۶ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۱۳
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85397011
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دانشجویان تبیین‌گر اهمیت شرکت در انتخابات/ معرفی افراد اصلح از کانال دانشگاه

سنندج- ایرنا- دانشگاه و دانشجویان به عنوان قشر پویا و تاثیرگذار در جامعه، اکنون نقش مهمی در تببین اهمیت شرکت در انتخابات و معرفی و شناسایی نامزدهای اصلح و توانمند به مردم دارند؛ موضوعی که در میزگرد ایرنا مرکز سنندج بر آن تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دانشجویان و مراکز علمی کشور همواره در عرصه های مختلف نقش روشنگری را در جامعه داشته و اهمیت استفاده از دیدگاه های آنان در رویدادهای مختلف به ویژه حوزه سیاست و انتخابات بر کسی پوشیده نیست.

به طور قطع دانشجویان چشمانی تیزبین داشته و زوایای گوناگون را در هر رویداد و موضوعی بررسی می کنند؛ همچنانکه در بحث انتخابات نیز با دید روشن و البته انتقادی می توانند مردم را در کنار ضرورت شرکت در انتخابات، در انتخاب نمایندگانی توانمند و دلسوز یاری کنند.

در همین راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج، میزگردی با موضوع نقش دانشجویان در روشنگری جامعه و اهمیت شرکت در انتخابات و کمک به انتخاب افراد اصلح، با حضور "توماج احمدی" عضو شورای فرهنگی دانشگاه پیام نور مرکز سنندج و " مبین صالحی"، "سیران رضایی" و "عرفان خادمی" از دانشجویان این دانشگاه، برگزار کرد که مشروح آن در ادامه می آید.

دانشجویان تبیین کننده اهمیت شرکت در انتخابات/ معرفی افراد اصلح از کانال دانشگاه

آقای احمدی از اهمیت شرکت در انتخابات بگویید.

توماج احمدی: ایران در منطقه حرف برای گفتن دارد، بنابراین با چالش هایی مواجه هستیم. بحث این است دشمن نمی خواهد ایرانی قوی داشته باشیم. باید مردم بدانند آمریکا و غرب با ایران قوی و از ریشه با اسلام مشکل دارند؛ پس دشمنان از هر فرصتی استفاده می کنند که انتخابات را به چالش بکشند و آن را کم اهمیت نشان دهند؛ بنابراین تک تک ما مسئولیم و باید خودمان سرنوشت مان را تعیین کنیم.

کشور ما در بخش های مختلف از جمله علمی و فرهنگی و نظامی در سطح بالایی است و باید این مهم را برای مردم تبیین کنیم تا بدانند که دشمنان از اینکه حق شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت خودمان داریم، نگران هستند برای همین دائم مردم را به عدم شرکت در این رویداد سیاسی و بی فایده بودن آن تشویق می کنند.

رسانه های خارجی به شدت علیه کشورمان و انتخابات پیش رو تبلیغ می کنند و وظیفه رسانه های ما این است که اهمیت شرکت در انتخابات و تاثیر آن در مدیریت آینده کشور را برای آحاد جامعه بیان کنند.

اگر انتخابات هیچ تاثیری ندارد، چرا این همه تبلیغ می شود که شرکت نکنیم؟ اگر رای ندهیم ضربه مهلکی به خودمان وارد کرده ایم. وقتی بنده در تعیین سرنوشت خودم نمی توانم تاثیرگذار باشم، چطور میتوانم در جامعه نقش ایفا کنم؟ یکی از مسائل پارلمان، بحث اقتصاد است و مجلس پایه این کار است و باید نمایندگان قوی و اصلح را وارد مجلس کنیم تا شاهد تغییراتی مثبت در حوزه های مختلف باشیم.

دانشجویان تبیین کننده اهمیت شرکت در انتخابات/ معرفی افراد اصلح از کانال دانشگاه

دیدگاه شما به عنوان دانشجو چیست؟

مبین صالحی دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز سنندج در رشته مترجی زبان انگلیسی: شرکت در انتخابات یکی از ابزارهای مهم برای جامعه گزینی است؛ یعنی افرادی را در جاهایی بکار گیری کنیم که اولویت ها و اهدافی را که همه مردم از انجام آن عاجزند، پیگیری و انجام دهند.

انتخابات یکی از مولفه ایی است که می توان از طریق آن افراد اصلاح را انتخاب کنیم. انتخابات در کردستان به دلیل مرزی بودن و عقب ماندگی در برخی حوزه ها، بسیار مهم است. اگر کسی در انتخابات شرکت نکند، از حق خودش برای رفع مشکلات و پیشبرد و توسعه استان استفاده نکرده است.

به نظر بنده انتخابات یک حق است و هر کس باید از حق خودش به بهترین شیوه استفاده کند.

دانشجویان تبیین کننده اهمیت شرکت در انتخابات/ معرفی افراد اصلح از کانال دانشگاه

خانم رضایی دیدگاه شما چیست؟ آیا حتما باید در انتخابات شرکت کرد؟

سیران رضایی دانشجوی علوم تربیتی دانشگاه پیام نور سنندج: انسان همواره در طول زندگی با انتخاب مواجه است. شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی است؛ چرا که از طریق آن می توان وضعیت استان و کشور را در بخش های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بهبود بخشید. هر انسانی بهتر است از این حق استفاده کند و چه بهتر که رای اولی ها و دانشجویان بیشتر مشارکت داشته باشند.

دانشجویان تبیین کننده اهمیت شرکت در انتخابات/ معرفی افراد اصلح از کانال دانشگاه

آقای خادمی شما بگویید چرا باید رای داد؟

عرفان خادمی دانشجوی دانشکاه پیام نور سنندج: در ایران به عنوان کشوری مردم سالار، انتخاب و شرکت در انتخابات یک حق است و مردم باید از این حق استفاده کنند، اگر از این ظرفیت بهره نبریم، دیگران به جای ما تصمیم می گیرند. انتخاب نباید برای رفع تکلیف باشد. باید در مورد نامزدها خوب تحقیق کرد و با اطمینان کامل رای داد.

آقای احمدی نقش دانشگاه و دانشجویان در ترغیب مردم به شرکت در انتخابات چیست؟

احمدی: دانشگاهیان رسالت مهمی در بحث تشویق مردم به شرکت در انتخابات به عنوان قشری روشنفکر و آگاه دارند. اغلب مردم نمی توانند به شناخت صحیحی از نامزدها دست یابند، بنابراین دانشگاه با توجه به بسترهای موجود، می تواند در این زمینه کمک کند و تنها نباید به محیط دانشگاه اکتفا کرد.

۱۰ روز است فضای انتخاباتی در دانشگاه پیام نور داغ تر شده است. باید به شیوه ای خوب از این ظرفیت استفاده و برای اقشار مختلف مردم تببین شود که اگر ما در بحث انتخابات مشارکت حداکثری نداشته باشیم، ظلمی غیرقابل جبران در حق خودمان و دیگران کرده ایم و هر کسی در این آب و خاک وظیفه دارد برای ادامه راه شهدا و حفظ انقلاب اسلامی تلاش کند.

دانشگاه موذن علمی جامعه است و بستری که در دانشگاه ایجاد شده، به عنوان بازو و اهرم از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و مدنی فعالیت دارد و دانشجو نیز بسته به نوع فعالیت خود با توجه به رشته های تحصیلی، از لحاظ پویایی میتواند بسیار تاثیرگذار باشند.

دانشجویان می توانند این را برای مردم تبیین کنند اگر حضور حداکثری داشته باشیم، مجلس قوی خواهیم داشت که در صورت وجود مجلس قوی، نظام دولتی در عرصه بین المللی موفقتر عمل خواهد کرد.

دانشگاهیان باید این را تبیین کنند که اگر نامزدهای قوی در مجلس داشته باشیم، ساختار مدیریتی کارآمدتر و در عین حال شاهد پیشرفت های بیشتر خواهیم بود و خدمات بهتری نیز برای جامعه رقم خواهد خورد.

یک فرد باید بداند که اگر در انتخابات شرکت نکند، نماینده ضعیفی به مجلس راه می یابد. وقتی مجلس ضعیف باشد، مشکلات در کشور بیشتر خواهد شد و به دنبال آن در انتخابات بعدی نیز جامعه مشارکت حداکثری نخواهد داشت. در نظام اسلامی مردم بر هر چیزی اولویت دارد، پس باید در سرنوشت خود تعیین کننده باشند.

دانشجویانی داریم که به مسائل سیاسی و انتخابات بی توجه هستند؛ چرا که رسانه ها آنگونه که باید وظیفه خود را در بحث جهاد تبیین انجام نمی دهند.

در همین راستا چندین جلسه با اساتید داشتیم و خارج از دانشگاه جلساتی با مسئولان در بحث انتخابات برگزار کردیم. اساتید، هیات علمی و برخی دانشجویان پای کار هستند. رسالت ما این است زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و استفاده از حقشان را فراهم کنیم.

انتشار پوسترهای تبلیغاتی و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و تریبون آزاد از جمله کارهایی است که در دانشگاه پیام نور سنندج انجام شده و باز هم انجام خواهد شد.

دانشگاه چطور می تواند در بحث انتخابات تاثیرگذار باشد؟

صالحی: دانشگاه ها محل آگاهی و دانش است و می تواند جایگاهی برای افزایش آگاهی مردم در جهت انتخاب افرادی اصلح باشد. انتخابات مسئله خیلی مهمی در جامعه است و در دانشگاه پیام نور سنندج اقدامات خوبی برای ترغیب دانشجویان و مردم به شرکت گسترده در انتخابات انجام شده است. دانشجویان در تریبون آزاد نظرات خود را ارائه می دهند و این برنامه ها همچنان در حال برگزاری است.

خانم رضایی دیدگاه شما چیست؟

رضایی: دانشگاه ها قطعا به عنوان مراکز علمی و روشنفکر جامعه می توانند نقش مهمی در آگاه سازی مردم و اهمیت شرکت در انتخابات ایفا کنند. دانشگاه و دانشجویان باید ضمن اعلام خواسته ها و مشکلات مردم به نامزدها، در قالب برنامه هایی مردم را به شرکت گسترده در انتخابات دعوت کرده و این را برای مردم تبیین کنند که عدم حضور پای صندوق های رای، می تواند برای آینده استان و کشور مضر باشد؛ چرا که باعث می شود افرادی ناتوان و ضعیف وارد مجلس شوند.

آقای احمدی مشارکت مردم استان در انتخابات این دوره را چطور ارزیابی می کنید؟

احمدی: به نظرم با توجه به تعداد زیاد تایید صلاحیت ها، پیش بینی می شود پرشورترین انتخابات را در کشور داشته باشیم. چون از هر طیفی وارد عرصه رقابت شده اند که به برکت نظام این بستر ایجاد شده تا همه نقش ایفا کنند.

وظیفه ما این است به عنوان کنشگر دانشجویی فعال باشیم، نامزدهای توانمند و دلسوز را شناسایی و به مردم معرفی کنیم. از ظرفیت دانشگاه می توان نامزدها را به چالش کشید تا با ارائه برنامه های خود، مردم را در شناخت آنان کمک کنیم.

شما ۱۱ اسفند را چطور می بینید؟

صالحی: رسانه های خارجی که تمام تلاش خود را برای کمرنگ کردن انتخابات و عدم مشارکت گسترده به کار می گیرند؛ پس وظیفه رسانه های داخلی است که در این زمینه با جدیت وارد عمل شوند. رسانه های بیگانه سعی دارند مردم را گمراه کنند و وظیفه ما این است که برای مردم تبیین کنیم در کشوری زندگی می کنیم که حق انتخاب داریم و این حق می تواند راه های بیمه کردن کشور باشد.

رسانه های بیگانه دائم می خواهند این را به مردم القا کنند که پیشرفتی صورت نگرفته و همواره از مشکلات معیشتی و فرهنگی و اجتماعی حرف می زنند. اگر موفقیتی باشد سعی می کنند آن را به نام مردم تمام کنند تا بین حاکمیت و ملت تفرقه ایجاد کنند.

انتخابات می تواند تجدید پیمان بین حاکمیت با مردم باشد. در ۴۵ سال گذشته دشمنان همیشه نشان داده اند که پیشرفت های علمی و پزشکی و نظامی را بیان نمی کنند و این تلنگری برای رسانه های داخلی است که جهاد تببین داشته باشند.

خانم رضایی نظر شما چیست؟

رضایی: با توجه به مشاهدات، امسال انتخابات پرشور خواهد بود و با هیجان بیشتری از صندوق های رای استقبال می شود.

دانشجویان تبیین کننده اهمیت شرکت در انتخابات/ معرفی افراد اصلح از کانال دانشگاه

شما چطور آقای خادمی؟ فضای انتخابات امسال را چطور می بینید؟

خادمی: واقعیت این است که فضای مناسبی از لحاظ انتخابات در جامعه وجود ندارد ولی در مجموع امسال انتخابات پرشورتر خواهد بود. مردم باید بدانند رسانه های خارجی و کشورهای غربی دوست ملت ایران نیستند پس باید هوشیارانه عمل کرد.

آیا عملکرد نمایندگان ادوار می تواند در کاهش مشارکت مردم تاثیرگذار باشد؟

صالحی: نمایندگان یک دوره چهار ساله در اختیار دارند اما بیشترشان سال آخر فعالیت می کنند و پاسخگوی مردم هستند. برخی نمایندگان خوب عمل کرده اند و اسمشان جاودانه است امیدواریم نمایندگان ادوار و آتی آنان را الگوی خود قرار دهند و فعالیت های خوبی انجام دهند. باید واقع بین باشیم که دوره های گذشته اقدامات توسط نمایندگان مجلس قابل قبول نبود تا مردم بیشتر رغبت کنند.

ما گله داریم ولی رای هم می دهیم چرا اگه باید ضعف ها را برطرف کرد، با انتخاب نمایندگان توانمند و دلسوز می توان این کار را انجام داد.

آیا نمایندگان ادوار و عملکردشان می تواند در مشارکت مردم تاثیرگذار باشد؟

احمدی: بله نمایندگان ادوار با عملکردشان قطعا در کاهش یا افزایش مشارکت تاثیر دارند. بحث مهمی که باید به ان اشاره کرد این است که برخی نمایندگان ادوار که تایید صلاحیت نشده اند، ممکن است اطرافیان یا مردم را از شرکت در انتخابات منع کنند. قرار نیست کسی که تایید صلاحیت نشده، در حق مردم خیانت کند؛ چرا که یک رای نیز می تواند سرنوشت یک حوزه انتخابیه یا حتی استان و کشور را تغییر دهد.

قرار نیست کسی که می داند رای نمی آورد مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت کند. نمایندگان باید اهمیت شرکت در انتخابات را تبیین و مردم را به مشارکت گسترده در این رویداد سیاسی دعوت کنند.

البته به این نکته هم اشاره کنم که باید وظایف و اختیارات قانونی نمایندگان برای مردم بیان شود که انتظارات خارج از چارچوب از نمایندگان نداشته باشند و نارضایتی عمومی به دنبال نداشته باشد.

آقای خادمی به نظر شما نامزدی که رای می آورد، باید در مجلس چه مسائلی را برای استان پیگیری کند؟

خادمی: نماینده منتخب باید در جهت مطرح کردن مشکلات اساسی استان از جمله وضعیت راه ها، زیرساخت و حوزه صنعت استان، رفع مشکلات و کم و کاستی ها گام بردارد.

متاسفانه نمایندگان به واسطه اینکه نظارتی بر عملکرد آنان نیست، همینکه به مجلس راه می یابند دیگر تعهد و وعده هایشان را فراموش می کنند و به کسی جوابگو نیستند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha