شیلی، رژیم صهیونیستی را به نقض قوانین بین‌المللی در غزه متهم کرد

تهران- ایرنا- نماینده شیلی در دیوان بین‌المللی دادگستری، رژیم صهیونیستی را به نقض سیستماتیک قوانین بین‌المللی در جریان جنگ غزه متهم کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری پرنسا لاتینا، خیمِنا فوئنتس (Ximena Fuentes) نماینده شیلی در دیوان بین‌المللی دادگستری در جریان جلسه دیروز این نهاد گفت: شیلی معتقد است که اسرائیل، حق مسلم مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و سایر هنجارهای حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند.

وی با حضور در جلسه استماع بررسی اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم اسرائیل را اقدامی غیر قانونی توصیف کرد.

وی گفت: اسرائیل با اقدامات خود از جمله بهره‌برداری از منابع طبیعی، سیاست‌های شهرک‌سازی، ساخت دیوار و غیره، قصد خود برای کنترل نامحدود سرزمین‌های اشغالی فلسطین را نشان داده است.

فوئنتس یادآور شد: شیلی به طور مستمر از خودمختاری مردم فلسطین حمایت کرده است و ما در سال ۲۰۱۱ فلسطین را به عنوان یک کشور آزاد، مستقل به رسمیت شناختیم.

حدود یکصد وکیل شیلیایی حامی فلسطین، پیشتر نیز شکایتی علیه چند مقام رژیم صهیونیستی از جمله نخست وزیر این رژیم به‌دلیل ارتکاب به جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کردند.

اندرس خیوردانو (Andrés Giordano) نماینده پارلمان شیلی به تازگی خاطرنشان کرد که «اسرائیل بربریت، جنایت‌های جنگی و کشتار مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی را از طریق یک حمله تروریستی توجیه می‌کند، این اقدام نمایش آشکار تروریسم دولتی کسانی است که این منطقه را اشغال کرده‌اند».

وی همچنین تاکید کرد: موضع همیشگی شیلی محکومیت نقض دائمی قوانین بین‌المللی است که اسرائیل با مصونیت کامل در حال انجام آن است و این قابل تحمل نیست؛ نتانیاهو باید به‌دلیل جنایت علیه بشریت محاکمه شود.

شیلی با نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر، بزرگ‌ترین پناهگاه جامعه فلسطینی خارج از مرزهای جهان عرب است.

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه هلند، این دور از جلسات استماع را پس از درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دریافت نظر مشورتی اعضای خود آغاز کرد و ۵۲ کشور جهان، درخواست رسیدگی ارائه داده‌اند.

دادگاه لاهه دیروز (سه شنبه) به دادخوست شفاهی عربستان سعودی، الجزایر، آفریقای جنوبی، کانادا، هلند، بنگلادش، شیلی، برزیل، بلژیک، بلیز و بولیوی علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حق ملت فلسطین رسیدگی کرد.

جلسات علنی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست‌ها و اقدامات اشغالگرانه رژیم اسرائیل در سرزمین‌ فلسطین از جمله در بخش شرقی قدس اشغالی از روز دوشنبه در لاهه آغاز شد.

این جلسات علنی به مدت ۶ روز (تا هفت اسفند) ادامه می‌یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha