مجلس مالک اشتر می‌خواهد نه سرباز/ انتخابات پرشور کشور را از پیچ‌وخم مشکلات عبور می‌دهد

گرگان- ایرنا- «سید جمال حسینی» و «رمضانعلی الیاسی» نمایندگان احزاب اصولگرای گلستان در میزگرد ایرنا حضور پرشور مردم در انتخابات را عامل عبور ایران از پیچ‌وخم مشکلات دانستند و از مردم خواستند با نگاه فراجناحی و فراقومیتی و به‌عنوان یک مطالبه‌گر پای صندوق رای حاضر شوند.

به گزارش ایرنا، پنج روز تا برگزاری مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور باقی مانده و با داغ شدن تنور انتخابات و آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها، استان گلستان نیز همچون دیگر نقاط کشور شور و حال انتخاباتی به خود گرفته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) مرکز گلستان در روزهای باقی مانده به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری اقدام به برگزاری میزگرد تخصصی با حضور ۲ چهره شاخص اصولگرای گلستان کرده تا زمینه‌ مشارکت پرشور در انتخابات، کارکردهای مجلس شورای اسلامی و ویژگی‌های نماینده اصلح را از جنبه‌های مختلف بررسی کند.

در این میزگرد «سیدجمال حسینی» دبیر حزب جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی و «رمضانعلی الیاسی» دبیر حزب قانون در گلستان، در خصوص جوانب گوناگون دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی پرداختند.

ایرنا: ضرورت برگزاری انتخابات و حضور پرشور مردم چیست؟

حسینی: مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات یکی از زیباترین جلوه‌های مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی و مجلس شورای اسلامی است چون مجلس مظهر وحدت ملی، یکپارچگی و اتفاق همه گروه‌ها، قومیت‌ها، سلایق و عقاید است

با توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب مبنی بر انقلابی بودن مجلس یازدهم، در انتخابات پیش‌رو باید تلاش کنیم با انتخاب افراد اصلح، مجلس دوازدهم را انقلابی‌تر و قوی‌تر از دوره‌ قبل انتخاب بسازیم تا کاستی‌ها، ناهماهنگی‌ها و آسیب‌های مجلس یازدهم و ماقبل از آن تکرار نشود.

بعد از ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در مجلس شورای اسلامی سرباز نمی‌خواهیم بلکه مالک اشترهایی می‌خواهیم که ولایتمدار بوده و در راستای منافع ملی کشور گام بردارند.

حضور پرشور مردم در انتخابات ویژگی بارز و غیرقابل انکار و نشانه مردمی بودن نظام مقدس جمهوری اسلامی است و مردم با همه کاستی‌ها و مشکلات معیشتی، پای کار هستند.

انتخابات پرشور ما را از پیچ‌وخم مشکلات و دغدغه‌ها عبور می‌دهد لذا ما به عنوان یک حزب که ذیل شورای ائتلاف کشور فعالیت می‌کنیم در راستای امیدآفرینی گام برداشتیم تا مردم پای صندوق‌های رای حاضر شوند و برگ زرین دیگری را رقم بزنند.

الیاسی: یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی از بدو شکل‌گیری، مراجعه به آرای عمومی است. یکی از مولفه‌های اصلی شکل‌گیری انقلاب اسلامی نیز حضور مردم بود و مردم با حضور در صحنه و تبعیت از فرامین امام راحل، انقلاب اسلامی را شکل دادند.

مراحل تثبیت انقلاب اسلامی نیز با برگزاری انتخابات گسترده در طول ۴۵ سال رقم خورده و حضرت امام(ره) با وجود آنکه بنیانگذار و صاحب انقلاب اسلامی بود در ابتدای کار، انتخاب نوع آن حکومت را به آرای مردمی واگذار کرد.

مجلس مالک اشتر می‌خواهد نه سرباز/ انتخابات پرشور کشور را از پیچ‌وخم مشکلات عبور می‌دهد

انتخابات و حضور مردم رکن اصلی هر حکومت است و مشروعیت هر حاکمیت دینی و غیردینی بسته به آرا و حضور مردم است. اهمیت انتخابات صرفا در داخل نیست و موجب امنیت درونی و خارجی حاکمیت می‌شود و قدرت لابی‌گری کشور را در خارج بالا می‌برد و در درون هم موجب قوت علاقه‌مندان به نظام می‌شود.

انتخابات قدرت همگرایی و بسیج را در مملکت را بالا می‌برد و زمینه وحدت و انسجام بیشتر را در مقابله با هرگونه تهدید داخلی و خارجی حفظ می‌کند.

لازمه تامین امنیت حضور مردم است و یکی از عوامل اصلی تثبیت و شکل‌گیری و ادامه انقلاب اسلامی حضور مردم بوده و پس از انقلاب اسلامی نیز بطلان سحر همه فتنه‌ها، مردم بودند و مصادیق آن را در موقعیت‌های مختلف از جمله ۹ دی، تشییع جنازه سردار سلیمانی و دیگر اتفاقات مشاهده کردیم.

هدف اصلی حفظ اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی است و برای حفظ اصل نظام باید حضور پرشور در انتخابات داشت.

دلسردی مردم از مدیران ناکارآمد است نه نظام

ایرنا: شما مشارکت در این دوره از انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حسینی: عدم حضور مردم پای صندوق رای به هر دلیل اعم از ناآگاهی و القایی، گناهی کبیره در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. انتخابات مایه سربلندی نظام خواهد بود و لازمه آن حضور پرشور و نشاط احزاب سیاسی و مردم است.

استفاده از قدرت احزاب، فصلی است و مسوولان و حتی رسانه‌ها تنها در زمان انتخابات سراغ احزاب سیاسی می‌روند حال آنکه می‌توان در طول سال از ظرفیت احزاب استفاده کرد.

حضور جناح‌ها، تشکل‌ها و قومیت‌ها را در انتخابات دستاورد بزرگ می‌دانم و معتقدم حضور همه گروه‌ها در انتخابات مفید است.

مشارکت مردم در انتخابات گلستان با کشور تفاوت زیادی دارد. وجود قومیت‌ها و طائفه‌ها و روستاهای مختلف، موجب شده مشارکت گلستانی‌ها در انتخابات با کشور متفاوت باشد در همین راستا مشارکت مردم این استان کمتر ازز ۵۰ درصد نخواهد بود.

گرچه ناکارآمدی‌ها و نبود مدیریت صحیح مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد و شاید برخی از مردم دلسرد باشند اما دلسردی مردم از مدیران ناکارآمد است نه نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب. مردم در انتخابات حضور پرشور خواهند داشتند چون خود را صاحب نظام و انقلاب اسلامی می‌دانند.

گرچه ناکارآمدی‌ها و نبود مدیریت صحیح مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد و شاید برخی از مردم دلسرد باشند اما دلسردی مردم از مدیران ناکارآمد است نه نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب. مردم در انتخابات حضور پرشور خواهند داشتند چون خود را صاحب نظام و انقلاب اسلامی می‌دانند.

الیاسی: مردم ما در طول تاریخ انقلاب اسلامی ثابت کردند از بهترین مردمان دوران گذشته تاریخ هستند و وفاداری و پایبندی آنها به ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی، دین و مکتب اسلام سرآمد است. آن چیزی که حضور مردم را در عرصه انتخابات تضعیف می‌کند جدای از تهدیدهای خارج و داخل کشور، رفتار حاکمیتی دولتمردان، مجلس و قوه قضاییه است.

اگر رفتارهای ما منطبق بر رفتارهای اعتقادی دینی و اسلامی باشد مردم ایران، قدرشناس هستند و همانطور که تاکنون در همه عرصه‌های انقلاب اسلامی همراه و یاور نظام بودند از این پس نیز در این مسیر حرکت می‌کنند.

اگر مردم طالب اقتدار درونی و رفع مشکل اقتصادی و معیشتی هستند باید در انتخابات حاضر شوند. انتخابات توصیه به حق و صبر است و بسیاری از کمبودها، کاستی‌ها و مشکلات جامعه با حضور مردم در انتخابات و تعیین افراد صالح، برطرف می‌شود.

شرکت در انتخابات زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) خواهد بود. همه ما مدعی انتظار امام زمان(عج) و تشکیل حکومت عدل جهانی هستیم پس باید توجه داشته باشیم فرد منتظر، نمی‌نشیند آرام و قرار ندارد و سعی می‌‎کند خود را برای ظهور آماده کند. از آنجا که انقلاب اسلامی را استمرار حکومت انبیا و ائمه اطهار(ع) می‌دانیم حمایت از حاکمیت و نظام مقدس جمهوری اسلامی به منزله حمایت از حکومت عدل جهانی است.

ایرنا: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی وحشیانه‌ترین حملات را علیه مردم فلسطین به ویژه زنان و کودکان بی‌گناه به راه انداخته آیا حضور مردم ایران در پای صندوق‌های رای می‌تواند به جبهه مقاومت کمک کند؟

حسینی: ایران اسلامی برای تمام دنیا به یک الگو تبدیل شده است و پرچمدار مقاومت و بیداری اسلامی مقام معظم رهبری است که توانست در بزنگاه‌های مختلف، مقاومت را تقویت کند.

شاید خبرها حاکی از قتل‌عام مردم بی‌گناه غزه باشد اما از نگاه دیگر اسراییل در بدترین شرایط قرار دارد و در حال دست و پا زدن است و چشم همه کشورها به ایران است.

ایران نه به فلسطین اسلحه می‌فرستد و نه مستقیم وارد جنگ با رژیم غاصب صهیونیستی شده اما سیگنال‌هایی که از حسینیه امام خمینی(ره) و توسط رهبر معظم انقلاب به دنیا مخابره می‌شود بسیاری از کشورها را علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از مردم غزه بسیج کرده است.

حضور پرشور مردم ایران در انتخابات زمینه را برای پیروزی مقاومت افزایش می‌دهد در واقع مشارکت مردم در انتخابات به معنای سربازان پشت جبهه مقاومت است چراکه سیاست خارجی ما نشات گرفته از سیاست داخلی و حلقه‌های میانی است.

الیاسی: نقش تاثیرگذار جمهوری اسلامی و مردم ایران بر جبهه مقاومت بر کسی پوشیده نیست و همه دنیا می‌دانند جمهوری اسلامی منشایی برای ظهور و بروز همه جبهه‌های مقاومت بوده است.

امروز ایران منشا همه خاستگاه‌هایی است که برای حق‌طلبی و مبارزه با ظلم ایجاد شده و مساله اول انقلاب اسلامی نیز مساله فلسطین بوده تا رژیم غاصب صهیونیستی را به نقطه نابودی بکشاند.

ورود زودهنگام رهبر معظم انقلاب به مساله انتخابات، کم‌سابقه و حتی بی‌سابقه بود. ایشان خیلی صریح و با سرعت و با تاکیدات شدید به موضوع انتخابات ورود کردند و فرمودند همه تریبون‌داران و حتی آحاد مردم در محیط خانواده باید برای حضور پرشور مردم پای صندوق رای تلاش کنند.

جمهوری اسلامی به عنوان ام‌القرای همه حرکت‌های صحیح انقلابی و اسلامی در جهان، تعیین‌کننده است و حضور پرشور مردم در انتخابات به معنای پشتوانه مردمی از نظام مقدس جمهوری اسلامی است و موجب دلگرمی دوستان جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور و ناامیدی دشمنان و بدخواهان خواهد شد.

دشمنان نمی‌توانند راز حضور حماسی مردم ایران در صحنه‌های مختلف را کشف کنند

دشمنان اهل فهم و محاسبه نیستند و حتی شناخت درستی از باورهای مردم ایران ندارند لذا تاکنون نتوانستند راز حضور حماسی مردم ایران در صحنه‌های مختلف را کشف کنند.

اهمیت و تاثیر انتخابات، جهانی و منطقه‌ای است. انقلاب اسلامی تعیین کننده است و اگر مردم با مشارکت بالا در انتخابات شرکت کنند حاکی از پشتوانه مردم نظام است و دوستان با مشارکت بالا قوت می‌گیرند و دشمنان هم مایوس می‌شوند.

ایرنا: به نظر شما فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی در مقوله مشارکت در انتخابات چه چیزهایی هستند و چگونه می‌توان این مساله را مدیریت کرد؟

حسینی: رهبر معظم انقلاب فرمودند مشارکت مردم در انتخابات معجزه خواهد بود و از جمله رقابت واقعی و سلامت به معنای حقیقی کلمه استفاده کردند که این مساله نشات گرفته از آن است که همه ما به ویژه در فضای مجازی نباید ناکارآمدی‌های مدیران را به پای نظام مقدس جمهوری اسلامی بنویسیم.

یکی از کارهایی که در این مقطع جامعه را ملتهب می‌کند فضای مجازی است و بسیاری از افراد در مجلس و شورای فضای مجازی مطالبی را مطرح کردند. ما امروز در دهکده جهانی اطلاعات زندگی می‌کنیم و مردم با دنیایی از اطلاعات مواجه هستند.

اگر به دنبال جلب اعتماد مردم در فضای مجازی هستیم لازمه آن شفاف بودن در همه تریبون‌ها است امروز اگر ناکارآمدی یک مدیر مطرح می‌شود چرا نباید بایدها و نبایدهای آن تشریح شود؟

قدرت فضای مجازی به گونه‌ای شده که انگار مردم در یک اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنند لذا نباید از فضای مجازی ترس داشته باشیم و باید این فضا را آماده کنیم و اطلاعات کامل را به مردم بدهیم.

فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران به بسیاری از دروغ‌ها، شبهات و تهمت‌ها آلوده شد و جدای از اینکه دشمن اقدام به طرح این موضوعات کرده بسیاری از ما خودی‌ها، آن را نشر می‌دهیم و این نشان می‌دهد ما نتوانستیم جایگاه‌ خودی‌ها را در فضای مجازی تعریف کنیم.

حاکمیت و دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی باید در فضای مجازی به تبیین موضوعات بپردازند. نباید این فضا را ببندیم و یا آن را محصور کنیم. فضای مجازی را یک مولفه خوب می‌دانم و نگاهم نسبت به آن مثبت است مشروط به آنکه مدیریت شود و تهدیدهای آن به فرصت تبدیل شود.

الیاسی: در دنیای پیشرفته امروز گریزی از فضای مجازی نیست و همه جهات زندگی به فضای مجازی وابسته است. فضای مجازی مانند یک شمشیر دولبه است.

فضای مجازی می‌تواند یک فرصت برای بیان اهداف، سیاست‌ها، ایدوئولوژی، مسائل اعتقادی، باورها و ارزش‌ها باشد که جمهوری اسلامی توانست از بستر فضای مجازی برای پیام‌رسانی موضوعات مختلف در عرصه جهانی استفاده کند.

از سویی دیگر فضای مجازی می‌تواند یک تهدید باشد. ما ایرانی‌ها می‌توانیم از دل تهدیدها فرصت ایجاد کنیم و اگر در مسائل مختلف منطقه‌ای از جمله ظهور داعش، توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم در مساله فضای مجازی هم می‌توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

از طرفی همانطور که ما در خطر تهدیدات فضای مجازی و سایبری هستیم دشمنان ما هم در معرض این تهدیدات قرار دارند. گاهی اوقات آتش این فتنه انگیزی‌ها به دامان فتنه‌گران می‌ریزد.

ضمن آنکه فضای مجازی را تهدید می‌دانیم باید به مباحث واقعی هم توجه کنیم. برای جهاد تبیین در عرصه انتخابات بیشتر از فضای مجازی به شیوه سنتی پایبند هستم و بهترین روش برای ترغیب افراد به انتخابات را گفتگوی چهره به چهره و از نزدیک می‌دانیم چراکه بخشی از جامعه ما هنوز به فضای مجازی دسترسی ندارند و افرادی هم که غرق در فضای مجازی هستند از گفتگوهای حضوری و چهره به چهره تاثیر بیشتری می‌گیرند.

ایرنا: آیا فضای انتخابات در گلستان رقابتی است و همه احزاب و گروه‌ها حضور دارند؟

حسینی: بهترین راه این است که همه سلایق، قومیت‌ها و احزاب که می‌توانند مردم را به مشارکت در انتخابات فرا بخوانند (به عنوان نامزد انتخابات یا لیدر نامزدهای انتخاباتی و یا حزب و قومیت) وارد میدان شوند.

به یک حکمرانی نو در این دوره از انتخابات نیازمندیم و آن حکمرانی ایمانی و انقلابی است و باید در خدمت آحاد مختلف مردم باشیم. از طرفی مردمی‌سازی و استفاده از ظرفیت مردم در اداره کشور یک رکن مهم است که شروع آن با انتخابات است.

حکمرانی مردمی را منجر به تولید قدرت می‌دانیم و و شرکت پرشور در انتخابات، تولید قدرت، ثروت و معرفت اسلامی می‌کند و برای ما منزلت به همراه دارد به همین علت انتخابات می‌تواند یک حماسه باشد.

الیاسی: در هر دوره از انتخابات، دشمن به شیوه‌های مختلف اقدام به تخریب دستگاه‌های ارکان انتخابات و تخریب باورها و ذهنیت‌های مثبت مردم می‌کند که این یک حربه قدیمی است و جمهوری اسلامی در هیچ دوره‌ای از انتخابات از شیطنت‌های مخالفان و موافقان در امان نبوده است.

تخریب شورای نگهبان و دستگاه‌های ذی‌ربط در موضوع انتخابات همیشه در دستور کار دشمن بوده حال آنکه تایید و رد صلاحیت‌ها موضوع جدیدی نیست و از ابتدای کار انقلاب اسلامی بخشی از فرایند انتخابات بوده و قابل تفکیک از فرایند انتخابات هم نیست. در کشورهای دیگر نیز برای تایید و یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات سازوکاری تعریف می‌کنند و این صرفا مختص جمهوری اسلامی نیست.

در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از همان ابتدا فضای رقابت وجود داشت اما شورای نگهبان با برگشت برخی از چهره‌ها، شرایط جدیدی را در عرصه رقابت در انتخابات فراهم کرد در واقع رقابت از دست نرفته بود که با ادامه تاییدصلاحیت‌ها بازیابی شده باشد بلکه بهبود پیدا کرد.

ایرنا: به نظر شما یک نماینده اصلح مجلس شورای اسلامی چه ویژگی‌هایی دارد؟

حسینی: نماینده مجلس باید دارای عقلانیت و شجاعت باشد و این ۲ لازم و ملزوم یکدیگرند. اگر نماینده‌ای، عقلانیت داشته باشد اما شجاعت نداشته باشد محافظه‌کار می‌شود و نمی‌تواند برخورد به‌موقع داشته باشد.

از سویی دیگر یک نماینده مجلس شورای اسلامی باید شناخت و تشخیص علمی به معضلات و مشکلات منطقه‌ای، کشور و بین‌الملل داشته باشد. مساله دیگر که مد نظر ما (اصولگرایان) است داشتن تصمیم و اراده سیاسی داوطلب مجلس شورای اسلامی در حاکمیت است در واقع سطح نماینده مجلس باید کشوری باشد و بتواند از این ارتباطات برای حل مشکلات استان استفاده کند.

مردم با نگاه فراجناحی و فراقومیتی و به‌عنوان یک مطالبه‌گر پای صندوق رای حاضر شوند. افراد رای خود را به هر کسی نفروشند چراکه هر رای یک امانت است و نباید فریب برخی کاندیداها را بخورند.

قانون وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مشخص کرده اما روزهای انتخابات به زمان دروغ و وعده‌های واهی برخی کاندیداها تبدیل شده و برخی افراد اقدام به بیان مطالبی می‌کنند که در حیطه وظایف نمایندگان مجلس نیست لذا مردم باید تشخیص دهند و از رای خود حفاظت کنند.

الیاسی: مردم از مرحله گفتاردرمانی و حرف درمانی گذشتند و به دنبال نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی هستند که در مسائل معیشتی و اقتصادی آنها تاثیر مثبتی داشته باشد لذا رویکرد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کنار حفظ همه شعائر دینی، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلابی و فرامین امامین انقلاب باید توجه به معیشت و اقتصاد باشد.

موضوع دیگری که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید کردند توجه به جوانگرایی است تا با ورود جوانان به خانه ملت و همچنین مجلس خبرگان رهبری انرژی جدیدی تزریق شود.

به گزارش ایرنا، گلستان با ۱۴ شهرستان، دارای ۶ حوزه انتخابیه با مجموع هفت نماینده است. حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا ۲ نماینده و حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس و نیز حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه هر کدام یک نماینده دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha