۳ اسفند ۱۴۰۲، ۲۲:۰۰
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85395655
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمایندگان موریس: اقدامات اسرائیل در فلسطین یادآور دوران استعمار بریتانیا است

تهران-ایرنا- نمایندگان مجمع الجزایر موریس روز پنجشنبه طی سخنانی در دادگاه لاهه اعلام کردند که اقدامات کنونی رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی یادآور دوران استعماری امپراتوری بریتانیا است.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا ، "الجزیره انگلیسی" به نقل از نمایندگان موریس که به نام و مسولیتشان اشاره نکرد ، گفت: مجمع الجزایر موریس نیز مانند فلسطین سال ها تحت اشغال بوده است و ما اشغالگری استعمار بریتانیا را تجربه کردیم.

نمایندگان موریس اعلام کردند : اشغال طولانی مدت، شهرک سازی و الحاق سرزمین های اشغال شده از سال ۱۹۶۷ باید پایان یابد و همه کشورها و سازمان ملل موظف هستند اطمینان حاصل کنند که اسرائیل به حق فلسطینیان در تعیین سرنوشت خود احترام می گذارد.

نمایندگان موریس می گویند که ما معتقدیم که نظر دادگاه برای مذاکرات و دستیابی به راهکار دو کشوری مفید است.

به گزارش ایرنا, داتو سری اوتاما حاجی محمد بن حاجی حسن، وزیر امور خارجه مالزی به دادگاه لاهه گفت که رژیم صهیونیستی باید فوراً به اشغال گری پایان داده و از سرزمین‌های اشغالی فلسطین خارج شود.

نماینده چین در دادگاه لاهه امروز پنجشنبه ضمن اعلام اینکه مقاومت در برابر اشغالگری، تروریسم نیست، اعلام کرد که فلسطینی‌ها حق مبارزه مسلحانه با اسرائیل را دارند.

همچنین نماینده شیلی در دیوان بین‌المللی دادگستری، رژیم صهیونیستی را به نقض سیستماتیک قوانین بین‌المللی در جریان جنگ غزه متهم کرد.

از سوی دیگر هیات کلمبیایی حاضر در «دیوان بین‌المللی دادگستری»، اشغال غیرقانونی سرزمین فلسطین و آپارتاید علیه فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه هلند، این دور از جلسات استماع را پس از درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دریافت نظر مشورتی اعضای خود آغاز کرد و ۵۲ کشور جهان، درخواست رسیدگی ارائه داده‌اند.

علاوه بر کلمبیا، نماینده شیلی در دیوان بین‌المللی دادگستری نیز به تازگی، رژیم صهیونیستی را به نقض سیستماتیک قوانین بین‌المللی در جریان جنگ غزه متهم کرد.

حدود یکصد وکیل شیلیایی حامی فلسطین، پیشتر نیز شکایتی علیه چند مقام رژیم صهیونیستی از جمله نخست وزیر این رژیم به‌دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده بودند.

جلسات علنی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست‌ها و اقدامات اشغالگرانه رژیم اسرائیل در سرزمین‌ فلسطین از جمله در بخش شرقی قدس اشغالی از روز دوشنبه در لاهه آغاز شد.

این جلسات علنی به مدت ۶ روز (تا هفت اسفند) ادامه می‌یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha