مناظره انتخاباتی «الله‌کرم» و «جوادی حصار»/ افزایش یا کاهش مشارکت؟

مشهد- ایرنا - مناظره انتخاباتی «حسین الله کرم» نماینده جریان سیاسی اصولگرا و «محمدصادق جوادی حصار» نماینده جریان سیاسی اصلاح طلب در باره میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد برگزار شد و برآیند آن ۲ دیدگاه متفاوت در این حوزه بود.

به گزارش ایرنا، مناظره این ۲ فعال سیاسی چهارشنبه شب در تالار شهر مشهد برگزار شد و در ابتدای این مناظره الله کرم فعال سیاسی اصولگرا با انتقاد از نگرش اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان مدتی به ما می‌گفتند کف خیابانی و چماق‌دار، در حالی که خودشان از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند، اگر واقعا از دیوار سفارت بالا رفته باشند که قهرمان ملی ما هستند، اما اگر از سفارت مردم یک کشور دیگر بالا رفتند که دزد هستند.

الله کرم در ادامه به موضوع انتخابات و دلایل کاهش مشارکت در آن پرداخت و مدعی شد: ۲ شکل از کاهش مشارکت را در ۲ دوران، یکی دوره دوم ریاست جمهوری مرحوم هاشمی در سال ۱۳۷۲ تجربه کردیم که ایشان با ۵۰.۵ درصد رای آورد که رای پایینی است، دوره دوم کاهش مشارکت‌ها مربوط به انتخابات مجلس یازدهم در سال ۱۳۹۸ و همچنین انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ بود که آقای رئیسی با حدود ۴۹ درصد آرا رئیس جمهور شد، میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم حدود ۴۲.۵۸ درصد و در دوره انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ۴۸.۸ درصد بود.

وی بیان کرد: من ریشه مشکل کاهش مشارکت مردم در هر ۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری آقای هاشمی و آقای رئیسی را مسائل اقتصادی می دانم و معتقدم عملکرد غرب گرایانه و ساختار غلط اقتصادی و اجتماعی و همکاری آقایان هاشمی، خاتمی و حسن روحانی در این بخش ما را بدبخت کرد به نحوی که در دوره آقای هاشمی با شکل گیری پدیده «طرد شدگان اجتماعی» یا «بینوایان» و «مستضعفان» روبه رو شدیم.

الله کرم اظهار کرد: در سال‌های ۱۳۵۹، ۱۳۶۸ و ۱۳۶۹ (دوره نخست وزیری آقای میرحسین موسوی) فرهنگ بر اقتصاد مسلط شد و شاهد حذف اقتصاد و حل شدن آن در فرهنگ و اجتماع بودیم، در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ نفت فروخته و پول آن بازتوزیع شد که در این دوره شاهد شکل‌گیری تکنوکرات‌ها و طبقه شبه سرمایه داری و بروز پدیده طردشدگان اجتماعی بودیم که با حذف شدگی اقتصاد از فرهنگ و اجتماع و حاکمیت سود اقتصادی بر بازار همراه بود.

این فعال سیاسی اصول گرا اظهار کرد: با این که ۸۰۰ میلیارد دلار بابت انرژی هسته ای پول وارد کشور و در قالب یارانه ۴۵ دلاری بین مردم توزیع شد، چون ساختار اقتصادی غرب گرا بود، در ادامه، یارانه کاهش پیدا کرد و یک منجی به نام آقای روحانی کلید به دست گرفت و گفت که مشکل تحریم ها را حل می کند، برجام را امضا کرد و بابت این موضوع در دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری، وی ۲۳ میلیون رای از مردم گرفت اما بعد از آن تحریم ها ۲ برابر شد، قیمت دلار به ۳۰۰ هزار ریال رسید و سفره مردم کوچک شد.

الله کرم ادامه داد: با شکست برجام و ۲ برابر شدن تحریم‌ها، میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم ۴۳ درصد و در دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری به ۴۹ درصد رسید و یارانه ۴۵ دلاری به یک و نیم دلار کاهش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: میزان تورم در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی ۶۰ درصد بود که اکنون به ۳۹.۵ درصد رسیده است، رشد اقتصادی در دوران آقای روحانی صفر و رشد نقدینگی ۴۳ درصد بود، اکنون رشد نقدینگی به ۲۶ درصد رسیده است، همچنین کسری بودجه ۳۰۰ هزار میلیاردی و خزانه منفی ۴۶ هزار میلیاردی از دیگر ثمرات دولت آقای روحانی بود.

الله کرم شیوع کرونا، مساله نفوذی ها، فضای رسانه ای و بمباران جنگ شناختی، بی بند و باری فرهنگی، سوء مدیریت‌ها و باندهای فساد و فتنه بنزین را از دیگر مشکلات دولت آقای روحانی و عامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات دانست و گفت: در دوران آقای روحانی چند فساد رخ داد، پول‌ها را گرفتند یا کالاهای غیراساسی وارد کردند، یا کالاهای اساسی را وارد کردند و به کشورهای دیگر دادند یا کالاهای اساسی را وارد کردند و نصفش را به مردم دادند، یا پول‌ها را آزاد فروختند.

این فعال سیاسی اصولگرا به تبیین نقش نظام سلطه در کاهش مشارکت مردم در انتخاب ۲ دوره گذشته پرداخت و گفت: نظام سلطه ۲ حرکت انتخاباتی علیه ما داشت، حرکت اول در سال ۱۳۸۸ به وجود آمد که عقبه آن به انقلاب های رنگی در اروپای شرقی باز می‌گشت، در این شرایط انتخابات با رنگی برجسته و با مرز تقلب به انحراف کشیده می شد و در نهایت به نفع جریان غرب گرا تغییر پیدا می کرد.

الله کرم افزود: تمرین تاکتیکی خوبی برای نظام سلطه شده بود که بتواند این طرح را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران اجرا کند، لذا با تشکیل کمیته صیانت از آرا و طرح موضوع تقلب و رمز تقلب موجب شد که در یک دو قطبی کاذب و رنگی مثل جنبش سبز، مشارکت در انتخابات بالا برود به طوری که بالاترین دوره مشارکت مردم در انتخابات متعلق به دوره دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد می شد که میزان مشارکت ۸۵ درصدی رقم خورد.

مشارکت مردم در انتخابات مجلس افزایش خواهد داشت

وی ادامه داد: نظام سلطه بعد از دوره انتخابات سال ۱۳۸۸ و شکست خوردن، به فکر کاهش مشارکت مردم در انتخابات افتاد به طوری که در دوره انتخابات ریاست جمهوری اخیر کمترین میزان مشارکت مردم رقم خورد، در این دوره به ۲ دلیل کاملا مشخص یکی حمایت مردمی از انقلاب و دیگری قوی بودن مجلس شورای اسلامی باعث شد که دشمن تلاش کند میزان مشارکت مردم در انتخابات را کاهش دهد.

الله کرم با بیان این که مجلس شورای اسلامی ایران قوی ترین مجلس دنیاست گفت: هدف نظام سلطه از کاهش مشارکت مردم در انتخابات، زدن مجلس به ویژه مجلسی است که انتخاباتش با انتخابات مجلس خبرگان رهبری همراه است و علاوه بر قانونگذاری و تعیین خط مشی همه امور، صلاحیت تمام وزیران دولت توسط مجلس تایید می شود و با توجه به این موضوعات قطعا میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی افزایش می یابد.

این فعال سیاسی اصول گرا دلیل دیگر برای افزایش مشارکت مردم در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی را امیدواری آنان به آینده با اقدامات دولت آقای رئیسی دانست و افزود: در زمان شیوع کرونا در دولت آقای روحانی روزی ۷۰۰ فوتی داشتیم که با آمدن دولت آقای رئیسی مشکل کمبود واکسن کرونا به سرعت حل شد و اکنون ایران صادرکننده واکسن شده است.

وی به دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم اشاره و اضافه کرد: پیوستن ایران به پیمان های بزرگ جهانی از جمله "بریکس"، اتحادیه "اوراسیا" و "شانگهای"، افزایش مراودات با کشورهای همسایه، ایجاد ۲ کریدور جنوب به شمال و شرق به غرب با محوریت ایران از جمله دستاوردهایی است که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد برای ایران به همراه می آورد و اگر جنگ شناختی دشمن و مباحث غرب گرایانه تاثیر نگذارد، این چشم انداز امید باید همه مردم را پای صندوق رای آورد.

الله کرم به تایید صلاحیت‌ها برای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره و اضافه کرد: ۱۵ هزار نفر یعنی ۲ برابر آمار دوره قبل در انتخابات این دوره برای نامزدی ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۹ درصد با گرایش مستقل (چهار هزار و ۷۰۰ نفر)، ۱۱ درصد با گرایش اصولگرا (۲ هزار و ۷۰۰ نفر) و ۶ درصد اصلاح طلب (هزار و ۵۶۰ نفر) هستند و باقی هم سوگیری سیاسی مشخصی نداشته اند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: در دولت سیزدهم یارانه ۴۵۰ هزار ریالی به سه میلیون تا چهار میلیون ریال افزایش یافت؛ امسال هم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال در قالب کالابرگ الکترونیکی، به مردم یارانه داده شد، البته ما مشکل معیشتی داریم و آن را انکار نمی کنیم.

جوادی حضار: از نظر انصار حزب الله همه دولت‌های جمهوری اسلامی جز دولت آقای احمدی نژاد منفور هستند

سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز در این مناظره خطاب به آقای الله کرم گفت: شما همان آدم هایی بودید که برنمی تابیدید کسی خلاف شما حرف بزند، ما یک خطای بزرگ کردیم، خطای بزرگ ما این بوده که در دوره ای که می توانستیم ریشه فساد کج اندیشی را از خاک بیرون بکشیم که هنوز ریشه دارد، این کار را نکردیم، ما با شما دیالوگ داریم و گفت وگو می کنیم، تعجب می کنم که شما واقعیت های تاریخی را هم تحریف می کنید، اگر دوره آقای میرحسین موسوی و آقای هاشمی را دوره خاصی می دانید که دودمانتان را به باد دادند، دوره طلایی امام (ره) بوده است، بعد از آن هم که دوره رهبری رهبر معظم انقلاب بوده که فرمودند هیچ کس برای من هاشمی رفسنجانی نمی شود.

محمد صادق جوادی حصار افزود: اگر کسانی از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند و کاراشتباهی بود، یک کسانی هم به شدت از آن حمایت کردند و فتح لانه جاسوسی را انقلاب دوم نامیدند، آیا آن کار غلط است؟ بعد از آن، شما که خیلی دم از امت حزب الله می زنید، یادتان رفته که مردم از اقصی نقاط کشور جلوی سفارت آمریکا می رفتند و می گفتند که "دانشجوی خط امام، افشا کن افشا کن" چرا آن موقع معترض نشدید.

وی اضافه کرد: ضرورت وجودی انصار حزب الله با وجود همه امکانات تبلیغی و ترویجی و تشریحی و امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی چه بوده است؟ انصار حزب الله چرا به وجود آمده و از وقتی به وجود آمده، چه کار خیری انجام داده است جز جلسه برهم زدن؟ از نظر شما همه دولت های جمهوری اسلامی تا دولت آقای احمدی نژاد منفور هستند، نوستالژی شما نسبت به آقای احمدی نژاد خیلی جالب است، به نحوی که وقتی از او اسم می برید آب دهانتان راه می افتد از ذوق و شوق این که آقای احمدی نژاد ۴۵ دلار به شما داده است.

وی اظهار کرد: همین افراد ذوق زده برای همه چیز این مملکت از فرهنگ و اقتصاد و سینما و شعر و کتابش، برای مدرسه و حجابش نسخه می پیچند، در صورتی که خودشان می گویند ما مطرودشدگان این جامعه هستیم، اگر در جامعه توان جذب و اقناع و بسیج کردن افکار عمومی را ندارید چرا به دیگران لگد می زنید؟ شما خودتان می گویید که اصلاح طلبان در ادوار مختلف انتخابات، هر زمان که آمدند رای بالا آوردند.

جوادی به موضوع مصاحبه هایش با شبکه بی بی سی اشاره کرد و گفت: من همیشه از موضع منافع ملت ایران مصاحبه کرده ام و تا حدی پیش رفته ام که شبکه بی بی سی دیگر تحمل اصلاح طلبان را ندارد، اصلاح طلبان در این کشور اگر ماهیت و موجودیت و تاثیر و مقبولیت اجتماعی ندارند، چرا این قدر می ترسید؟ شما که گفتید آخرین میخ را هم به تابوت اصلاح طلبان کوبیدیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: جامعه ایران فهیم تر و ادبی تر و حماسی تر از آن است که آدم های محترم و بی سواد نماد این جامعه باشد الان ما آدمی مثل وزیر امور خارجه داریم که حتی متن انگلیسی را نمی تواند از رو بخواند، شما با یکدست سازی، کشور را به اینجا رساندید که به هر کس می گوییم انتخابات، نگاه "عاقل اندر سفیهی" به ما می اندازد که آیا عقلمان سالم است؟

جوادی حصار اظهار کرد: کسانی که می خواهند حرف نگفته و نداشته برای دیگران بزنند، گرد و خاک به پا می کنند، در سر و صدا، حرف حق و درست شنیده نمی شود، قرآن می گوید "دشمنی با دیگران شما را واندارد که عدل نورزید، عدل بورزید که به تقوا نزدیکتر است."

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند "هر کس به من انتقاد کرد کاری خوبی می کند و کسی نباید اعتراض کند"، شما که فکر می کنید که رهبری را دوست دارید که البته خوب هم هست، اما امام صادق فرمودند: "برای ما زینت باشید" این رفتاری که شما پیشه می کنید، با اخلاق و کرامت انسانی فاصله دارد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی در واکنش به بی سواد خواندن اصلاح طلبان از سوی "الله کرم" گفت: از آدم بی سواد خیلی توقع نداشته باشید، شما که خیلی سنجیده حرف می زنید، شما که خیلی ذوب در ولایت هستید، رهبری گفتند که تیم مذاکره کننده هسته ای همه شان مورد اعتماد من و خادم کشور هستند.

جوادی حصار با بیان این که مشارکت مردم در انتخابات کاهش یافته است گفت: یکی از دلایل این موضوع رد صلاحیت های گسترده منتقدان و مخالفان شما (اصول گرایان) بوده، این موضوع چند دوره است که تکرار می شود، صلاحیت فردی را در یک دوره یا از یک شهر تایید می کنند اما صلاحیت همان فرد را در دوره دیگر یا در شهر دیگر رد می کنند، مهندسی انتخابات باعث شده است که مردم احساس کنند که شرکت کردن در انتخابات فایده ای ندارد و ما هر چه کنیم این آقایان کار خود را انجام می دهند، شما با مردم و صندوق رای کاری کردید که صندوق رای از موضوعیت بیافتد، دوستان شما در تهران گفتند ما دنبال انتخابات حداکثری نیستیم، انتخابات حداقلی می خواهیم با خروجی تعیین شده یا تعریف شده که خودمان تعیین می کنیم

وی اظهار کرد: دلیل دیگر ناکارآمدی مجلس شورای اسلامی، شما و همفکرانتان هستید چون این دوستان تفکرشان مشارکت آفرینی نیست، می گویند "ما مجلس را به عنوان جایگاهی که بتواند برای مردم خط مشی تعیین کند، می خواهیم و آنجا را باید در اختیار خودمان داشته باشیم"، بنابراین مجلس از نگاه عامه مردم از حیض انتفاع خارج شده است، چون نفعی از نمایندگان نمی برند.

او گفت: نماینده مجلس جرات نمی کند حرفی را خلاف رای دیگران بزند، شما فضا را چنان امنیتی کردید که کاندیدای انتخابات به من می گوید "من می خواهم بروم مجلس و به مردم خدمت کنم اما اگر بفهمند بارقه ای از اصلاح طلبی در رفتار من وجود دارد، من را رد صلاحیت می کنند.

جوادی حصار به موضوع برجام دولت آقای روحانی اشاره و بیان کرد: من بعد از آن موضوع بارها در مصاحبه های مختلف گفتم که بعد از برجام خارجی، نوبت برجام داخلی است یعنی اینکه صاحبان سلایق و ثروت مادی و معنوی در این کشور باید دور یک میز بنشینند و مطالباتشان را روی میز بگذارند و مدیران بخش دولتی و خصوصی در حوزه های مختلف وارد گفت و گو شوند تا به برنامه مشترک برسند که نفع همگان در آن باشد، نه این که یک گروه از سیری بمیرد و یک گروه از گرسنگی.

وی به مشکلات حاشیه شهر مشهد اشاره و بیان کرد: از اعضای شورای شهر مشهد در این دولت بپرسید که وضعیت حاشیه شهر چگونه است؟ جمعیت حاشیه شهر مشهد از سه استان کشور بیشتر است و شما که برای بیرون ماندن یک تار یک موی دختری آسمان و زمین را به هم می ریزید در همین حاشیه شهر افرادی هستند که برای ارتزاق و درمان عزیزانشان به طور اجباری به مفاسد بزرگتر دست می زنند، با شعار دادن که آدم مسلمان و حزب اللهی نمی شود، اگر شما دغدغه مردم را داشتید و دارید، من پشت سر شما نماز هم می خوانم، ولی وقتی شما فکر می کنید همه چیز باید از معبر تنگ اندیشه های شما بگذرد و کسی حق ندارد جوری دیگری بیاندیشد و اگر جور دیگری حرف زد و رفتار کرد حتما با اسلام و منافع ملی و دیانت بیگانه است، نمی توان کاری از پیش برد.

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: ما به عنوان سربازان این وطن از کیان این کشور در برابر تجاوز خارجی دفاع کردیم ولی در داخل کشور معتقد به دفاع از حقانیت مردم ایران هستیم، اصل دوم قانون اساسی می گوید هیچ کس در هیچ مقامی حق ندارد به بهانه امنیت و منافع ملی حقوق اساسی مردم را ضایع کند و هیچ کس حق ندارد به عنوان آزادی بیان منافع ملی را به خطر بیاندازد، اما دوستان به فصل حقوق اساسی ملت که می رسند، پرش می زنند.

جوادی حصار افزود: اصل ۵۶ قانون اساسی می گوید که انسان بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود حاکم است و این حق خداداد را کسی نمی تواند از او سلب کند. شما در برابر این همه سلب حقوق عامه واقعا چه گفتید و چه موضعی داشتید؟ قانون اساسی، قانون مادر است و قوانین دیگر نمی توانند قانون مادر را مخدوش کند، در قانون اساسی همگان در برابر قانون مساوی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که مشارکت مردم در انتخابات پیش رو به چه میزان خواهد بود، گفت: به صراحت اخبار و اطلاعات و منابع تحقیقاتی متصل به جمهوری اسلامی، ما به شدت با کاهش مشارکت در این دوره از انتخابات مواجه خواهیم شد، به ویژه در شهرهای بزرگ، یک دلیلش آن است که همه اذعان دارند که مشارکت مردم کاهش می یابد و سعی می کنند که به روش های مختلف مردم را پای صندوق های رای بیاورند.

فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: دلیل دوم خلع انگیزه برای افرادی است که می خواهند نامزد شوند، نگاه عمومی مردم به انتخابات، بی ثمر بودن آن است، مردم می آیند در انتخابات شرکت می کنند و یک گرایش و اندیشه یا فکر یا نظریه را مورد تایید قرار می دهند و به مجلس می فرستند، اما بعد می بینند که خروجی چیز دیگری است لذا احساس بی فایده بودن می کنند، اینها حرف هایی است که در متن جامعه جاری و ساری است، انکار واقعیت، واقعیت را عوض نمی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha