تنگسیری: ایران، برزیل بدنسازی است؛ انتظار داریم به ما احترام بگذارند + فیلم

تهران- ایرنا- غرفه ایرنا در نمایشگاه رسانه‌ها، میزبان برخی از اهالی پرورش اندام بود که درباره مسائل مختلف این رشته به صحبت پرداختند.

به گزارش ایرنا، در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایران، میزگردی با موضوع مکمل‌ها و داروهای بدنسازی، مشکلات داوری و روند مربیگری در بدنسازی، به میزبانی غرفه ایرنا برگزار شد. مهمانان این میزگرد، بهزاد تنگسیری قهرمان قهرمانان بادی‌بیلدینگ جهان، محسن قرآن‌نویس داور بین المللی فدراسیون پرورش اندام جهانی و محمود لاله‌گون مربی تیم ملی پرورش اندام ایران بودند.

شرح صحبت‌های مطرح شده در این میزگرد را در زیر می‌خوانید:

*بهزاد تنگسیری

ادامه روند حضور شما در رشته بدنسازی به چه صورت خواهد بود؟

فعلا دوست دارم در IFBB بمانم و در رقابت‌های جهانی بعدی شرکت کنم. این رشته تمام زندگی ورزشی ماست و هیچی را از آن بالاتر نمی‌بینیم.

از خطراتی که این رشته می‌تواند در آینده برای شما داشته باشد نمی‌ترسید؟

برخی فاکتورها در بحث تغذیه و مکمل وجود دارد که با رعایت آن‌ها فشار را کم می‌کنیم و زمانی را به استراحت بدن خودمان اختصاص می‌دهیم. البته میزان مصرف داروهای ما به علت وجود تست‌های آنتی دوپینگ پایین است و در آینده آنقدر مشکل‌ساز نخواهد شد.

اگر تست‌ آنتی‌دوپینگ بدهی، چه جوابی خواهد داشت؟

همین امسال که قهرمان قهرمانان جهان شدم هم تست دوپینگ من منفی درآمد و مشکل‌ساز نشد.

فکر نمی‌کنید مصرف دارو، نیاز اصلی مسابقه بدنسازی باشد؟

اصلا با این مسئله موافق نیستم زیرا بدنی که با دارو ساخته شود، به سرعت نیز از بین می‌رود. باید مصرف غذایی و تمرین دقیقی وجود داشته باشد تا ورزشکار بتواند یک روند سالم و درست را برای رقابت داشته باشد. دوپینگ، علم مربوط به خود را دارد و می‌تواند با در نظر گرفتن نکات پزشکی خوب، مشکل‌ساز نشود.

یعنی دوپینگ برای پرورش اندام واجب است؟

داروهای دوپینگی خیلی خطرناک نیستند، اما محرک‌ها و مکمل‌هایی وجود دارند که برای سلامتی ورزشکار خطرناک بوده و بهتر است استفاده نشود. البته در تمام ورزش‌ها دوپینگ وجود دارد و نمی‌توان گفت که مخصوص رشته بدنسازی است.

اگر دوپینگ در بدنسازی وجود نداشته باشد، سطح این رشته در ایران تغییری می‌کند؟

حتی اگر این ورزش در سطح دنیا به طور کلی پاک شود، بازهم ایرانیان برترین ورزشکاران آن خواهند ماند.

حاضر هستی مکملی که مورد تایید علم پزشکی نیست را به گفته مربی مصرف کنی؟

هر کاری که مربی دستور بدهد را انجام می‌دهم، اما فکر نمی‌کنم که مربیان چنین توصیه‌ای به شاگردان خود داشته باشند.

پس چطور باید به مربیانی اعتماد کرد که حاضر به هر تجویزی برای شاگردان هستند؟

ورزشکاران باید برای انتخاب مربی تحقیقات لازم را انجام دهند تا در آینده به مشکل نخورند. همه چیز در این رشته به خود ورزشکار باز می‌گردد که تحت نظر چه فردی کند و آینده خودش را شکل دهد.

این ورزش را به کسی پیشنهاد می‌کنید؟

بدنسازی یکی از بهترین ورزش‌ها است زیرا موجب می‌شود تا سالم بخورید، سر وقت بخوابید و با برنامه زندگی کنید. این رشته را در سطح آماتور به همه پیشنهاد می‌کنم زیرا روند زندگی خوبی را برای انسان می‌سازد. در سطح حرفه‌ای هم هرکسی نباید ورود کند زیرا ژنتیک خاصی می‌خواهد که شاید هر کسی نتواند در این مسئله موفق باشد.

پس از کسب بالاترین عنوان بادی‌بیلدنیگ چه انتظاری از مدیران داری؟

تنها انتظار من این است که به ما احترام بگذارند و بیش از پیش بچه‌های ما را حمایت کنند.

*محسن قرآن‌نویس

دوران حرفه‌ای که در گذشته داشتید، ارزش سختی‌ها و مشکلاتش را داشت؟

اولین مسئله برای موفقیت در هر رشته، داشتن ژنتیک آن‌ است. ما یک ورزش آماتور داریم که در آن اگر ورزشکاری بیش از اندازه به سمت داروها و مکمل‌ها برود، شکل واقعی بدن خود را از دست می‌دهد و دیگر جایی در آن نخواهد داشت. برای ساختن یک بدن مناسب‌ سال‌های زیادی تمرین نیاز است و یک شبه نمی‌توان به سطح حرفه‌ای رسید.

خود شما به عنوان یک داور، به ورزشکار بدون دوپینگ رای می‌دهید؟

زمانی که در مسابقات شرکت می‌کردم بارها آزمایش دوپینگ دادم و هیچگاه بدن بچه‌های ما به مشکل نخورد. امسال نیز کسی که در رقابت قهرمانان بادی‌بیلدنیگ قهرمان شد، تست دوپینگش مثبت در آمد و بهزاد تنکسیری به جای او نشست. این‌ها نشان دهنده این است که هر ورزشکاری باید جایگاه خودش را بشناسد و در جای خودش به رقابت بپردازد.

بی‌عدالتی در داوری مسابقات وجود دارد؟

همه چیز وجود دارد اما بستگی به آن دارد که در چه مقطعی رقابت می‌کنید. وقتی در سطح تیم ملی مسابقاتی برگزار شود، دیگر بهترین‌ها به میدان می‌آیند و مو را از ماست بیرون می‌کشند.

پس ماجرای جلوگیری از تغییر آرای داوران توسط امید جبلی در مسابقات قهرمانی کشور چه بود؟

۲ نفر از اعضای کمیته داوران در پنل داوری حضور داشتند و کسی نمی‌توانست در حضور آن‌ها تغییری در آرا انجام دهد. زمانی که رای از پنل داروی به دست منشی می‌رود برخی‌ها می‌خواهند فشار بیاورند که ورزشکار مورد نظرشان به عنوان بالاتر برسد. امید جبلی که سرداور و سرپرست برگزاری مسابقات بود، اجازه نداد چنین فشارهایی به ثمر برسد. او نتوانست حرف خودش را صحیح و کامل در مسابقه بگوید و برخی‌ها برداشت اشتباه کردند. همه می‌دانند که وقتی رای صادر شود، دیگر هیچکس نمی‌تواند آن را تغییر دهد و جبلی هم جلوی فشارها را گرفت تا چنین اتفاقی رخ ندهد.

انتقادی به بخش مدیریتی دارید؟

هادی چوپان در قهرمان سطح حرفه‌ای است و تنکسیری، بزرگ‌ترین قهرمان سطح آماتور. به نوعی تنکسیری هادی چوپان دوم ایران است و انتظار از این قهرمان هم تقدیر شود.

*محمود لاله‌گون

واقعا رقابتی بین مربیان وجود دارد تا به هر قیمتی عناوین شاگردان خودشان را بالاتر برده و درآمد کسب کنند؟

رقابت‌ بین مربیان همیشه وجود داشته اما مربیان واقعی به ژنتیک ورزشکاران توجه و افراد مناسب را برای مسابقه انتخاب می‌کنند. هیچ وقت اجازه نمی‌دهم هرکسی که می‌خواهد برای مسابقات اقدام کند و روی استیج برود زیرا مسائل ژنتیکی، بررسی‌ها و آزمایش‌های خاصی نیاز دارد.

در کنار مربیگری به شغل دیگری هم نیاز دارید؟

مربیگری در سطح پیشرفته تا حدی وقت می‌گیرد که دیگر زمانی برای فروش مکمل و بیزنس‌هایی به این شکل باقی نمی‌ماند. در حال حاضر همه داروخانه‌ها مکمل‌های مجاز می‌فروشند و بهتر است ورزشکاران از همان‌ مراکز برای تهیه اقدام کنند.

تجویز مکمل و دارو باید زیر نظر مربی باشد یا پزشک؟

قطعا تجویزات نیازمند نظر پزشکی است اما همه پزشکان هم در مورد مسائل بدنسازی اطلاعات کافی ندارند. خیلی اوقات مربیان می‌توانند از تجربه بالای خود استفاده کرده و تجویزات درستی داشته باشند.

تا به حال به خاطر شاگرد خود با داور درگیر شده‌اید؟

خیلی اوقات رای‌ها با توضیحات کوچک، قابل قبول است اما داوری در این رشته به سلیقه‌ افراد باز می‌گردد. معمولا بین شاگرد و مربی، رابطه خاصی جاری است که برخی مربیان مشکلات کوچک شاگردان خودشان را نمی‌بینند و این مسئله به حواشی و درگیری ختم می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha