مناظره نامزدهای حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف درباره مهار تورم

بیرجند - ایرنا - نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف استان خراسان جنوبی با حضور در مناظره، نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره مهار تورم و اولویت‌های پیگیری یک نماینده بیان کردند.

به گزارش ایرنا یکی از برنامه‌های اطلاع رسانی در این دوره از انتخابات راه اندازی کانال‌های انتخاباتی ویژه هریک از حوزه‌های انتخابیه و ایجاد فرصت مناظره در صدا و سیماست تا نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به سوالات مطرح شده با دیدگاه‌های خود پاسخ دهند و هم به نقد و بررسی نظرات دیگر شرکت کنندگان بپردازند.

مناظره‌های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان طی ۲ مرحله در صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی انجام و پخش مناظره‌ها همزمان با آغاز رسمی تبلیغات انتخابات از سوم اسفند آغاز شد.

چهار کانال انتخاباتی در خراسان جنوبی با عناوین "نامداران" حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، "عقیق" حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه، "ارغوان" حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه و "آسباد" حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه راه اندازی شده و فعال است.

در این مناظره تلویزیونی که از طریق کانال نامداران پخش شد ۱۹ نفر از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف حضور داشتند.

غلامرضا شجاع تقی‌آباد، رضا محمودآبادی، علی مولوی حقیقی، محمد زنگوئی، غلامرضا فتوحی راد، سید حسن هاشمی، مجتبی محمدپور، مهدی ترابی، سید حسن امیرآبادی زاده، محمدرضا اقبالی، امیر بیدختی، عبدالله میرزایی، علیرضا مومن، احمد جعفری، علیرضا خراشادی زاده، حمیدرضا وردی، محمدعلی قاسم زاده نداف، محمد امین وحدانی نیا و حمید ابراهیم زاده در این مناظره حضور داشتند که در ذیل به نظرات و دیدگاه‌های آنها را می‌خوانیم:

سوال: برای مهار تورم نقش نماینده مجلس چیست و چه باید بکند؟

غلامرضا شجاع تقی‌آباد: اولین نکته اینکه باید حجم نقدینگی پایین بیاید کار نمایندگان هم وضع قوانین است پس باید سعی کنند قوانینی مصوب یا طرح‌هایی پیگیری و ارائه دهند تا نقدینگی مهار شود.

راهکار دوم افزایش تولید با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان است، از طرفی بحث ارزش پول ملی هم موثر خواهد بود که باید بر مبنای سیاست‌های بانک مرکزی نمایندگان از قوانینی حمایت و به آن رای دهند که ارزش پول ملی ما را افزایش یابد.

رضا محمودآبادی: برای رشد تولید و مهار تورم در مجلس باید به وزرایی رای دهیم که کاربلد، عملگرا، تکامل یافته، بهره‌ور و دارای نگرش ذهنی مثبت باشند چراکه مدیران یعنی وزرا در رشد تولید و مهار تورم نقش بسیار سازنده‌ای دارند، پیشگیری‌ها و تنش‌های اقتصادی، عرضه و تقاضا و ارزش پول ملی وابسته به مدیران کارآمد و کاربلد است.

بر اساس قانون اساسی مطابق قانون ماده ۸۷ رای به وزیران باید به شکلی صورت بگیرد که این شاخصه‌ها در معیارهای وزرا قرار بگیرد، عملکر مدیران تابع رشد مدیرانی قرار می‌گیرد که بتوانند در بحث تولید، رشد نقدینگی، توازن عرضه و تقاضا، نظارت بر فرایندها را به نحو احسن و به دور از بروکراسی‌های اداری انجام دهند.

ابتدا باید شایسته سالاری را نهادینه کنیم اما کدام سیستم اداری اکنون دارای شایسته سالاری است در هر نقطه، اداره، شرکت یا کارخانه‌ای نگاه کنیم حق افراد ضایع است در حالیکه برای رشد تولید و مهار تورم باید شایسته‌ سالاری را نهادینه کرد.

علی مولوی حقیقی: تورم یعنی گرانی، کوچک شدن سفره مردم، پایین آمدن قدرت خرید، شکاف بین فقر و غنا به هر میزان تورم در جامعه بیشتر شود فاصله بین فقر و غنا بیشتر خواهد شد.

در حکومت جمهوری اسلامی ایران که مبنای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری از بین بردن فاصله فقر و غنا است و برای ملت‌های حامی و مستضعفین است کسی که می‌خواهد در کسوت نماینده در مجلس حضور پیدا کند در انتخاب به رای دادن به وزیری که می‌خواهد در حوزه‌هایی مانند اقصاد یا سایر تعیین قیمت کند باید به کسی رای بدهد که توانایی لازم را داشته باشد.

از بین بردن فقر نیازمند حرکت جهادی و انقلابی

دوم اینکه باید از وزرا بخواهد با استفاده از حق قانونی خود هم نظارت و هم مطالبه گری داشته باشد، از بین بردن فاصله بین فقر و غنا یک حرکت جهادی و انقلابی را می‌طلبد بر این عقیده هستیم حکومت جمهوری اسلامی و مردمی که پای این نظام هستند باید با تورم مبارزه کنیم.

حمایت از تولیدکنندگان در بخش‌های حتی کوچک و خانگی، حمایت از سرمایه‌گذاری و پایین آوردن مالیات در کارگاه‌های کوچک می‌تواند فاصله بین فقر و غنا و تورم را کاهش دهد.

محمد زنگویی: تورم دارای ریشه‌هایی است که با توجه به آن می توان برای مهار تورم اقدام کرد، ریشه‌های مالی و اقتصادی در واقع مربوط به سیاست‌های پولی و مالی دولت و بانک مرکزی می‌شود که نماینده مجلس از ۲ وظیفه قانونگذاری و نظارت می تواند بر این بخش اعمال نظر کند.

در تصویب سیاست‌های پولی و مالی و نظارت بر اجرای درست این سیاست‌ها و ارائه مشورت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌توان بانک مرکزی را یاری کرد اما در بخش غیر اقتصادی که بر تورم موثر بوده و دائم بر آن می‌دمد تورم انتظاری(که مردم پیش بینی می‌کنند) و مفاسد اقتصادی بستر و فشار را بر خانواده ها و مردم چندین برابر می کند.

مجلس شورای اسلامی در تصویب بودجه کل کشور این را لحاظ نمی‌کند و انتظار تورمی وجود دارد، نماینده مجلس در بودجه آینده باید این مهم را در تصویب و نظارت بر هزینه‌کرد بودجه مدنظر قرار دهد.

مهار تورم از طریق مبارزه با مفاسد اقتصادی

مفاسد اقتصادی و اختلاس‌ها علاوه بر اینکه حیثیت کشور و نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار می دهد بخش اقتصادی را تحت فشار قرار می دهد، اگر بتوانیم جلوی این را بگیریم بخشی از مشکلات حل می‌شود حفظ این منابع و هزینه آن در کشور بخشی از تورم را کاهش می‌دهد.

معتقدم یک نماینده مجلس نیاز نیست وعده های بیهوده بدهد با استناد با ۲ وظیفه قانون‌گذاری و نظارت در بخش نظارت بر ریشه های تورم می تواند تورم را مهار کند.

غلامرضا فتوحی راد: گسترش و اکتشاف معادن و فعال کردن معادن بزرگ کشور باعث می‌شود تولید پول زیاد و شاهد افزایش سرمایه اقتصادی در کشور باشیم همچنین گسترش روابط بازرگانی و مالی با کشورهای دیگر و ارتباط با اغلب کشورها نیز مهم است.

افزایش و رشد صنعت گردشگری از دیگر موارد است چون این صنعت در کشور ضعیف است و با گسترش آن، بخش زیادی از پول کشورهای دیگر وارد ایران شده و می‌توانیم شاهد افزایش سرمایه اقتصادی باشیم.

افزایش روابط مختلف بین المللی از جمله در حوزه کشاورزی چراکه صادرات محدود است و باید فعال تر شود و از توان اساتید و فعالان این بخش استفاده کرد. استفاده از توان اساتید بازرگانی و حوزه معادن که می توانند راهکارهای مهمی ارائه دهند و همچنین استفاده از تجربیات فعالان معادن، گردشگری و کشاورزی در مهار تورم تاثیرگذار است.

سید حسن هاشمی: ابتدا باید دقت کنیم تورم ناشی از این است که تقاضا بیش از تولید است، در بحث مهار تورم چاره‌ای جز رشد تولید نداریم برای این مهم اگر به شعارهای که در طول سالیان گذشته توسط مقام معظم رهبری در ابتدای سال تعیین می‌شد توجه می کردیم الان مشکلی نداشتیم.

تقاضاهای احساسی تورم‌زا هستند

در سطح ملی و محلی باید اقداماتی انجام شود، در سطح ملی اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ مردم اهمیت زیادی دارد چون خیلی مواقع تورم ناشی از تقاضاهای احساسی است، نمایندگان مجلس باید با مطالعه کامل و دقیق از ظرفیت قانوگذاری در رشد تولید استفاده کنند و موانع را برطرف کنند.

در سطح استانی اقدامات خیلی خوبی می توان انجام داد طبیعتا ظرفیت مناطق مرزی را داریم. هیچ پروژه ملی در استان نداریم، سرمایه گذاری خصوصی را باید تقویت و با مدل بومی سازی باید به پس اندازهای مردم توجه کنیم و رونق اقتصادی با روش‌های سخت افزاری و نرم افزاری، ایجاد زیرساخت‌ها و فرایندها و فرهنگ‌های درست اصلاح کنیم.

معتقدم در استان باید فرماندهی جنگ اقتصادی را ایجاد کنیم و بر مدیریت سرمایه‌گذاری توجه داشته باشیم باید در سطح ملی و درونی شبکه‌سازی کنیم بازار افغانستان فوق العاده حائز اهمیت است و باید از آن استفاده کامل کرد، باید فرصت های سرمایه‌گذاری را شناسایی و معافیت‌های مالیاتی در استان ایجاد کنیم.

لزوم ایجاد اعتماد بین مردم توسط نمایندگان مجلس

مجتبی محمدپور: در بحث تورم فاکتورهای مختلفی وجود دارد ابتدا باید در جامعه بین مردم اعتماد ایجاد کرد و مردم می توانند نماینده قوی و موثری برای مجلس انتخاب کنند، وقتی نمایندگان قوی وارد مجلس شوند مجلس قوی خواهند داشت و وزرای مختلف نخواهند توانست از یک مجلس قوی عبور کنند لذا وزرای قوی می‌توانند برای تورم برنامه ریزی کنند.

مجلس قوی با وضع قوانین مناسب هدایتگر و کمک دولت خواهد بود، وضع قوانین نظارت مهم است و با نظارت، جلوی مواردی که نظم اقتصادی جامعه را بهم می‌ریزد گرفته می‌شود و مهار تورم را در پی خواهد داشت.

مهدی ترابی: یکی از راه‌های کنترل تورم افزایش تولید و جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه مردم است، در سال‌های گذشته ارزش سرمایه مردم از دست رفت، هر سال پیام‌های زیبایی توسط معظم له برای اقتصاد مطرح می‌شود که به آن توجه و عمل نمی شود.

قوانین در گذشته مصوب شده اما نمایندگان باید نظارت داشته باشند، همچنین مدیران باید قوانین را اجرا کنند نمایندگان می توانند وزیر را که هر چهار سال تغییر می‌کند بطور کامل کنترل کنند.

سید حسن امیرآبادی زاده: مهمترین عنصر موثر در مهار تورم، مجلس قوی و کارآمد است، بخشی از قوانین در حوزه تولید و اجرای قوانین مستلزم اقدامات حرفه‌ای یک نماینده در مجلس است.

مبنای معاملات و داد و ستد در کشور باید پول ملی باشد اسناد بالادستی، سند چشم انداز، برنامه هفتم توسعه داریم ریل گذاری قوانین باید بر اساس اسناد بالادستی باشد.

بسته‌های اقتصادی پیوست فرهنگی داشته باشد

هر بسته اقتصادی قوانین و مقرراتی که تصویب می‌شود باید پیوست فرهنگی داشته باشد ما سبک زندگی خود را باید تغییر داد و فرهنگ مال اندوزی عوض شود. رهبر ۲۷ شاخص را در اقتصاد مقاومتی مطرح کردند باید به فرمایشات معظم‌له ایمان و باور داشته باشیم.

افزایش نقدینگی به دلیل رانت‌ها ایجاد شده است فسادهای اقتصادی منجر به کاهش تولید و بی اعتمادی می شود از طرفی تورم ایجاد می کند لذا مبارزه با فساد جزو وظایف یک نماینده مجلس است.

محمدرضا اقبالی: تورم یکی از اصطلاحات اقتصاد است در حالیکه در کشور کمبود دکترای اقتصاد نداریم ولی فرمول‌های اقتصادی رعایت نمی‌شود، امنیت اقتصادی نداریم بیش از ۱۰ سال است که شعارهای اقتصادی مطرح می‌شود و باید جهاد اقتصادی داشته باشیم.

در تحریم تنباکو قلیان‌ها شکسته شد اما جهاد اقتصادی ما چه پیامی داشت؟ باید قوانین مطالبه‌گری داشته باشیم دولتمردان باید در مقابل وعده وعیدهایی که به مردم می‌دهند پاسخگو باشند.

با کاهش نقدینگی و افزایش آن شاهد تورم هستیم اقتصاد دستوری بزرگترین معضلی است که به این مساله دامن می‌زند اگر به بخش خصوصی واگذار شود عرضه و تقاضا کنترل خواهد شد و بخش خصوصی جهت تامین منافع خود و رقابت بین عرضه کننده قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.

امیر بیدختی: اگر مساله تورم را حل نکنیم هر تلاش دیگری انجام شود در نظر مردم جلوه نخواهد کرد، نمی توان با رویکردهای دستوری و غیر علمی با این مساله مواجه شد بلکه باید ریشه‌ها را دید، ریشه تورم در ناترازی‌های اساسی از جمله در حوزه منابع بانکی، بودجه دولت و ارز است که در اقتصاد داریم.

نمایندگان مجلس و دولت باید با یکدیگر در یک اقدام مشترک جلوی تقویت و تشدید این ناترازی‌ها را بگیرند. از سمت دیگر تقویت تولید را داریم تشکیل سرمایه در کشور ما سال‌های اخیر منفی است لذا دولت باید سرمایه گذاری‌ها را تشویق کند تا روش‌های موازی تولید نسبت به تولید ارجحیت نداشته باشند.

از سرمایه‌گذاران استان حمایت جدی نمی‌شود ۲ صنعت بزرگ بیش از ۲۵ سال پیش در استان راه‌اندازی شد و تاکنون صنعتی بزرگی نداشته‌ایم، جلوگیری از سیاست‌های رانتی از دیگر موضوعات مهم در مهار تورم است.

حمایت از تولیدکنندگان خرد راهکار مهار تورم

عبداله میرزایی: حمایت از تولیدکنندگان خرد یکی از راه‌های برای مهار است زیرا حمایت باعث رقابت بین تولیدکنندگان و رقابت نیز باعث تنظیم بازار می‌شود.

نظارت بر کار دولت از دیگر موارد است باید نظارت بر اجرای قانون قوی باشد چون می‌توان با رای اعتماد به وزرای شایسته و مسلط به کار از این موضوع جلوگیری کرد.

اینکه واگذاری مسکن ملی به صورت یکسان برای همه افراد جامعه با درآمدهای مختلف را انجام می‌دهیم در آینده نه چندان دور باعث ایجاد تورم خواهد شد چون گروهی از افراد تونایی پرداخت تسهیلات را نداشته و مجبور به فروش امتیاز خواهند شد و این تورم را در پی خواهد داشت، موضوعی که در دولت قبل در خصوص خودرو هم اتفاق افتاد.

علیرضا مومن: وظیفه نماینده این است به تیم اقتصادی دولت با شناخت رای دهد تا باعث ایجاد تورم نشود. در سطح استان هم صنایعی که باعث ایجاد اشتغال و تولید، بالا رفتن درآمد خانوار در صنایع و معادن، گردشگری، خرید محصولات استراتژیک استان باید ایجاد شود.

کارگاه‌های زودبازده در استان بر اساس سند آمایش سرزمینی برای شهرستان‌ها برنامه ریزی شود چون باعث رونق اقتصادی و گردش سرمایه در بین مردم خواهد شد.

احمد جعفری: بحث تورم یک بحث اختصاصی و اقتصادی و به معنای افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست، زمانی تورم تشدید می‌شود که کفه طرف عرضه کم شود.

واحدهای صنعتی خراسان جنوبی باید تقویت و طرح توسعه آنها فعال شود وقتی ظرفیت تولید افزایش یابد تورم خود به خود کاهش پیدا می‌کند

علیرضا خراشادی‌زاده: تورم در جامعه معضلی است که باعث ایجاد مشکلاتی برای عموم مردم به خصوص در مناطق کم برخودار شده است برای مهار تورم باید نقدینگی‌ها را کاهش داد، نمایندگان باید قوانینی را در مجلس پیشنهاد و تصویب کنند تا تورم را کاهش دهد.

از جمله این قوانین پیشنهادی می‌توان به فروش اوراق مشارکت برای جمع‌آوری نقدینگی، تامین نقدیندگی بنگاه‌های اقتصادی از طریق سرمایه‌های مردمیف گسترش و ایجاد تولیدات خانگی، سرمایه‌گذاری‌های عمومی و مشارکتی با سرمایه‌گذاران خارجی، تشکیل تعاونی‌ها، جمع‌آوری مطالبات بانک‌ها، ثابت کردن قیمت‌های خدمات دولتی، کاهش نرخ رشد دستمزدها، شرب سکه‌های جدی، واگذاری زمین به تعاونی‌ها و ساخت مسکن‌های ارزان قیمت و تکمیل طرح‌های نیمه تمام عمرانی اشاره کرد.

نمایندگان قوانین را تصویب می‌کنند اما در زمینه نظارت دچار ضعف هستیم باید حتما این مهم در دستور کار نمایندگان قرار بگیرد.

علیرضا وردی: نماینده مجلس به تنهایی هیچکاری نمی‌تواند بکند ابزار در دست دیگران از جمله دولت، بانک مرکزی حتی قوه قضاییه برای مبارزه جدی با فساد به سبک چینی‌ها است.

تورم از نظر من یعنی کوچک‌تر شدن سفر مردم هر روز نسبت به روز قبل، همه باید دست در دست هم دهیم نماینده مجلس قانون خوب وضع کند نه قانونی که معظل بماند بانک مرکزی نقدینگی را کنترل کند، افزایش بهره‌وری از دیگر موارد است که در کشور ما بسیار پایین بود و شاهد هدر دادن سرمایه‌ها و صدور مواد خام هستیم.

دست در جیب مردم نکنیم

نماینده مجلس باید قدرت اقتصادی مردم را از طریق فعال کردن صنایع افزایش دهد اگر نتوانستیم تورم را کنترل کنیم نباید دست در جیب مردم کنیم بلکه باید به دنبال رهکارهای بعدی برویم.

محمدعلی قاسم‌زاده نداف: نماینده دو وظیفه اصلی و ذاتی دارد، دولت و بانک مرکزی مجری قوانینی هستند که وضع می‌شود معتقدم اگر قوانین مبتنی بر نگاه‌های کارشناسانه و بهره‌گیری از مدل‌های بومی و اقتصاد اسلامی و اجرای دقیق و تمام نظارت بر رفتار دستگاه‌های دولتی صورت گیرد می‌توانیم نقش مهمی در مهار تورم ایفا کنیم.

در حوزه وضع قوانین برخی قوانین معطل مانده، برخی باید وضع شود که هر دو ناشی از نگاه‌های غیرکارشناسی همچنین برخوردار شعاری نمایندگان قبلی مجلس بوده است.

ناترازی بین منابع و مصارف دلیل عمده تورم است و این ناترازی را می‌توان به شیوه‌های مختلف رفع کرد این شیوه‌ها مبتنی بر ریل گذاری قوانین از جمله حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری، تقویت دیپلماسی اقتصادی، اصلاح ساختار نظام مالیاتی، اصلاح الگوی مصرف و منطقی کردن عرضه و تقاضا است.

لزوم اصلاح قوانین برای مهار تورم

محمدامین وحدانی‌نیا: سوال مشکل دارد و تورم به این شکل قابل حل و فصل نیست بلکه باید مساله محوری مشکل را حل کرد، اولین نکته برگرداندن احساس امنیت و آرامش به جامعه مهم است تا مردم پول‌های خود را خارج نکنند چه نماینده باشم یا نباشم با اختلاس، رانت پول و دلال بازی مبارزه خواهم کرد.

رای به وزرای متخصص از دیگر موضوعات است نباید در مجلس مصلحتی رای بدهیم مردم باید نماینده متخصص، کاربلد و راه بلد تعیین کنند، اصلاح قوانین و بازنگری برخی قوانین مهم است.

در حوزه استانی نیز نیاز به اصلاح زیرساخت‌ها داریم، ته خط قرار داریم و عامل گرانی کرایه‌ها حمل و نقل است، هدفمند کردن یارانه که به روش کمیته امداد ایراد دارم و معتقدم باید روش‌ها تغییر کند، شاهد تنگ‌نظری‌هایی در برخی بخش‌های استان هستیم که اقتصاد دستور نتیجه آن است و باید فکری به سفره‌های مردم کنیم.

حمید ابراهیم‌زاده: قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون دو وظیفه نماینده مجلس است که می‌توان پیوست تورم در هر قانونی که قرار است تصویب شود را لحاظ کرد.

پیوست فرهنگی نیز دیگر الزامات است، از طرفی می‌گویی تولید باید رشد پیدا کند از طرفی بسیاری از کارهای تبلیغی صدا و سیما مصرف زدگی و تبلیغ فروشگاه‌های بزرگ مصرف گرایی است این کجا فرهنگ را درست خواهد کرد؟

فروشگاه‌های بزرگ سبب نابود شدن فروشگاه‌های خرد و محلی شده است و باید مدنظر قرار بگیرد، رشد تولید از طریق کارگاه‌های خانگی، زودبازده، سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و از این قبیل باید مورد توجه جدی واقع شود.

سوال: در صورت راه یافتن به مجلس دوازدهم سه اولویت اول شما برای پیگیری چه خواهد بود و چگونه پیگیری خواهید کرد؟

غلامرضا شجاع تقی‌آباد: افزایش حقوق و درآمدها متناسب با افزایش تورم، پیگیری مباحث مربوط به راه‌آهن و راه که باعث توسعه محوری استان خواهد شد و تامین آب آشامیدنی با کیفیت و توسعه بازارچه‌های مرزی از جمله برنامه‌هاست.

رضا محمودآبادی: اولویت من اخذ توسعه در مهندسی تدبیر و ایجاد زیرساخت‌های اصولی در منطقه بخصوص حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و راه‌آهن است که باید همت، جدیت، تلاش و کوشش به خرج دهیم.

برای ایجاد کارخانه‌جات سعی خواهیم کرد با توانمندی‌هایی موجود در استان مشکلات و بروکراسی‌های اداری را پیگیری و حل کنیم.

علی مولوی حقیقی: یکی از نشانه‌های موفقیت و خدمت یک نماینده علاوه بر صداقت و پاکدستی داشتن برنامه شفاف و عملیاتی برگرفته از مشکلات است.

خراسان جنوبی به لحاظ موقعیت حیاتی وضعیت خاص و منحصر به فردی دارد، مساله آب مشکل حیاتی همه انسان‌هاست در خراسان جنوبی جدای از کشور نیست، صنعت، معدن، فرصت‌های مرزی و تجاری شامل هوایی و ریلی، استفاده از جامعه نخبگانی و دانش بنیان راه برون رفت از وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب است.

محمد زنگویی: پیگیری بحران آب و منابع آبی از راه انتقال آب از دریای عمان و فارس و تزریق آن به سفره‌های آب زیرزمینی از جمله اولویت‌هاست.

همچنین معیشت در روستاها به سختی تامین می‌شود که با مشارکت دادن مردم در تجارت مرزی، استفاده از مراتع و نهاده‌های کشاورزی پیگیری خواهد شد و اشتغالزایی برای جوانان تحصیل کرده نیز در اولویت قرار دارد.

غلامرضا فتوحی راد: اتصال راه آهن از طریق معادن و تولید سرمایه، تلاش در جهت افزایش حقوق همه اقشار جامعه و استفاده از علم جهت رشد و توسعه کشور از جمله اولویت‌های من است.

سید حسن هاشمی: افزایش سهم استان از اعتبار ملی، اصلاح چارت استان با رویکرد مدیران بومی، توجه به مشکلات استان بخصوص کشاورزی، آب و مسکن که علاوه بر پیگیری سهم بیشتر از آب دریای عمان استفاده از پساب فاضلاب نیز پیگیری خواهد شد. تثبیت قطعیت مالکیت کشاورزان (موضوعاتی که با منابع طبیعی وجود دارد) جهت برخورداری از طرح‌ها و توجه به بخش صنعت و معدن و تحقق ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن برای استفاده از استان پیگیری می‌شود.

مجتبی محمدپور: در مجلس قانون کم نداریم شاید یکسری قوانین نیاز به اصلاح دارد اما در اجرا دچار مشکل و ضعف هستیم که باید برای نظارت بر اجرای قوانین وقت بگذاریم.

اصلاح نظام مدیریتی از جمله اولویت‌های من است، اعتقاد راسخ به خرد جمعی دارم.

مهدی ترابی: نظارت بر گرانی‌ها بخصوص مسکن و پیگیری جدی برای واگذاری زمین به مردم و جلوگیری از آپارتمان سازی، پیگیری تامین زیرساخت‌های حمل و نقل، توجه به انرژی‌های نو و شفاف سازی عملکرد در اولویت من قرار دارد.

سید حسن امیرآبادی‌زاده: با توجه به داشتن مرز مشترک با کشور افغانستان مرزنشینان در امنیت پایدار منطقه و ملی نقش تاثیرگذار دارند که با بازارچه‌های مرزی و انزوای جغرافیایی می‌توان سهم بسیار زیادی از اعتبارات ملی را برای تغییر و تحول اساسی این منطقه جذب کنیم.

بازنگری در روستاها با توجه به خشکسالی‌های منطقه با استفاده از توسعه انرژی‌های باد، خورشیدی و ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای و پیگیری بازسازی و نوسازی تجهیزات فرسوده واحدهای تولیدی از دیگر برنامه‌هاست.

محمدرضا اقبالی: شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف با مشابه آن در زمینه مشکلات فرهنگیان، مطالبات، رتبه بندی، کمیته امداد و بهزیستی، بهداشت و درمیان مقایسه و پیگیری خواهد شد.

در زمینه مالیات قوانین مازاد و خلا قانونی داریم که معافیت‌های مالیاتی ماده ۱۳۲ در جهت حمایت از مناطق محروم پیگیری می‌شود.

امیر بیدختی: معیشت مردم و اقتصاد از اهمیت زیادی برخوردار است که دوری از مرکز و دور بودن از راه‌های جاده‌ای در کنار نبود حمل و نقل ریلی و هوایی از مشکلات استان است.

تقویت حمل و نقل ریلی و هوایی، ایجاد اشتغال با حمایت از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و کسب و کارهای خرد، خانگی و دانش بنیان و توسعه آبیاری نوین با توجه به کمبود منابع آبی از جمله اولویت‌های من است.

عبداله میرزایی: پیگیری اقتصاد و معیشت مردم با بکارگیری ظرفیت بالقوه شهرستان‌ها، پیگیری سهم آب کشاورزی محصولات استراتژیک استان از آب دریای عمان، تسهیلات برای فراوری و جلوگیری از خام فروشی، ساماندهی پروازها، تکمیل طرح ساماندهی نیروهای شرکتی و واگذاری زمین از جمله اولویت‌هاست.

علیرضا مومن: انقلابی بودن غیر از ادای انقلابی درآوردن است، چالش منطقه ما کمبود آب است که از طریق انتقال آب از خلیج فارس، استفاده از آب‌های ژرف، اصلاح مصرف و حفر چاه‌های عمیق پیگیری می‌شود.

توسعه و تسریع پروژه‌های زیربنایی از قبیل راه آهن، دوبانده شدن جاده‌های اصلی و توسعه پروازها از طریق صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی، اشتغال و توسعه پایدار بر اساس سند آمایش استان، تدوین سند توسعه شهرستان‌ها باتوجه به قوانین بالادستی و کادرسازی نیروهای بومی، توسعه و بهره‌برداری از معادن، صنایع دستی و خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی و پیگیری مرداودات اقتصادی در غالب سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پیگیری خواهد شد.

احمد جعفری: تشکیل شورای تخصصی مشورتی از جمله کشاورزان، صنعتگران، دامداران، مهندسان شهر، پزشکان، اساتید و دانشگاهیان، جوانان و نوجوانان، دختران و بانوان در اولویت من قرار دارد چون پیشکسوتان دارای تجربه‌های عمیق و خوبی هستند.

یکی دیگر از اولویت‌های من تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های چند رشته‌ای از جمله کشاورزی، دامداری، روستاییان، صادرات و واردات، هوایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسکن، تولید سنگ و سایر است.

علیرضا خراشادی‌زاده: مشکلات را همه نامزدهای حاضر گفتند و تقریبا اولویت‌ها یکی است اما همه یتیم شده‌ایم و کسی به جز معظم له به داد مردم نرسیده و نمی‌رسد برای اینکه مشکلات مردم حل شود باید مدیران تغییر و اصلاح شوند.

حمیدرضا وردی: بر اساس چهار سند بالادستی در تمام آن آب، زیرساخت‌ها و توسعه معادن اولویت بود اما همه اینها برای ایجاد اشتغال، درآمد پایدار و تامین معیشت مردم است.

درآمد سرانه استان یک پنجم درآمد تهران است باید در این جهت حرکت کنیم این در کاهش نرخ تورم موثر است، معتقدم نماینده مجلس با کمک مدیران مجلس باید ظرفیت‌های موجود در استان را تکثیر کند.

محمدعلی قاسم‌زاده نداف نیز تلاش‌ مداوم برای ارائه برنامه‌های لازم برای مهار تورم و گرانی و رفع مشکلات اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان، توسعه فناوری متناسب با پتانسیل‌های موجود و جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، تلاش برای حل و فصل کم آبی از طریق اصلاح روش‌های آبیاری، تصفیه فاضلاب‌های شهری و مدیریت آب‌های قنوات وجذب اعتبارات ملی و استانی برای راه‌های مواصلاتی را از جمله اولویت‌های نخست خود برشمرد.

محمد امین وحدانی‌نیا: ۶۹ مساله مهم استان رصد و شناسایی شده است ابتدا باید به میان مردم آمده و پاسخگوی آنها باشیم، همچنین حل اختلاف بین ادارات، توسعه روستایی و سرمایه‌گذاری در حوزه معدن با توجه به وجود ۵۳ ماده معدنی در استان از جمله اولویت‌هاست.

حمید ابراهیم‌زاده: چالش‌های بسیار زیادی از جمله خشکسالی در استان وجود دارد که پیگیری ایجاد کارخانه‌های بزرگ، دعوت از سرمایه‌گذاران بزرگ و توجه به خاک سفید در صنایع آرایشی و بهداشتی، استحصال معادن طلا در این زمینه مهم است. حمل و نقل ریلی و هوایی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، شاهد تبعیض در جاده‌های خراسان جنوبی با سایر استان‌ها هستیم که باید پیگیری و حل شود.

 پخش مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از چهار شبکه تلویزیونی انتخاباتی استان با نام‌های لاتین Entekhab ۶۷ - Entekhab۶۹ - Entekhab ۶۸  و Entekhab ۷۰ ادامه دارد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی برای کسب چهار کرسی نمایندگی برگزار می‌شود که حوزه‌های انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف"، "فردوس، طبس، سرایان و بشرویه"، "قاینات و زیرکوه" و نهبندان و سربیشه" هر کدام یک نماینده دارند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha