مناظره نامزدهای مجلس در دانشگاه بیرجند و سوالات چالشی + فیلم

بیرجند - ایرنا - مناظره چهار نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف ویژه دانشجویان در دانشگاه بیرجند برگزار شد و این نامزدها به سوالات چالشی درباره برجام، لایحه عفاف و حجاب و اشتغال پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مناظره دانشجویی شب گذشته هشتم اسفند با همکاری بسیج دانشجویی و تشکل‌های اسلامی دانشگاه بیرجند، با حضور خلیل خلیلی، سید حسن هاشمی، حجت الاسلام محمد امین وحدانی‌نیا و علی مولوی حقیقی برگزار شد.

ابتدای جلسه نامزدها در مدت زمان سه دقیقه به معرفی و سوابق کاری خود پرداختند و در ادامه چهار نفر به یک سوال که براساس قرعه‌کشی مشخص می‌شد، به مدت سه دقیقه پاسخ دادند.

سوال: رویکرد شما در موضوع سیاست خارجی به خصوص محور مقاومت چه خواهد بود و تحلیل شما از برجام و FATF چیست؟

خلیل خلیلی: سیاست خارجی اولا شناخت لازم از روابط، فرهنگ و ارتباطات بین‌الملل است باید شناخت کافی شامل دشمن شناسی، فرهنگ و سایر وجود داشته باشد. برجام یا هر قرارداد بین‌المللی دیگر باید با این شناخت کامل باشد به عنوان مثال اگر برای برجام قرار است برنامه بدهیم باید مرحله به مرحله بوده و چک سفید امضا ندهیم.

قول و قرار در فرهنگ آمریکایی یک ابزار است نه اخلاق، بنابراین با این دیدگاه باید گام به گام پیش برویم، اگر قرار است فضایی فراهم کنیم باید فضایی هم بگیریم و به ابزارها پایبند نباشیم که این ابزار به راحتی زیر پا قرار خواهد گرفت.

نامزدهای انتخابات مجلس پاسخگوی دانشجویان خراسان جنوبی

سوال: با توجه به تاکید معظم رهبری بر گسترش آزادی‌های مشروع در عرصه اجتماعی به نظر شما مهمترین قانونی که در این زمینه باید اصلاح چیست و در حوزه تقنین با چه موانعی رو به رو هستیم؟

سید حسن هاشمی: معتقدیم حقوق و آزادی‌های مشروع پایه و اساس زندگی اجتماعی است که متبلور در قانون اساسی می‌شود منتها چون این قانون ضمانت اجرایی چندانی ندارد. اعتقاد دارم مردم در مقابل حاکمیت برای اثبات یا حفظ بی‌گناهی خودشان یک سلاح بسیار مهم به نام آیین دادرسی کیفری دارند و این سلاح مردم است بنابراین باید با دقت نوشته شود، هر چه هم متورم باشد حق مردم افزایش پیدا می‌کند.

در مواد اولیه آیین دادرسی کیفری حقوق مربوط به آزادی‌های مشروع و دادرسی منصفانه را داریم اما واقعیت در نسل چهارم حقوق بشر که امنیت حرف اول را می زند قرار داریم و دنیا هم بدون استثنا در ایران، آمریکا، اروپا و سایر امنیت محور است و همه در دوره امنیت‌گرایی هستند. امنیت حق شهروندان است بنابراین معتقدم آیین دادرسی کشوری در پاره‌ای از موارد به خصوص در بحث دفاع متهم دچار اشکال است که باید اصلاح شود. آیین دادرسی کیفری ایران در این دوره امنیت‌گرایی از افتخارات قانون گذاری جمهوری اسلامی است لذا در حوزه دفاعی متهم، این آیین برای رفع امنیت گرایی نیاز به اصلاح دارد.

سوال: برای مسائل عفاف و حجاب علاوه بر مسائل زیربنایی فرهنگی چه راهکار دیگری دارید؟ قانون حجاب و عفاف را نقد کنید.

محمد امین وحدانی نیا: حجاب و عفاف به عنوان یک حکم شرعی و مسأله چندوجهی اجتماعی، فرهنگی حتی اقتصادی است، قانون آن با نمایندگانی که تخصص قانون گذاری ندارد با همه حساسیت ها با ۱۳۰ یا ۱۴۰ غلط املایی بیرون آمد که اگر به مجلس رفتیم باید این قوانین را پالایش و اصلاح کنیم.

ما بعد از اینهمه صحبت که در خصوص حجاب و عفاف کردیم اکنون محجبه ها برای خرید یک چادر باید هزینه زیادی بپردازند، توان خرید یک چادر را ندارند، در جنبه فرهنگی و اجتماعی موضع من موضع مقام معظم رهبری و سردار حاج قاسم سلیمانی است.

سوال: اولین وزیری که از فرصت سوال برای مطالبه از او استفاده خواهید کرد کدام‌ وزیر است و چه سوالی می پرسید و چرا؟

علی مولوی حقیقی: وزیر آموزش و پرورش، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر اقتصاد و دارایی که هر سه در شرایط موجود نقش دارند و باید پاسخگو باشند. وزیر آموزش و پرورش در قد و قواره این وزارتخانه بزرگ نیست، جغرافیای ایران اسلامی از سطح شرق تا پایتخت معلمان زیادی دارد که هم بازنشستگان و هم شاغلان با مشکلات متعددی مواجه‌اند.

بسیاری از مدارس ما با کمبود معلم مواجه هستند، مشکلات آموزش و پرورش حداقل در دهه گذشته یا دهه سوم انقلاب به دلیل بی ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش دچار افت عجیبی شده است لذا رسیدگی به وضعیت وزیر آموزش و پرورش در حوزه مدیریت، آموزش و امور مربوط به خدمات رفاهی و وضعیت فرهنگیان در اولویت من خواهم بود.

در بخش دوم این مناظره که با استقبال پرشور دانشجویان مواجه شد به هر یک از نامزدهای انتخابات پنج دقیقه زمان اختصاص یافت که سه دقیقه مربوط به پاسخگویی به سوال و ۲ دقیقه پایانی نیز به نقد سخنان سایر نامزدها پرداختند.

سوال: از نظر جنابعالی قوانینی که از جهت پیشرفت و عدالت نیاز به بازبینی و اصلاح دارند چیست؟

خلیلی: قانون داریم و ابتدا باید از قوانین موجود نهایت استفاده را ببریم، مانند ماده ۲۹ قانون اساسی که مربوط به بازنشستگی یا فقر، محرومیت، بهداشت، از کار افتادگی و سایر که باید از همه پتانسیل‌ها استفاده شود. اگر قرار است قوانینی وضع شود باید متناسب با محل باشد، مانند مدل بودجه دانشگاه که سال های قبل یکبار آن را تغییر دادیم، قوانین جدید ممکن است لازم باشد اما در کشور دچار پُرقانونی هستیم.

سوال: چه راه‌های را برای ارتباط دوطرفه مردم و نخبگان در حوزه انتخابیه خود طراحی کرده‌اید؟

هاشمی: در مجلس شورای اسلامی وظایف متعدی داریم که یکی از آنها قانون‌گذاری است، لازمه انجام قانون گذاری خوب این است که نماینده ابتدا باید مشکلات و مسائل حوزه خود را بداند و لمس کرده باشد. با توجه به مشکلات موجود بایستی قوانینی انتخاب کنیم، در بسیاری از مناطق دنیا قوانین منطقه‌ای شده است لازمه اینکه بتوانیم در مدل کشاورزی، به خصوص بهداشت و درمان قوانین مناسبی وضع کنیم حتما باید با نخبگان، مجربین و افراد خبره محل ارتباط برقرار کنیم.

راز موفقیت این است که ۲ شبکه‌سازی داشته باشیم، قبلا از واژه لابی استفاده می‌کردند اما در شان ما دانشگاهیان نیست لابی‌گری بگوییم بلکه در سطح آکادمیک و مدیریتی باید از واژه شبکه سازی در مجلس و محل استفاده کنیم.

وی با نشان دادن مداد در دست خود گفت: این نماد من است و خراسان جنوبی استانی دانشی است، معتقدم راه پیشرفت این استان دانش است بنابراین با ارتباط شبکه‌ایِ مدیریتیِ سازمان یافته با گروه‌های متعدد این ارتباط را قویا حفظ خواهیم کرد.

نامزدهای انتخابات مجلس پاسخگوی دانشجویان خراسان جنوبی

به اصل شفاف سازی که ناقص مطرح شده اصل پاسخگو بودن و مسئول بودن هم اضافه می کنم و افرادی که در کارگروه های استان عضو هستند حق دارند از دفتر نماینده توضیح بخواهند کنار این نقد سازنده را باید بپذیریم، لذا شبکه سازی درون استان را لازم داریم و بدون این امکان موفقیت استان وجود ندارد.

وی در بخش نقد از سایر نامزدهای انتخاباتی حاضر در این مناظره اظهار کرد: اینجا دانشگاه است لذا باید مناظره دقیق باشد چون در جمع نخبگان حضور داریم، پاسخ دهی نامزدها باید شفاف باشد. به مساله حجاب و عفاف در این مناظره پاسخ درستی داده نشد، موکلین ما باید بدانند در درون ما چه می گذرد، جواب سوالاتی که از سه نامزد شنیدیم کلی گویی بود این کلیات مشکل ما را حل نمی کند، لذا اجتهاد در قانون مهم است تا هدف را بدانیم، اطلاعات یک روز دو روز به دست نمی آید و باید اشراف داشته باشیم وقت تجربه کردن نیست باید کسی را به مجلس بفرستیم که به محض ورود مشکلات و راهکارهای حل آن را بداند.

سوال: برای تحقق سند توسعه هفتم به طور ویژه حل مشکلات زیرساختی استان چه طرح و برنامه ای دارید؟

وحدانی نیا: خراسان جنوبی ته خط است و علیرغم داشتن پتانسیل های زیاد هنوز مظلوم است، مهمترین مشکل استان بحث زیرساخت های توسعه است. ۲۰ سال است در این استان حضور داریم و کار اجرایی می‌کنیم مانند برخی مصداق کاغذ و قلم نیستیم، بزرگترین مشکل زیرساختی استان حمل و نقل است که به دلیل لغو پروازها سرمایه گذاران زیادی را از استان ما به استان های دیگر کشانده است.

مشکل پروازهای استان با نمایندگان ضعیف که فقط شعار کلی بدهد حل نمی شود، نیاز به نماینده قوی داریم که با دولت، وزرا و مجلس در تهران ارتباط داشته باشد، شعار ‌ما کاربردی و راه بلدی است و مشکلات حمل و نقل اعم از ریلی، زمینی و هوایی را پیگیری و حل خواهیم کرد.

برنامه هفتم توسعه هر چه باشد تا بومی سازی نکنیم همچنان ته خط خواهیم بود، معادن زیادی در استان داریم و بگونه‌ای یک ایران کوچک هستیم اما ذخایر معادن خام فروشی می‌شود که برای فراوری برنامه داریم. قطب دانشگاهی شرق کشور هستیم اما اعضای هیات علمی دانشگاه ها امروز راجع به حقوق و مزایا حرف دارند، امنیت فکری از این اعضا رفته است و آنها را درگیر این کرده ایم که باید استاد لیست نمرات را ثبت کند بعد منشی دانشگاه با موبایل بازی کند در حالیکه باید استاد دانشگاه مطالعات خود را افزایش دهد.

نقد: حجاب اقتصاد پنهان دارد اگر از حجاب حرف می زنیم باید موضوع اقتصاد آن را برای افراد با حجاب نیز حل کنیم، هزینه های زیادی تبدیل به دغدغه شده است. موضع من موضع مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی است سرداری که با دختران بی حجاب عکس می گرفت و گفت و گو می کرد، (خطاب به هاشمی) مطالب را اینگونه متوجه می‌شوید؟ در دانشگاه هم همینطور تدریس می کنید؟

سوال: فرق کمیسیون و فراکسیون چیست؟ در کدام کمیسیون عضو خواهید شد و خلا کدام فراکسیون را در مجلس احساس می کنید؟ موفق ترین کمیسیون و فراکسیون مجلس کدام است؟

مولوی حقیقی: تعداد کمیسیون های مجلس به موضوعات و ‌مسایلی بستگی دارد که کشور با آن رو به رو است، در خصوص عضویت، با توجه به کارنامه من در حوزه مسائل امنیتی در این حوزه فعال خواهم بود. موقعیت استان خراسان ‌جنوبی با توجه به همسایگی با کشور افغانستان و شرایط ناپایدار آن کشور، اتباع غیرایرانی داخل استان، کویری بودن و سایر به ما دیکته می کند که در کمیسیون امور امنیت و دفاعی قرار بگیرم.

اما دغدغه ای که باعث شد به این عرصه ورود کنم مشکلات اقتصادی کنونی و پیش روی ماست، در دوران مسئولیتم یکی از نگاه های جدی ما سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد بوده است.

فراکسیون عبارت از جمعی است که در یک موضوع اشتراک فکری دارد این می‌تواند فراکسیون یک جریان اقتصادی یا اجتماعی باشد. در خصوص مطالب، دیدگاه‌ها و نظرات سایر نامزدهای حاضر اکنون نقدی ندارم.

در بخش سوم مناظره نیز مجموع زمان باقیمانده نامزدها اعلام شد، در حین مناظره سوالات دانشجویان جمع آوری شده بود و به قید قرعه سوالات انتخاب و از نامزدهای حاضر پرسیده شد همچنین هر نامزد ۲ دقیقه می توانست به نقد نامزدهای دیگر بپردازد.

سوال: مواضع شما در حوزه حجاب چیست؟ آیا باید در خصوص قانون حجاب و عفاف تجدیدنظر شود یا خیر؟

خلیلی: موضع من در این زمینه همان شرع و خط قرمز من در بحث سیاسی نیز مقام معظم رهبری است، در مواردی که تخصص نداشته باشم از مرجع تقلیدام و سایر حوزه ها استعلام خواهم کرد.

وی با نقد سایر نامزدها گفت: اینکه گفته شد از مشاوران بهره گیری خواهند کرد این چندین ماه طول خواهد کشید، بنده از ظرفیت هزار و ۲۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه برای حل مشکلات استان تاکنون بهره گرفته ایم و از ظرفیت کمیته های مشاوره استفاده میکنم. نامزدها حرف شعاری می زنند، دیگران می گویند صنعت باید ایجاد شود اما من می گویم چگونه، فردِ چگونه هستم نه باید و شاید.

بقیه می گویند چکار خواهم کرد اما من می گویم چه کارهایی انجام داده ام، فعال کردن حوزه بین الملل دانشگاه بیرجند، جذب و تبادل دانشجو غیرایرانی از موضوعات بسیار مهم بود که سال های گذشته محقق شد.

شعارهای پوپولیستی بس است، جامعه از اینها گذر کرده است، دانشگاه بیرجند و امثال آن قطب نگهداشت جمعیت است فقط منتخب تربیت نمی‌کند، لذا تاثیرگذار ملی باشیم. ادعا زیاد است اما مردم عمل می خواهند مشکل این استان اشتغال، چالش ازدواج، طلاق، گذر مرز است که راه حل دارد بعضی معضلات را حل کنیم خیلی از مشکلات حل می شود.

چهار آیتم برای تغییر مدل بودجه باید انجام شود که ۲ اقدام برای دانشگاه بیرجند انجام دادیم و مدل را عوض کردیم، بودجه را با رئیس کمیسیون تلفیق می بستیم نه با مسئولان و نمایندگان استان. تاثیرگذار کلان ملی باشید مانند طرح‌ تقسیم استان که ارایه دادیم و انجام شد، ما معلمان مهندسی؛ عملی فکر می کنیم، باید توان و تجربه ثابت کرده باشد نه شعارها، متخصصی که کار کرده باشد.

جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی شعار است، استان با توجه به داشتن ظرفیت خورشیدی باید منبع تامین انرژی کشور شود. حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف اکثر مردم می‌گویند شانس نماینده‌ای نداشته ایم در حالی که پیشرفت منطقه و نماینده خوب داشتن اتفاقی نیست و باید از توان افراد علمی استفاده کرد کسی را به مجلس بفرستید که به مجلس نیاز نداشته باشد بلکه مجلس به او نیاز داشته باشد.

سوال: چرا در کشور تورم لجام گسیخته کمین و رشد کرده و هیچکس جوابگو نیست؟

هاشمی: در این خصوص با مشکلات چند وجهی مواجه ایم، شعار امسال نیز مهار تورم رشد تولید تعیین شد که پاسخ سوال در آن نهفته است، در اینکه این شعار کامل بوده و می تواند راهگشا باشد هیچ تردیدی وجود ندارد اما علیرغم اینکه مجلس در این دوره این شعار را الگوی خود قرار دارد اما جای نقد آن نیست.

باید نماینده ای انتخاب کنید که اجتهاد در حقوق را در لحظه داشته باشد، نمی توانم نماینده فعلی را زیر سوال ببرم اما افرادی که نقش داشتند را زیر سوال می برم چون فرصت طلایی چهار سال گذشته هیچوقت تکرار نخواهد شد، چون درد مملکت و محور تمام قوانین این دوره، درد اقتصادی بود که اکمل فقر را داشتیم.

مطالعات علمی نشان داده مدل های قانون گذاری خراسان جنوبی با مدل های کشوری منطبق نیست، بودجه بهداشت و درمان به ازای ۸۵۰ هزار جمعیت داده می شود که کاملا غلط است چون ما را اندازه یک محله مشهد حساب می کنند و همان و بودجه را می دهند.

چرا ۱۲ قانون با بیس اقتصادی در مجلس فعلی داشتیم اما یک جمله از خراسان جنوبی نیامد، اینجا پراکندگی جمعیت داریم و بودجه بر اساس جمعیت تعیین می شود باید به این مساله توجه کنید مجلس دوید اما روی تردمیل دوید چون سیاست اقتصادی کاملی نداشت.

فرصتی که این دوره از ما سلب شد و به هوا رفت هیچگاه تکرار نخواهد شد، قانون پنج ساله هفتم در این دوره مجلس تصویب شد چرا مدل کشاورزی، منابع طبیعی در ان نیامد باید شرایط موجود و موانع مفقود باشد در حالیکه در استان ما برعکس است.

راه مهار تورم سیاست‌های سرکوب گرایانه نیست بلکه به فرموده معظم له تولید است، چرا نمی توان تولید کرد در حالیکه این شدنی بوده و حل مشکلات دانشی است. راه خروج از تورم قطعا رشد تولید است لذا موانع تولید در سطح ملی و داخلی باید برطرف کنیم، دولت در سطح منطقه ای پیشرفت های خوبی کرده اما تقلیل دیپلماسی اقتصادی از سطح ملی به منطقه ای ایراد است.

کسی را به مجلس بفرستید که آینه تمام نمای دانشگاه، علم، فرهنگ، توانمندی، تجربه و بازگوکننده همه دردهای شما باشد.

سوال: مهمترین اولویت مجلس و کشور و مهمترین مساله امروز جهان چیست؟

وحدانی‌نیا: مهمترین مشکل امروز کشور اقتصاد است و سیاست هایی که باید در حوزه ارز و مدیریت اعمال شود.  مجلس جای قانون گذاری است مشکل تورم، تعارض و اجمال قوانین داریم، متخصص در امر قانون گذاری کیست؟ مجلس باید به نماینده کاربلد و راه بلد سپرده شود.

نماینده ای می تواند در وضعیت و فضای سیاسی کشور با مجلس، دولت و قوه قضاییه تمایل داشته باشد که قدرت ارتباط گیری بالا داشته باشد. قلب مجلس کمیسیون قضایی است اما ویرانه ای بیش نیست، برخی قوانین باید اصلاح شود.

امروز نماینده ای می خواهیم که بتواند در مقابل تک تازی نمایندگان سایر حوزه ها بایستد و سهم منطقه را جذب کند، داشتن مدرک تخصصی خوب است اما نماینده باید حقوقدان با تجربه باشد و مسائل و مشکلات را از این طریق پیگیری و حل کند.

اینجا شهر دکتر شکوهی ها، گنجی ها، عبادی ها، آیتی هاست نمایندگانی انتخاب نکنید که برای کارورزی به تهران می روند نمایندگانی انتخاب کنید که شجاعانه پیگیر مطالبات شما باشد چون امروز حق دادنی نیست حق را باید گرفت.

سوال: برای ایجاد اشتغال در استان باید چکار کرد آیا اشتغال قابل افزایش است چطور؟

مولوی حقیقی: هر نوع شغلی بتواند زمینه بیکاری را از بین ببرد از جمله خانگی، متوسط و کلان مهم است، خراسان جنوبی اکنون تعدادی کارخانه بزرگ دارد که به دلیل عدم حمایت و پشتیبانی علیرغم سرمایه گذاری زیاد تعطیل شده است.

دانشگاهیان و افراد صاحبنظر باید به میدان آمده و به کمک نماینده منتخب این مشکلات را حل کنند، بجای طرح های اقتصادی که در سند آمایش استان وجود ندارد درد استان را درمان کنید و کارخانه های نیمه فعال و تعطیل را به چرخه تولید در بیاورید.

در حوزه دانش و فنون جدید باید اقتصاد هم بر همین محور شکل پیدا کند که دانشگاه ها در اقتصاد نو می توانند نقش موثری داشته باشند.

امنیت لازمه آرامش شادی و رشد جامعه است نباید بگونه ای صحبت کنیم که گذشته خود را زیر سوال ببریم، ۴۵ سال گذشته مملو از فعالیت های درخشان است. هنر دفاعی و نظامی هم برای این کشور مهم است امروز جبهه مقاومت که به آن پاسخ داده نشد مدیون مجاهدت ها و از خودگذشتگی هایی شهدایی است که کمتر از آنها نام می برید.

در حوزه اقتصاد و رشد تولید هم باید نگاه به داخل داشته باشیم، اگر نگاه به داخل به صورت کامل انجام شد پیروز هستیم و اگر نگاه به خارج باشد سستی می آورد. برای برون رفت از وضعیت موجود در حوزه اقتصاد پای بسیاری از جوانان خلاق، مدیر و مدبر را به درون مجلس باز و در حوزه برنامه ریزی از آنها استفاده خواهیم کرد.

در پایان این مناظره از هر یک نامزدها در خصوص مبلغ هزینه‌های تبلیغاتی و محل تامین آن سوال پرسیده شد که به صراحت پاسخ دادند، همچنین دیدگاه نامزدها درباره شفافیت آرا در صورت راه یافتن به مجلس (جواب در قالب بله یا خیر) از دیگر سوالاتی بود که مطرح شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha