به گزارش ایرنا، امروز بیش از ۴۸ میلیون کاربر فعال در رسانه ها و شبکه های اجتماعی وجود دارد که بخش عمده ای از آنان جوانان ونوجوانان هستند و تاثیرگذاری بر این جمعیت با توجه به سطح دسترسی ها در فضای مجازی بسیار زیاد و در عین حال نقش آفرین است.
این روزها نامزدهای انتخاباتی میکوشند با استفاده از ظرفیت فعالان رسانه ای، جوانان متخصص و افراد اهل فن از امکان بالقوه و گسترده این فضاها در راستای تبلیغات انتخاباتی خود بهره وافی و کافی ببرند.
تا قبل از زمان تبلیغات علنی شاهد بودیم که عمده تبلیغات نامزدها بر فضای مجازی متمرکز شده بود.
چنانکه پلتفرمهای مختلف مملو از بحث و جدل ها، مناظره ها، گفت و گوهایی راجع به انتخابات بود اما آنچه بیشتر نمود عینی داشت و دارد رزومه، عکس، زندگینامه، تبلیغات و عکس نامزدهای انتخاباتی است که به وفور به چشم می خورد.
این شبکهها فرصتی مغتنم برای کارزارهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی، احزاب و گروه های سیاسی و نیز دولتمردان و مسئولان در ارائه دستاوردها و تلاش برای جلب مشارکتهاست اما اینکه ما چگونه و چه میزان از این فضا برای اهداف خود و در مسیر درست آن بهره می بریم مسالهای است که کمتر بدان پرداخته شده است.
ظرفیتی بالقوه که بسیار قابل توجه است و ما به ندرت بدان پرداخته ایم و حتی به اشکال مختلف صورت مساله وجود این شبکه ها را به دلیل برخی جنبه های منفی پاک کرده ایم و پیرو آن نقاط قوت و آثار برجسته این شبکه ها را در بخش های مختلف جامعه از جمله در حوزه سیاسی و انتخابات نادیده گرفته ایم.
وبسایت دیتاریپورتال (Datareportal) زیر مجموعه شرکت Kepios که یک مشاور استراتژی بینالمللی واقع در سنگاپور است در ماه فوریه سال ۲۰۲۳ گزارشی جهانی از رفتارهای دیجیتالی کشورها منتشر کرد که نشان میدهد جمعیت ۸۸.۸۴ میلیون نفری ایران ۱۲۶.۹ میلیون اتصالات اینترنتی موبایلی دارند(بیش از ۴۲.۸ درصد جمعیت کشور).
طبق آمار این وب سایت، کل کاربران اینترنت کشور ۶۹.۸۳ میلیون مورد معادل ۷۸.۶ درصد کل جمعیت کشور است و شبکههای اجتماعی پینترست، اینستاگرام، لینکدین، یوتوب و توییتر در ایران از محبوبترین شبکه های اجتماعی جهانیاند. (منبع اینترنت)
استفاده از شبکه های اجتماعی و سکوهای اینترنتی درکشور به طور جدی مورد توجه قرار نمیگیرد درحالی که شبکههای اجتماعی در انتخابات ریاست جمهوری کشور آمریکا از زمان باراک اوباما نقش سرنوشت سازی داشتند.
نقش آفرینی شبکه های اجتماعی در زندگی مردم
ورود سکوهای اینترنتی و پلتفرمها در فضای مجازی نه تنها زندگی مردم ایران بلکه همه کشورهای جهان را دستخوش تحول کرده است، فناوری که میتواند در بزنگاهها، رویدادهای سیاسی، انتخابات، سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی و حتی در مشارکتهای اجتماعی و اقتصادی و نیز سیاسی چون انتخابات نقش موثری ایفا کند.
دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص نقش رسانهها و شبکههای مجازی در رویدادهای مختلف به خبرنگار ایرنا می گوید: سایتها، سکوها و پلتفرمهای ناشرمحور و کاربرمحوری که در فضای مجازی فعالیت می کنند با یک تفاوت عمده برجسته در گروه شبکههای مجازی دستهبندی میشوند، پلتفرمهای اجتماعی چون اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، یوتیوب، ایتا، آپارات، بله، سروش و سایر پیام رسانها برخلاف وب سایتها، رسانههای رسمی، رادیو، تلویزیون و خبرگزاریها کاربر محور هستند.
حمید ضیایی پرور می افزاید: رسانههای کاربر محور یا شبکههای اجتماعی بازتاب دهنده تمایلات و گرایشهای انسانها در دنیای واقعیاند. این شبکهها توسط مدیران کنترل نمیشوند تا برای آنها خط مشی تعیین کنند بدین مفهوم که در رابطه با موضوعات مختلف و اینکه در انتخابات مشارکت داشته باشند یا خیر چه مواضعی بگیرند.
وی اضافه میکند: شبکههای اجتماعی بازتاب دهنده دیدگاهها و انسانهای واقعی جامعه هستند به همین جهت نمیتوان عنوان شبکه مجازی بر این رسانههای اجتماعی نهاد، این شبکهها ادامه دنیای واقعیاند که نمود آنلاین در فضای مجازی دارند و بازتاب هر تصمیم اتخاذ شده و یا تغییر و تحول دیدگاههای مردم در دنیای واقعی را میتوان در آنها دید.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: براساس آمارهای موجود، فیسبوک مقام نخست را در میان پلتفرمهای خارجی در سایر کشورها دارد اما در ایران به دلیل عدم ضریب نفوذ فیسبوک وضعیت کاملا متفاوت بوده و کاربران ایرانی از سکوهایی نظیر اینستاگرام و تلگرام استفاده میکنند و این پلتفرمها اصلیترین شبکههای اجتماعی مورد استفاده کاربران ایرانی بوده و طبق برخی آمارهای منتشره بیش از ۵۰ درصد ترافیک اینترنت مصرفی کاربران ایرانی صرف این ۲ پلتفرم میشود.
اینستاگرام و تلگرام اصلیترین شبکههای اجتماعی مورد استفاده کاربران ایرانی هستند و طبق برخی آمارهای منتشره بیش از ۵۰ درصد ترافیک اینترنت مصرفی کاربران ایرانی صرف این ۲ پلتفرم میشود.
ضیایی پرور بیان کرد: آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد اما یک موسسه داده کاوی(موسسه پژوهشی بتا)، آمار دقیقی ارائه میدهد که براساس آن ۶۰ درصد کاربران ایران عضو اینستاگرام هستند بعد از آن تلگرام وسایر پلتفرم ها قرار میگیرند.
وی یادآوری کرد: نرم افزار، سخت فزار، سرور و رگولاتور اغلب این سکوهای اجتماعی که بخش عمده ای از فضای مجازی ایران را در برگرفتهاند خارجی و آمریکایی هستند و کشورهای اروپایی نیز مانند ایران از این سکوها استفاده می کنند.
این دارنده دکترای علوم ارتباطات در خصوص این شبکه های اجتماعی به آمار ۷۰ درصدی ورود جمعیت کشور به شهر هوشمند مجازی و هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: مردم به موازات زندگی در دنیای واقعی، زندگی دیگری در گوشیهای همراه و رایانهها دارند، بسیاری از خدماتی که دولت و بخش خصوصی به کاربر میدهد در این فضا انجام میشود.
امید مسعودی اظهار کرد: شبکههای اجتماعی، پیام رسانها و رسانههای اجتماعی در مباحث و رویدادها در قالب خبر و کامنتهایی که کاربران می گذارند اثرگذار است، بنابراین با گذشتن از بخش خدمات در حوزه دادهها اطلاعات عظیمی در گردش است و به طور طبیعی بخشی از تصمیمگیریها، تاثیرپذیریها و اعمال مشارکتی در این فضا اتفاق میافتد.
وی اضافه کرد: شبکههای مجازی به دلیل تاثیر فوق العاده ای که دارند یکی از رقبای اصلی رسانههای جریان اصلی همچون صداوسیما، مطبوعات و خبرگزاریها هستند. به همین منظور طی سال های اخیر شاهد نوعی از همگرایی رسانه های جریان اصلی با رسانه جایگزین هستیم که سعی می کنند این همگرایی را در خدمت به مردم بکار ببرند.
مهرداد توکلی رئیس دانشگاه پیام نور گیلان نیز در گفت و گو با ایرنا؛ جهانی که در آن زندگی می کنیم را به ۲ فضای فیزیکی و مجازی تقسیم کرد و افزود: شبکه های اجتماعی به علت آنکه کاربران مدت زمان زیادی را در این فضا سپری می کنند بسیار مهم است، با رواج شبکه های موبایلی از سال ۲۰۱۴ تمامی کشورها از جمله ایران از این فضا در همه عرصه ها بهره گرفته اند.
در این میان یکی از عرصه هایی که این رسانه جای خود را باز کرده انتخابات است که نامزدها از ریاست جمهوری، خبرگان رهبری، مجلس، شوراها و غیره با ظرفیت عظیم این شبکه ها کم و بیش آشنا شده و نقش موثر آنها را در اقناع مردم دریافتهاند و می کشند در جریان انتخابات از این ظرفیت برای تبلیغات اعم از معرفی خود، ظرفیت ها و توانمندی هایشان بهره گیرند. پ
شبکههای اجتماعی و جلب مشارکت سیاسی
نشریه رسانههای نوین در شماره پنجم خود در مقالهای تحت عنوان "رسانه های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات "رابطه استفاده از فیس بوک، تلگرام و اینستاگرام و مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات هفتم اسفند ۱۳۹۴ و رفتار سیاسی شهروندان در جوامع گوناگون تحت تاثیر رسانه ها و فناوری های جدید ارتباطاتی را مورد بررسی قرار داد که نشان می دهد میان میزان اعتماد به رسانه های اجتماعی و مشارکت سیاسی و میزان اثربخشی در استفاده از رسانه های اجتماعی با مشارکت سیاسی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
مدیر و موسس خانه تابآوری ایرانیان در گفتوگو با ایرنا با بیان اینکه شبکه های اجتماعی و رسانه ها باید اخبار و اطلاعاتی که در جامعه نشر میدهند را با شناسایی صحیح مخاطبان رده بندی کنند، گفت: رسانه و شبکه های اجتماعی در جامعه ما که مردم ناامیدی های اجتماعی از قبیل تورم اقتصادی، مسائل سیاسی، جنگ در منطقه و سایر موارد را تجربه کرده اند، نقش مهمی در تفکیک مسائل جاری با قواعد حکمرانی و حکومت داری برعهده دارند.
جواد طلسچی یکتا ادامه داد: ارتقاء بصیرت اجتماعی از طریق رسانهها در واقع ارتقاء انسجام و مشارکت اجتماعی را به طور قابل توجهی افزایش خواهد داد اما این امر مستلزم آن است که پایشی صورت گیرد تا نقش رسانهها را در این حوزه طی سالهای اخیر ارزیابی کند اینکه رسانه ها به چه میزان در ارتقا سواد رسانه ای، دانش سیاسی و اجتماعی مردم نقش داشته اند.
وی افزود: پس از پایش باید با علم وآگاهی نسبت به رفع نواقص و کارکردهای منفی، نقشه راهی درست طراحی کرد تا رسانه ها به صورت هدفمند و نتیجهمند به سمت ارتقا سطح مشارکت مردم حرکت کنند.
شبکههای اجتماعی در درون خانواده نفوذ و قدرت گستردهای دارند
مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان بر آشتی نخبگان اجتماعی با رسانه ها تاکید کرد و افزود: با مشارکت و همکاری بیشتری رسانه و دانشگاه می توان به راهکار برون رفت از موانع و مشکلات اجتماعی دست یافت؛ در این صورت است که می توان امیدوار بود رسانه ها در افزایش سطح مشارکت اجتماعی موفق عمل کنند.
طلسچی یکتا به نقش آموزشی رسانهها نیز اشاره کرد و گفت: رسانهها و شبکه های اجتماعی در افزایش تاب آوری آحاد مردم نقش آفرینند اما چگونگی نقش رسانه در آموزش به مطالعه بیشتری نیاز دارد و هر رسانه طبق کاربری و اهدافی که در ابتدا برای خود تعریف کرده می تواند در تولید محتوای آموزشی و افزایش سطح دانش اجتماعی موثر واقع شود.
وی اضافه کرد: مردم کشورمان بیش از آنکه از وقایع روز دنیا مطلع باشند به آموزش های مختلف فرهنگی، اجتماعی نیاز دارند و در این موارد رسانهها میتوانند در جایگاه متولی آموزش هم نقش آفرینی کنند. باتوجه به گسترش غیر قابل تصور شبکههای اجتماعی در بین مردم از کودک ۱۰ ساله تا فرد ۷۰ساله در جریان مسائل سیاسی جامعه هستند که نشان از قدرت و نفوذ شبکه های اجتماعی در درون خانواده ها دارد.
طلسچی یکتا یکی از کارکردهای اصلی رسانه های رسمی را تمیز دادن و معرفی درست از نادرست به جامعه دانست و افزود: خانواده ها باید بدانند از کدام مجاری می توانند اطلاعات درست کسب کنند در غیر اینصورت به مرز ناامیدی می رسند.
وی با بیان اینکه هدف اصلی رسانه اطلاع رسانی است، گفت: از اینرو آگاه سازی و حساسسازی اجتماعی باید به صورت هدفمند، مطالعه شده، نتیجه مند و نیاز سنجی شده اجرا شود.
وی بیان کرد: در مقطعی از تاریخ قرار داریم که نقش رسانه ها با توجه به اهمیت و تاثیر گذاری که بر اذهان و تصمیمات عمومی و اقدامات جمعی مردم دارند باید توسط عوامل رسانه ای هدف گذاری و سیاست گذاری شود تا با ایجاد یک وحدت رویه و برنامهریزی صحیح به اهداف رسانه خود دست یابد.
پلتفرم ها و انتخابات
رسانهها بعنوان رکن چهارم دموکراسی در عرصه انتخابات که مهمترین تجلی حکومت مردمی در جامعه است تاثیر بسیار شگرف و مهمی دارند رئیس دانشگاه پیام نور گیلان با اشاره به اهمیت رسانه ها و شبکه های مجازی در انتخابات، گفت: امروزه تبلیغات انتخاباتی نیز با این فضا گره خورده است و شبکه های اجتماعی می توانند سلیقه های مختلف موافق را جلب و یا به سمت دیگری هدایت کنند.
توکلی ادامه داد: در دهه اخیر نامزدهای انتخاباتی با بهره گیری از این ظرفیت برای شبکه سازی و بیان عقاید خود استفاده کرده و صفحات شخصی این کاندیدها به ابزاری موثر و ارزان قیمت برای آنها بدل شده است.
وی، یکی از قابلیت های فضای مجازی را سرعت بالای انتقال پیام در پلتفرم های مختلف دانست و افزود: شبکههای اجتماعی فراتر از زمان و مکان، بستری مناسب برای نیروهای سیاسی و کاندیدای انتخاباتی هستند تا با بهره گیری از این فضا سبد آرای خود را پُرتَر کنند.
یک کارشناس رسانه و دکترای علوم ارتباطات نیز یکی از تجلی های دموکراسی یا همان حکومت مردم بر مردم را صندوق های رای دانست و افزود: در انتخابات مختلف رای اکثریت، حرکتی روبه جلو در جامعه بشمار می رود اما تاکنون بهره اندکی از ظرفیت فضای مجازی برای جلب مشارکت ها در بخش های مختلف گرفته شده است.
امیدعلی مسعودی گفت: ایرانیان همواره بدبینی خاصی در برخورد با فناوریهای نوین بخصوص فناوری که از غرب وارد کشور میشود، دارند - که نمونه تاریخی آن جنگ چالدران است - درحالیکه اروپائیان باوجود همه اشکالات این فناوریها به راحتی شرایط را پذیرفته و هزینههای آن را نیز میپردازند اما ایرانیان به خاطر منافعی که از فناوریها میبرند هم حاضر به پرداخت هزینه نیستند.
وی این امر را یک مقوله فرهنگی با ریشه تاریخی دانست و افزود: ما پس از پذیرش فناوری نیز به لحاظ تعارضات فرهنگی قادر به برنامهریزی برای آن نیستیم. مهمترین اقدامی که در این راستا باید انجام شود و کشورهای حوزه اسکاندیناوی نیز به آن دست یافتهاند ارتقای سواد رسانهای است.
مسعودی اظهار کرد: اگر دولت و ملت در این فضا به صورت نهضت ملی عمل کنند و در کودکستانها، مدارس، دانشگاهها و مساجد از رهبران فکری برای ارتقاء سواد رسانه ای استفاده شود میتوانیم پیامی بسازیم که از مفید بودن آن اطمینان داشته باشیم.
کارشناس رسانه ای، تشخیص منبع خبر در فضای مجازی را بسیار دشوار دانست و اظهار کرد: باید ارزیابی ها به سمت داده ها باشد و سواد رسانه ای کمک می کند پی ببریم این داده ها تا چه اندازه مفید هستند؛ لذا تولید محتوا در حوزه فرهنگ ایرانی - اسلامی باید به گونه ای باشد که در ذهن، روح و جان کاربرانی که در سراسر جهان هستند، اثرگذار باشد.
تاثیر فیلترینگ بر جلب مشارکت اجتماعی
دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی بااشاره به عواملی که کاهش و یا افزایش مشارکت و فعالیت مردم در شبکههای مجازی را تحت تاثیر تنظیمگری قرار میدهد، گفت: این عوامل توسط حاکمیت در این فضاها اعمال میشود، طی سالهای گذشته اغلب پلتفرمهای اجتماعی توسط کمیته فیلترینگ و نهادهای قضایی فیلتر شدند و دسترسی مردم به شبکههای اجتماعی سختتر شد.
حمید ضیایی پرور تاکید کرد: دسترسی سخت مردم به این پلتفرمها موجب شده مردم حامی نگاه حاکمیتی، دولتی و دستگاههای حاکمیتی نباشند و به این موضوع نگاهی منتقدانه داشته باشند درحالی که اگر فضا باز باشد و مردم بتوانند در این شبکهها مشارکت، گفت و گو، مفاهمه و تبادل نظر اطلاعاتی داشته باشند به نظر میرسد نسبت به حاکمیت نگاه مثبتتری خواهند داشت و در بزنگاهها، رویدادهای سیاسی، انتخابات، سرمایهگذاریهای داخلی و در مشارکتهای اجتماعی و اقتصادی نقش موثرتری ایفا کنند.
دسترسی سخت مردم به این پلتفرمها موجب شده مردم حامی نگاه حاکمیتی، دولتی و دستگاههای حاکمیتی نباشند و به این موضوع نگاهی منتقدانه داشته باشند درحالی که اگر فضا باز باشد و مردم بتوانند در این شبکهها مشارکت، گفتگو، مفاهمه و تبادل نظر اطلاعاتی(در برخی موارد) داشته باشند به نظر میرسد نسبت به حاکمیت نگاه مثبتتری خواهند داشت و در بزنگاهها، رویدادهای سیاسی، انتخابات، سرمایه گذاریهای داخلی و در مشارکتهای اجتماعی و اقتصادی نقش موثرتری ایفا کنند.
وی تاکید کرد: هماکنون احزاب، هواداران، تشکلها، سلبریتیها و کانونهای تبلیغاتی برای بازنشر تبلیغات، تیزر و بنرهای تبلیغاتی به صورت محسوس و غیر محسوس از این فضا بصورت غیر رسمی استفاده میکنند.
با اعمال ممنوعیت و محدودیت برای پلتفرمهای خارجی فضا را در اختیار معاندین قرار دادیم
فعال و کارشناس رسانه ای ادامه داد: رویکرد منفی نسبت به این شبکهها، فیلترینگ و مسدود شدن این فضا توسط حاکمیت موجب شده فعالان و کاربران این فضاها عموما ژست اپوزیسیون بگیرند و نتوان در این فضا کار مثبتی انجام داد؛ همچنین محدود و ممنوع کردن ورود دستگاههای دولتی، کاربران طرفدار نظام، اصولگرا و انقلابی در این شبکهها، امکان تولید محتوای سالم را از این بخش سلب کرده است.
وی گفت: در نتیجه این محدودیتها به دست خودمان فضایی را که میتوانست ادامه فضای واقعی جامعه و به نفع منافع ملی کشور باشد در اختیار منتقدان و معاندین نظام قرار داده و مردم و کاربران ایرانی را به سمت هواداری و طرفداری از دیدگاه منتقدان نظام سوق دادیم؛ این مساله اصلی ترینی دلیلی است که این شبکهها نتوانستند تاثیر و کار کرد مثبتی در بزنگاهها داشته باشند.
ضیایی پرور اظها کرد: در حال حاضر به علت ممنوعیت فعالیت رسمی - دولتی اقدام موثری در سکوهای پرمخاطب شبکه های اجتماعی صورت نگرفته است و دیدگاه عمده حاکمیت تولید محتوا در پلتفرمهای عمومی داخلی است، این پلتفرمها گرچه بسیار مناسب، سالم و بدون مشکل هستند و آسیب کمتری دارند اما تعداد زیادی از کاربران به دلایل مختلف در این فضاها وارد نشدهاند و این مساله خود تبدیل به آسیب شده است.
وی تصریح کرد: در اغلب کشورهای دنیا رسانههای جریان اصلی رادیو و تلویزیون، آژانسهای خبری و مطبوعات حرف اول را در حوزه خبر و رسانه میزنند و شبکههای اجتماعی رسانههای جایگزینند، این شبکههای اجتماعی برای انتشار دیدگاههای مردمی استفاده میشوند اما در ایران به دلیل آنکه رسانه های جریان اصلی نفوذ خود را از دست دادهاند مردم اخبار را هم از شبکه های اجتماعی کسب می کنند؛ آسیبی که در ایران می بینیم از این ناحیه است.
تکریم مردم و تزریق امید در جامعه با بهره گیری از شبکه های اجتماعی
کارشناس رسانه و دکترای علوم ارتباطات با بیان اینکه در جلب مشارکت و حضور مردم در انتخابات مسائل اقتصادی، فرهنگی، روحی و روانی تاثیرگذار است، گفت: مردم از ابتدای انقلاب تاکنون با روحیه بسیار قوی که دارند با مسائل مختلفی روبرو شده اند لذا در مواجهه با برخی موارد به طور طبیعی توقع ندارند که شاهد فساد اقتصادی درون جامعه (که هم مردم و هم دولت مخالف آنند) باشند.
امید علی مسعودی با اشاره به رویدادها و مسائلی مانند تحریم که تاثیرات منفی در روحیه مردم داشته است، گفت: بخشی از این رویدادها مانند نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه، جهان پیرامون را دستخوش هیجان کرده و بخشی موارد نیز مختص درون جامعه ماست که مردم کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی عاملی را که می توان بوسیله آن مردم را برای رای دادن ترغیب کرد، تکریم مردم دانست و افزود: اگر به مردم احترام گذاشته شود؛ حرفهای آنها شنیده و تا حد توان برخی خواسته های آنها برآورده شود؛ دیدگاهشان به مسئولان و دولتمردان تغییر می کند.
وی تصریح کرد: می توان با برنامهریزی و استفاده از نیروهای متخصص و دوستدار مردم مسائل را حل کرد. مردم اگر بارقه امیدی بیشتری از دولت و مسئولان ببینند در شبکههای اجتماعی این موارد را مورد بحث و بررسی قرار می دهند.
مسعودی با بیان اینکه این شبکهها می توانند امید را در جامعه بسط و گسترش دهند، گفت: بسیاری از اقدامات مفید انجام شده متاسفانه تحت تاثیر فضای تبلیغاتی بیرون از جامعه نادیده گرفته می شوند.
این کارشناس رسانه تصریح کرد: رسانه های جریان اصلی، محققان، نظریه پردازان، استادان دانشگاه باید به تحلیل و توضیح مسائل بپردازند و برای برون رفت از این مشکلات راه حل ارائه دهند و دولت نیز با بهره گیری از نظریات عالمانه و علمی ارائه شده مشکلات اقتصادی جامعه را که می تواند حضور در انتخابات را به تاخیر بیاندازد، برطرف کند تا شاهد حضور مردم در پای صندوق های رای باشیم.
جلب مشارکت در انتخابات نیازمند راهبرد مشخص برای فضای مجازی
رئیس دانشگاه پیام نور گیلان یکی از مهمترین محورهای باسوادی در قرن حاضر و گذشته را سواد رسانه ای دانست و افزود: فهم این موارد به حل بسیاری از مشکلات کمک می کند، یکی از این موارد مهم جلب مشارکت اجتماعی است، افزایش مشارکت در جامعه، انسجام ملی و وحدت ملی را بیشتر می کند و در نهایت توسعه و پیشرفت در جامعه تحقق خواهد یافت.
افزایش مشارکت در جامعه، انسجام ملی و وحدت ملی را بیشتر می کند و در نهایت توسعه و پیشرفت در جامعه تحقق خواهد یافت
توکلی یادآوری کرد: جلب مشارکت در انتخابات درحالی که دشمنان به دنبال کاهش مشارکت و حضور مردم در انتخابات هستند نیازمند تولید محتوا برای سلیقه ها، سنین و جنسیت های مختلف است.
وی اظهار کرد: برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات به راهبرد مشخصی به ویژه در فضای قدرتمند مجازی نیاز داریم اگر این قدرت را درک کرده و محتوای خوب تولید کنیم مغلوب فضاسازیهای دشمنان که بدنبال عدم توسعه ایران هستند، نخواهیم شد.
مدیر و موسس خانه تابآوری ایرانیان با بیان اینکه باید ضمن پرداختن به نقاط ضعف جامعه و حکومت، برای برون رفت از این مسائل راهکار ارائه داد و گفت: رسانهها در حل و رفع ابهامات و سوالات اقشار مختلف جامعه نقش مهمی برعهده دارند و باید به طور جدی و بدون تزریق ناامیدی به جامعه موارد جاری، مفاسد اقتصادی و سیاسی را مورد بررسی قرار داد و به افزایش بصیرت اجتماعی کمک کرد.
جواد طلسچی یکتا اظهار کرد: درحال حاضر استفاده زیادی از ظرفیت های رسانهای نشده و چه بسا منابع محلی و بومی در تبلیغات عمومی و جلب مشارکتها موفقتر از آنها عمل کردهاند.
به گفته وی، رسانهها در ارتباط با ارتقاء دانش اجتماعی در زمینه انتخابات می توانند بسیار موثرتر از شبکه های اجتماعی عمل کنند چون مردم با انتخاب درست به صندوق های رای مراجعه خواهند کرد.
طلسچی یکتا اضافه کرد: این عوامل موجب می شود مردم مناطق آسیب پذیر و کم برخوردار برحسب منافع سیاسی، فردی و گروهی انتخاب درستی داشته باشند و دانش آنها ارتقاء یابد. در سالهای گذشته بخش قابل توجهی از آرای ماخوذه صندوق های رای مناطق کم برخوردار و فقیر از طریق عده ای از عوامل بومی مورد سوء استفاده قرار گرفت که رسانه در این بخش می تواند به بهترین نحو در افزایش دانش اجتماعی مردم نقش ایفا کند.
تا انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری فرصت اندکی باقی مانده است و تاکنون فعالیت چشمگیری از نامزدهای انتخاباتی در شبکه های اجتماعی مشاهده نشده است، فضایی که با بهره گیری درست از آن و ارائه آموزش های لازم به مدیران شبکه های اجتماعی و نامزدها می توان از قدرت این شبکه ها برای جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بهره برد.
نظر شما