لاوروف: پیشنهاد جدی برای مذاکره دریافت نکرده‌ایم؛ غرب به دنبال راه‌حل نظامی است

مسکو- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه این کشور پیشنهاد جدی برای مذاکره با اوکراین دریافت نکرده است، تأکید کرد:  نشانه‌هایی وجود دارد که غرب به دنبال راه حل نظامی در این مناقشه است.

به گزارش ایرنا از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف شنبه در نشست خبری در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه افزود: غرب درباره مسأله اوکراین اتفاق نظر ندارد اما در عین حال، به دنبال شکست روسیه در «میدان جنگ» است.
وی با اشاره به انتشار فایل صوتی مکالمه افسران ارتش آلمان درباره نقش‌آفرینی برای حمله به پل کریمه و همچنین اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه درباره اعزام نیروهای نظامی ناتو به اوکراین گفت: اردوگاه جنگ در اروپا هنوز مانند قبل قوی است، آنها مسیر خود را تغییر نمی دهند.
وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به پرسشی درباره اعلام آمادگی ترکیه برای فراهم کردن زمینه مذاکرات روسیه و اوکراین نیز گفت: این مسأله ما نیست، ما هرگز مذاکره را رد نکرده ایم.
لاوروف خاطرنشان کرد: از زمان نشست استانبول در سال ۲۰۲۲، روسیه هیچ پیشنهاد جدی برای مذاکره با اوکراین دریافت نکرده است.

زمان پایان درگیری در اوکراین
وزیر خارجه روسیه در پاسخ به پرسش دیگری نیز اظهار داشت:‌ درگیری در اوکراین زمانی پایان خواهد یافت که هنجارهای بین‌المللی از جمله حقوق بشر و حقوق روس‌زبان‌ها در مناطق این کشور رعایت شود.

واکنش به آمادگی سوئیس برای کنفرانس صلح
لاوروف در پاسخ به پرسشی درباره آمادگی سوئیس برای میزبانی کنفرانس صلح درباره اوکراین گفت: برن مدت ها است که بی‌طرفی خود را از دست داده است و مسکو به آن تکیه نمی کند.

استقرار تسلیحات بیشتر در مناطق همجوار اعضای جدید ناتو
وزیر امور خارجه روسیه درباره پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو نیز اظهار داشت: با این رویکرد، روابط مبتنی بر حسن همجواری فدراسیون روسیه و این کشورها در سالیان طولانی به هدر رفته است.
وی افزود: به دنبال پیوستن این دو کشور به ناتو، تسلیحات بیشتری در مناطق همجوار این کشورها مستقر خواهیم کرد.

انتشار فایل صوتی منتسب به افسر آلمانی درباره طرح ریزی و مشارکت در حمله به پل کریمه روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ خبرساز شد. وزیر امور خارجه روسیه ساعتی بعد در واکنش به این موضوع گفت: انتشار فایل گفت‌وگو بین افسران آلمانی شگفت‌انگیز است، اما فدراسیون روسیه به طور قطع از فعالیت‌های نظامی ناتو در اوکراین اطلاع دارد.
انتشار این فایل صوتی درباره مشارکت افسر ارتش آلمان در حمله به زیرساخت های روسیه بر خلاف اظهارات اخیر صدراعظم این کشور است.
اولاف شولتس پیش از این در پیامی تصویری در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفته بود: ما نمی‌خواهیم جنگ روسیه علیه اوکراین به جنگی میان روسیه و ناتو تبدیل شود و همه متحدان در این مورد اتفاق نظر دارند.
وی همچنین گفت: این به معنای عدم دخالت آلمان در جنگ نیز است! به صراحت می‌گویم که من به عنوان صدراعظم آلمان، هیچ سربازی از نیروهای مسلح خود را به اوکراین نمی‌فرستم.

وزیر امور خارجه روسیه به دعوت همتای ترکیه‌ای خود به آنتالیا سفر کرده است. لاوروف در مجمع دیپلماسی آنتالیا با همتایان خود درباره بحران اوکراین، تنش‌ها در قفقاز جنوبی، درگیری فلسطین و اسرائیل و وضعیت سوریه و لیبی گفت‌وگو کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha