کلمبیا آپارتاید اسرائیل علیه مردم فلسطین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- هیات کلمبیایی حاضر در «دیوان بین‌المللی دادگستری»، اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین و آپارتاید علیه فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری پرنسا لاتینا، هیات کلمبیایی حاضر در جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست اشغالگرانه رژیم اسرائیل اعلام کرد: اشغالگری اسرائیل به آزار و اذیت تحمیلی، تبعیض نژادی و آپارتاید علیه مردم فلسطین منجر شده است.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه کلمبیا منتشر شده است، نمایندگان حاضر در این جلسه استدلال کردند که اقدامات رژیم صهیونیستی، حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها را نقض می‌کند و این رژیم همچنین باید از رفتارهای ناقض تعهدات بین‌المللی خود دست بردارد.

در این راستا، کلمبیا از رژیم صهیونیستی خواست تا آسیب‌های وارده به فلسطینی‌ها در اثر چندین دهه اشغال را ترمیم و جبران کند.

وزارت خارجه کلمبیا همچنین در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، اشغال سرزمین‌های فلسطین را به دلیل نقض قوانین بین‌المللی غیرقانونی خواند.

گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا نیز به تازگی اعلام کرد آنچه در غزه جریان دارد، نسل‌کشی است.

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه هلند، این دور از جلسات استماع را پس از درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دریافت نظر مشورتی اعضای خود آغاز کرد و ۵۲ کشور جهان، درخواست رسیدگی ارائه داده‌اند.

علاوه بر کلمبیا، نماینده شیلی در دیوان بین‌المللی دادگستری نیز به تازگی، رژیم صهیونیستی را به نقض سیستماتیک قوانین بین‌المللی در جریان جنگ غزه متهم کرد.

حدود یکصد وکیل شیلیایی حامی فلسطین، پیشتر نیز شکایتی علیه چند مقام رژیم صهیونیستی از جمله نخست وزیر این رژیم به‌دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده بودند.

جلسات علنی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست‌ها و اقدامات اشغالگرانه رژیم اسرائیل در سرزمین‌ فلسطین از جمله در بخش شرقی قدس اشغالی از روز دوشنبه در لاهه آغاز شد.

این جلسات علنی به مدت ۶ روز (تا هفت اسفند) ادامه می‌یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha