرآمد فرهنگی جوان معرفی شدند.

ملیحه حسینخانی دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی دانشگاه تهران و محمدهادی نصر آزادانی مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران نیز شایسته عنوان دانشجویان سرآمد شدند.

سید مهدی شریفی مدیر تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران، نیما شایان مدیر ارتباطات و رسانه دانشگاه تهران، حمزه منصوری کارگر معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و حسین رضایی معاون فرهنگی اداره کل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران به عنوان مدیران سرآمد فرهنگی و زهره محمدقلی، استاد مهدی تجلی و هانیه سادات رضوی به عنوان کارشناسان سرآمد فرهنگی دانشگاه تهران معرفی و تقدیر شدند.

تصویب آیین‌نامه سرآمدی فرهنگی
مهدی شهبازی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، سه‌شنبه شب در آغاز آیین نخستین جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به تصویب آیین‌نامه و شیوه‌نامه سرآمدی فرهنگی دانشگاه تهران، گفت: آیین‌نامه سرآمدی فرهنگی به گونه‌ای تدوین شده است که یک آیین‌نامه ساختارمند و دارای تنیدگی با ساحت‌های آموزشی، پژوهشی و دیگر حوزه‌های فعالیت‌های دانشگاه باشد.

مشاور رییس دانشگاه و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، هدف از برگزاری جشنواره فرهنگی و معرفی سرآمدان فرهنگی دانشگاه تهران را معرفی الگوهای فرهنگی به جامعه دانشگاهی دانست و ابراز امیدواری کرد که با تدبیر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزاری این قبیل رویدادها به سایر دانشگاه‌ها نیز تسری پیدا کند.

رستمی: آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی با تمام تغییرات مثبت و رو به جلو، هنوز نتوانسته است به فرهنگ توجه کافی داشته باشد
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه دانشگاه محل شدن و تربیت نسل و تربیت مدیران و کارشناسان بدنه کشور است، گفت: بخشی از تربیت و آماده‌سازی، ناظر بر حوزه تخصصی و دانشی است که دانشجو باید در آن متبحر و توانمند شود. بخش‌های مهارتی و فرهنگی و تربیتی ضمیمه‌هایی است که باید در کنار این جریان تخصصی و دانشی، فرد را آماده نقش‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در آینده کشور کند. باید بپذیریم که به این بخش به اندازه کفایت توجه نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه جریان ورود استاد به جرگه استادی عمدتاً متوجه بخش آموزش و پژوهش است و فردی که در دانشگاه خوبی تحصیل کرده و برونداد پژوهشی مناسبی داشته باشد شایسته عضویت هیات علمی تلقی می‌شود، تصریح کرد: ولی هیچ بخشی از دانشگاه مسئولیت آماده‌سازی و مهارت‌دهی استاد در زمینه نقش مربی‌گری، تربیتی و فرهنگی را برعهده نگرفته است و استاد اگر خودش انگیزه‌های لازم را در این زمینه‌ها نداشته باشد، مسیر روشن و منظمی در این عرصه نخواهد داشت‌.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: حتی آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی با تمام تغییرات مثبت و رو به جلو، هنوز نتوانسته است به این بخش توجه کافی داشته باشد.

رستمی، برگزاری جشنواره فرهنگی در کنار دیگر ابتکارات دانشگاه تهران از جمله برگزاری رویداد عرصه ویژه اساتید جوان و همچنین ضمیمه کردن فعالیت‌ها و مراکز مهارتی دانشگاه به بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و همچنین فعالیت در حوزه اخلاق حرفه‌ای به عنوان بایسته‌های مناسبی که دانشجویان و جریان فاخر دانشگاهی باید در محیط علمی رعایت کنند را اتفاقات مهمی برشمرد که در کنار هم می‌توانند خلاء بزرگ و مهم فرهنگی موجود در جریان علمی و دانشی کشور را پر کنند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ابراز امیدواری کرد که جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران بتواند به عنوان نماد و الگو، تبدیل به جریان کامل و شامل و دائمی شود و شاهد مشارکت و نقش‌آفرینی تمامی اساتیدمان در جریان تربیت دانشجو باشیم.


مهمترین ویژگی یک جامعه اسلامی و قرآنی

امام جمعه موقت تهران گفت: از آموزه‌های قرآن کریم به خوبی می‌توان استفاده کرد که اراده پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) بر این بوده است که فرهنگ جامعه یک فرهنگ مبتنی بر دانش با نگاه به جایگاه فاخر علم و تکیه بر مرجعیت معرفت و آراسته به قله‌هایی از ایمان و معرفت و دانش باشد. امیدواریم جامعه‌ای داشته باشیم که فرهنگ آن جامعه بر علم و دانش به معنای واقعی کلمه استوار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد بیان کرد: مهمترین ویژگی یک جامعه اسلامی و دینی و قرآنی این است که انسان‌های جویای علم و دانش و معرفت در این جامعه با دانش گام برمی‌دارند و بر اساس معرفت تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند. جامعه اسلامی، جامعه‌ای اهل استقامت و ایستادگی و ثبات قدم است و در دانش و تعهد به علم، سر از پا نمی‌شناسد.

مقیمی: به حوزه فرهنگ نباید نگاه منفصل داشته باشیم
سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز به عنوان آخرین سخنران آیین معرفی سرآمدان فرهنگی دانشگاه تهران، از حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران که به عنوان برگزیده بخش ویژه تجلیل از سرآمدان فرهنگی دانشگاه تهران معرفی شد، به عنوان بخشی از هویت فرهنگی دانشگاه تهران یاد کرد.

مقیمی با اشاره به سنت دانشگاهی طولانی در ایران اسلامی، گفت: قدیمی‌ترین سنت دانشگاهی دنیا میراث کشور ما است و این میراث باید به نماد آموزش عالی منتقل شود. دانشگاه تهران یک دانشگاه ۹۰ ساله نیست بلکه یک نهاد ۱۷۵۷ ساله است یعنی عقبه‌ای به قدمت ۱۷ قرن به علاوه ۵۷ سال که از تاسیس دانشگاه در ایران و در دنیا می‌گذرد را پشتوانه خود دارد.

رییس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه فرهنگ را صرفاً نباید به عنوان یک مولفه کارکردی دانشگاه در نظر گرفت، تصریح کرد: فرهنگ باید در تمام مولفه‌های کارکردی دانشگاه اتفاق بیفتد. بنابراین به حوزه فرهنگ نباید نگاه منفصل داشته باشیم بلکه امروز شایسته است که نوع نگاه به کارکردهای فرهنگی در دانشگاه برای اثرگذاری بیشتر، متفاوت باشد.

مقیمی در این باره توضیح داد: باید کار فرهنگی در قالب بحث‌های علمی و مهارتی شکل بگیرد و نه در یک حوزه مستقل و جزیره‌ای. وقتی می‌خواهیم تحول آموزشی انجام دهیم، باید ببینیم که چه فرهنگی را بر سر آن بگسترانیم تا مهارت‌ورزی در آموزش‌ها جاری و ساری شود.

وی افزود: با عینک فرهنگی باید به کارکردهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه نگاه کنیم یعنی وقتی قراردادی پژوهشی نیز منعقد می‌کنیم باید رویکردمان دارای پیوست فرهنگی باشد یعنی بدانیم که علم در خدمت نهاد خاصی نیست بلکه علم در خدمت کشف حقیقت است تا بتواند انسان را عاقبت بخیر کند.

نخستین جشنواره فرهنگی دانشگاه تهران برگزار شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha