۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۵۳
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85398275
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۴۹ مقاله در نهمین همایش ملی حکیم سبزواری ارائه می‌شود

سبزوار- ایرنا - نهمین همایش ملی حکیم سبزواری با عنوان "میراث فلسفی در فرهنگ و زبان فارسی" هشتم اسفندماه، همزمان با روز ملی بزرگداشت آن حکیم متاله، با ارائه ۴۹ عنوان مقاله به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش یک روزه، پاسداشت مقام فلسفی حکیم حاج ملاهادی سبزواری و نشان دادن اهمیت نقش زبان و فرهنگ فارسی در گسترش فلسفۀ اسلامی است.

سیدمحمدکاظم علوی با اشاره به برگزاری چهار پیش نشست این همایش ملی افزود: این پیش نشست ها به میزبانی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، پژوهشگاه علوم انسانی، دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده است.

عضو هیات علمی گروه فلسفه و حکمت دانشگاه حکیم سبزواری تصریح کرد: افتتاحیه نهمین همایش ملی حکیم سبزواری صبح روز سه شنبه در تالار همایش های بین المللی بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می شود و پس از آن هفت عنوان مقاله و ۴۲ عنوان چکیده مقاله، که پس از داوری از میان انبوه مقالات رسیده به دبیرخانه همایش پذیرش شده است، ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: این چکیده‌ها مقالات در کتاب ویژه همایش منتشر شده که روز همایش از این کتاب رونمایی خواهد شد و مقالات برگزیده نیز در روز همایش در قالب چهار پنل علمی توسط ۱۰ سخنران ارائه خواهد شد.

علوی اظهار کرد: آیین پایانی همایش نیز عصر روز سه شنبه در محل آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری همراه با عطرافشانی و ادای احترام به حکیم سبزواری و دیوان خوانی فیلسوف شرق برگزار می شود.

حکیم سبزواری، دانشمند، فیلسوف، شاعر و فقیه ایرانی در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود.

۴۹ مقاله در نهمین همایش ملی حکیم سبزواری ارائه می‌شود

وی پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملاحسین سبزواری، علامه محمد ابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمدتقی شیرازی، ملاعلی مازندرانی، نوری اصفهانی و ملااسماعیل کوشکی حاضر شد.

ملاهادی در سال ۱۲۴۲ به مشهد بازگشت و پنج سال در حوزه علمیه مشهد و مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و شاگردان چندی را آموزش داد که از میان آنها می توان به محمدکاظم خراسانی، میرزاحسین سبزواری، ملامحمدکاظم سبزواری، حسین مجتهد سبزواری، عبدالکریم قوچانی، سلطان محمد گنابادی (سلطان علیشاه)، حسن حکیم داماد و محمد یزدی معروف به فاضل یزدی اشاره کرد.

حاج ملاهادی سبزواری علاوه بر احاطه بر علوم عقلی و فلسفی، غزلهای حِکمی و عرفانی هم می سرود و در شعر به "اسرار" تخلص می کرد.

حکیم سبزواری عصر روز بیست و پنجم ذی الحجه سال ۱٢۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت و بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.

وی را درخشان‌ترین چهره فلسفی ایران در قرن سیزدهم هجری، یکی از بزرگترین شارحان حکمت متعالیه و فیلسوفی بزرگ لقب داده اند که آثارش در فهم حکمت صدرایی و نیز اندیشه های فیلسوفان بعد از او تاثیر چشمگیری داشته است.

حاج ملاهادی به عنوان خاتم الفلاسفه در عالم فلسفه ایرانی، اسلامی شناخته می شود که نقش ارزنده ای در شرح و بسط فلسفه اسلامی داشته است و کتاب‌ها و آثار بسیار خوبی در این باره تالیف کرده که شاخص‌ترین این آثار کتاب "شرح منظومه" است که شامل تمام قسمت‌های فلسفه اسلامی اعم از منطق، حکمت نظری و حکمت عملی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha