گروه جامعه ایرنا - اورژانس اجتماعی با شماره سه رقمی ۱۲۳ برای مداخله در بحرانهای فردی، اجتماعی و خانوادگی است و ۱۱ گروه آسیبپذیر شامل زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی، افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، افراد با قصد یا اقدام به خودکشی، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، افراد با شرایط بحرانی ویژه، زوجین متقاضی طلاق، کودکان خیابان و کار، همسران آزاردیده، سالمندان و افراد دارای معلولیت آزاردیده و کودکان آزاردیده در تماس با خط ۱۲۳، خدمات لازم را دریافت خواهند کرد.
زمانی که افراد با سامانه ۱۲۳ تماس میگیرند، کارشناس خط توضیحهای لازم را از مراجع یا تماسگیرنده دریافت میکند و با هماهنگی سرپرست مربوطه، ماموریت بر اساس نوع فوریت تقسیمبندی میشود. برخی مشکلات با تلفن قابل برطرف شدن است و البته برخی نیاز به اعزام تیم دارد.
همچنین در مواردی که قرار است تیم اعزام شود، کارشناس خط اطلاعاتی شامل تماسگیرنده، کارشناس خط، اطلاعات اولیه مددجو و علت تماس را به صورت مکتوب در فرمهایی درج میکند و پس از بررسی کارشناس خط و سرپرست مربوطه ارجاع داده میشود.
بنا به اعلام سازمان بهزیستی، اکنون کودکآزاری در صدر گزارشهای اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ قرار دارد.
۱۴۸۰، صدای مشاور
خدمات مشاوره تلفنی رایگان سازمان بهزیستی با هدف ارتقای سطح سلامت روان افراد جامعه از طریق ارائه مداخلههای در بردارنده «راهنمایی، مشاوره و ارجاع»، ارائه مداخلههای تخصصی و متنوع، ارائه مداخلههای کمهزینه یا رایگان از سال ۱۳۷۱ شروع به فعالیت کرده است. صدای مشاور با شماره تلفن ۱۴۸۰، مشاوری در همه مراحل زندگی برای مشاورههای خانوادگی، تربیتی، تحصیلی و روانی است. این شماره تماس، امکان مشاوره تلفنی را برای مردم فراهم آورده است تا با کمترین هزینه از کمکهای مشاوران و متخصصان برای برطرف کردن نیازهای روحی و بهبود احساس سلامت روانی بهره گیرند.
این شماره تلفن در زمینه موضوعات پیشگیری از طلاق، سبک فرزندپروری، مهارتهای زندگی، آگاهسازی قبل از ازدواج، انتخاب همسر، مشکلات روحی و روانی و جنسی، کودک و نوجوان، مسائل تحصیلی، شغل و خانواده راهاندازی شده است.
زمان فعالیت صدای مشاور سازمان بهزیستی (۱۴۸۰) از ساعت هشت صبح تا ۱۲ شب و همه روزهای هفته حتی روزهای تعطیل است و همه تماس های مردمی با خط صدای مشاور ۱۴۸۰، محرمانه و امن است و افراد میتوانند مشکلات و مواردی که طرح کردن آنها به صورت حضوری مشکل است به صورت تلفنی با مشاوران در میان بگذارند.
از آنجا که بنا به آمار سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بیش از ۳۰ درصد افراد جامعه نیازمند دریافت خدمات روانشناختی در طیف وسیعی از اختلالات از جمله اضطراب و افسردگی هستند، صدای مشاور میتواند به این افراد کمک کند.
بیشتر بخوانید
۰۹۶۲۸، خط ملی اعتیاد
خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از اعتیاد است. این خط برای اطلاعرسانی و معرفی مراکز درمان اعتیاد راهاندازی شده است. خط ملی اعتیاد، راهکارهایی در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد ارائه میدهد اما درمان اتفاق نمیافتد و در صورت لزوم افرادی را که نیاز به درمان داشته باشند به مراکز درمانی تحت پوشش سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت در سراسر کشور ارجاع میدهد.
بنا به آمار سازمان بهزیستی کشور، حدود ۸۲ درصد تماسگیرندگان با خط ملی اعتیاد زنان هستند اما مصرف کننده نیستند؛ زنان ممکن است درباره پیشگیری از اعتیاد یا در مورد اعتیاد همسر یا فرزندان خود سئوال بپرسند البته ممکن است مصرفکنندگان هم تماس بگیرند.
گل، شیشه و حشیش بیشترین موادی هستند که تماس گیرندگان خط ملی اعتیاد درباره آنها سئوال میپرسند البته این سئوالات به این معنا نیست که آنها مصرف کننده هستند بلکه بیشتر از نگرانی تماس میگیرند.
خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ از هشت صبح تا هشت شب و روزهای تعطیل پاسخگوی سئوالات مردم است.
به گفته ماریت قازاریان رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵۰ هزار نفر با خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ تماس گرفتند و گل، شیشه و حشیش بیشترین موادی هستند که تماس گیرندگان درباره آنها سئوال میپرسند.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزوده است: حدود ۸۲ درصد تماسگیرندگان با خط ملی اعتیاد زنان هستند اما مصرف کننده نیستند؛ زنان ممکن است درباره پیشگیری از اعتیاد یا در مورد اعتیاد همسر یا فرزندان خود سئوال بپرسند البته ممکن است مصرفکنندگان هم تماس بگیرند.
۱۴۸۲، دیده بان بهزیستی
دیده بان بهزیستی با شماره ۱۴۸۲ برای رسیدگی به درخواست ها و شکایات، دریافت پیشنهادات و ایدهها راهاندازی شده است. از تجربیات دو سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران و ۱۹۷ وزارت بهداشت برای راهاندازی سامانه ملی دیدهبان بهزیستی کشور بهرهگرفته شده است. مردم و مددجویان بهزیستی با ثبت شکایت و انتقاد، با کد پیگیری که ارائه میشود میتوانند آن را پیگیری کند. خط ۱۴۸۲ با تمام تلفنهای ثابت و همراه بدون نیاز به کد، قابل ارتباط و رایگان است.
برای پاسخگویی از طریق سامانه دیده بان، سه فوریت و مرحله زمانی متمایز شده است؛ یکی به صورت آنی است به آن معنا که در مواقع آتش سوزی یا مرگ و میر در مراکز در مدت سه ساعت باید پاسخگویی انجام شود. مرحله دوم در وضعیتهای فوری است که حداکثر تا ۲۴ ساعت باید پاسخگویی انجام شود و در شکل عادی حداکثر تا ۷۲ ساعت پاسخگویی انجام می شود. احتمال دارد پاسخها همیشه برآورده کردن درخواست تماسگیرنده نباشد و ممکن است پاسخ این باشد که این مورد به بهزیستی مربوط نیست.
یکی از مزایای اصلی سامانه ملی دیدهبان، سهولت دسترسی است. آمد و شد برای بسیاری از گروههای هدف بهزیستی با توجه به وضعیت فعلی ترافیک در کلانشهرها و هزینه و مشکلات حوزه دسترسی و مناسبسازی، خط ۱۴۸۲ میتواند بسیاری از مسائل و مشکلات را برطرف کند و سهولت دسترسی را برای گروههای هدف افزایش دهد.
برقراری ارتباط دوسویه با مردم به ویژه گروه هدف بهزیستی و پاسخگویی در برابر عملکرد سازمانی از اهداف اصلی خط ۱۴۸۲ است.
مستمری توانبخشی، کمک موردی، کمک معیشتی، افزایش مستمری توانبخشی و اجتماعی، کمک هزینه و ودیعه مسکن، حق پرستاری، شهریه دانشجویی، کمک هزینه درمان، عدم رعایت بخشنامهها و دستورالعملها، کمیسیون پزشکی، یارانه مراکز نگهداری، برخورد نامناسب با مراجعین، وام اشتغال توانبخشی و صدور کارت معلولیت از جمله موضوعاتی است که تاکنون با سامانه دیدهبان از سوی مردم درمیان گذاشته شده است.
نظر شما