تخلفات انتخاباتی در چهارمحال و بختیاری رصد و پیگیری می‌شود

شهرکرد-ایرنا- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره تبلیغات انتخاباتی گفت: تخلفات انتخاباتی به صورت ویژه و خاص رصد و پیگیری می‌شود.

سید محمد موسوی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جرایم و تخلفات در حین انتخابات و پس از انتخابات نیز رسیدگی خواهد شد.

وی با اشاره به زمان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی افزود: برای برگزاری یک انتخابات سالم نامزدها(کاندیداها) باید در تبلیغات صداقت و راستی داشته باشند و از نشر اکاذیب به عنوان یک تهدید که انتخابات سالم را در معرض خطر قرار می‌دهد، جلوگیری کنند.

موسوی اظهار داشت: افرادی که با نشر اکاذیب به دنبال کسب منافع زودگذر خودشان باشند قانونگذار در زمان انتخابات با جدیت بیشتر با نشر اکاذیب برخورد می‌کند.

موسوی افزود: ممکن است در زمان تبلیغات و انتخابات برخی افراد به جای ارائه توانمندی خود و یا نامزد مورد نظر خود، مبادرت به تخریب دیگران کنند که این مساله جنبه اخلاقی، دینی و عرفی ندارد و در قانون نیز جرم‌انگاری شده و مجازات برای این امر در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، طبق ماده ۸۰ قانون انتخابات، داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا ‌داوطلب مورد نظرشان را مطرح کنند و هر گونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوع بوده و متخلفان طبق مقررات مجازات‌ خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه استفاه از امکانات و تجهیزات دولتی برای تبلیغ علیه یا برای هر نامزد(کاندیدا) تخلف است، گفت: در قانون به صراحت آورده شده که هرگونه تبلیغ در وقت اداری و استفاده از امکانات دولتی ممنوع است و با هر گونه تخلف و استفاده از امکانات دولتی از سوی قانون‌گذار برخورد می‌شود.

تخلفات انتخاباتی در چهارمحال و بختیاری رصد و پیگیری می‌شود

به گفته وی، طبق ماده ۷۶ قانون انتخابات، نصب اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی، تابلوی بیمارستان‌ها و تابلوی مدارس و سایر مووسسات آموزشی و سازمان‌های ‌عمومی و ادارات ‌دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت و خودروهای دولتی و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی و تاسیسات عمومی و دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پستهای برق و تلفن، تابلوها و همچنین اماکن بخش خصوصی (مگر با رضایت اشخاص ذیحق) در سراسر کشور ممنوع است و مرتکب در صورت اثبات جرم، به مجازات جزای نقدی، شلاق و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می‌شود.

موسوی افزود: ماموران انتظامی مکلف‌ هستند در صورت مشاهده جرم، مرتکبان را دستگیر و به مقامات قضایی تحویل دهند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: مسئولیت ناشی از رفتار طرفداران در ستاد تبلیغاتی و هرگونه تخلف یا جرم در ستاد تبلیغاتی برعهده نامزدهاست و طبق قانون، در انتخابات امسال مطابق ماده ۷۸ قانون انتخابات، نامزدها موظف به نظارت بر ستاد تبلیغاتی خود هستند و نسبت به اعمال ارتکابی در ستادها دارای مسئولیت قانونی می‌باشند و در صورت ارتکاب جرائم انتخاباتی در ستادها علاوه بر تعقیب قضایی مرتکب، نامزد نیز به مجازات مقرر قانونی محکوم خواهد شد.

به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha