۱۶ نهالستان دولتی و ۳۰ نهالستان خصوصی در فارس راه‌اندازی شد

شیراز - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس امسال ۶۲گونه نهال در استان فارس تولید شده،گفت:استان فارس برای اجرای طرح مردمی و ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشو موفق شد ۱۶ نهالستان دولتی و حدود ۳۰ نهالستان خصوصی در شهرستان‌های مختلف راه‌اندازی کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت اله مرادی یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در تقویم جمهوری اسلامی ایران یک هفته به نام هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده چراکه منابع طبیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است و به عنوان مادر تمام دستگاه‌های اجرایی شناخته می‌شود.

راه‌اندازی ۱۶ نهالستان دولتی و ۳۰ نهالستان خصوصی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: برای اجرای طرح مردمی و ملی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، استان فارس موفق شد ۱۶ نهالستان دولتی و حدود ۳۰ نهالستان خصوصی در شهرستان‌های مختلف راه‌اندازی کند و در نهالستان‌های دولتی حدود ۶ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۶۱۹ اصله نهاد در نهالستان‌های دولتی و بیش از سه میلیون و ۴۹۶ هزار و ۷۰۴ اصله در نهالستان های خصوصی کشت شده؛ در واقع در سال ۱۴۰۲، ۹میلیون و ۷۰۵ هزار و ۳۲۳ اصله نهال در گونه‌های مختلف تولید شده است.

وی با بیان اینکه ۶۲گونه نهال در استان فارس تولید شده است، گفت: در هر هکتار حدود ۳۵۰ اصله نهال غرس و در حدود ۶۶۴ هزار و ۸۵ هکتار عملیات نهال‌کاری و بذرکاری انجام شده است.

مرادی با بیان اینکه امسال حدود ۱۰ هزار اصله نهال تحویل رأی اولی‌ها شد، گفت: زراعت چوب در کشور رونق پیدا کرده و در استان فارس هم حدود ۸۵۴ هکتار زراعت چوب داشته‌ایم، این در حالیست که زرین دشت داراب با کمبود آب مواجه است، لذا زراعت چوب به عنوان الگو کار شده است که از گونه های گز استفاده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه ۳۷ هزار همیار طبیعت افتخاری را جذب کردیم، تاکید کرد: اولین استانی بودیم که تفاهم نامه‌ای با اعتبار ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را با پایگاه امام حسن (ع) را منعقد کردیم، اهالی رسانه به عنوان مروج افتخاری در سایت ثبت نام کنند و با ما همراه شوند.

روز شمار هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در استان فارس

وی شعار هفته منابع طبیعی در سال ۱۴۰۲ را «منابع طبیعی با مشارکت مردم، برای مردم» عنوان کرد و به بیان روز شمار هفته منابع طبیعی و آبخیزداری پرداخت و گفت: روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه تحت عنوان «درختکاری و درخت‌داری»، چهارشنبه ۱۶ اسفندماه «مدیریت جامع حوزه آبخیز»، پنجشنبه ۱۷اسفندماه «خانواده، همیاران طبیعت»، جمعه ۱۸اسفندماه «آموزه‌های دینی، فرهنگ و رسانه»، شنبه ۱۹ اسفندماه «آموزش، پژوهش و فناوری»، یکشنبه ۲۰ اسفندماه «حفاظت منابع طبیعی و قانون»، دوشنبه ۲۱اسفندماه «مسئولیت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی» و سه‌شنبه ۲۲اسفندماه تحت عنوان «ایثار و شهادت» نام‌گذاری شده است.

مردای در خصوص برنامه‌های هفته منابع‌طبیعی در استان فارس افزود: دوشنبه ۱۴ اسفندماه غرس نهال در محوطه دفتر امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس با همکاری شهرداری شیراز انجام می‌شود و در روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه ساعت ۱۰ صبح زنگ سبز مدارس شیراز در مدارس ناحیه ۴ نواخته می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: چهارشنبه ۱۶ اسفندماه کارگاه آموزشی تحکیم خانواده به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار می‌شود، پنجشنبه ۱۷ اسفندماه نیز مراسم درختکاری به یادبود شهدای استان در بوستان بلوار طلاییه انجام خواهد شد و ۱۵ هزار اصله نهال به یاد ۱۵هزار شهید کاشته می‌شود.

پیاده‌روی عمومی کوهستان و درختکاری در پارک یادبود شهدا و شرکت در نمازجمعه و ایراد سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز در جمعه ۱۸ اسفندماه، مراسم درختکاری و تقدیر از نخبگان منابع طبیعی در دانشکده کشاورزی در ۱۹ اسفندماه، جلسه وبیناری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با دادستان‌های کل استان‌ها، رژه خودرویی یگان حفاظت منابع طبیعی با همراهی یگان حفاظت راه و شهرسازی در ۲۰ اسفندماه، درختکاری شهر سلامت و اهدا خون در ۲۱ اسفندماه و برگزاری مراسم مشترک با بنیاد شهید و گلباران قبور شهدا، درختکاری در دارالرحمه شیراز و مراسم تجلیل از ایثارگران و خانواده شهدا در ۲۲اسفندماه از دیگر برنامه‌ها به مناسبت هفته منابع طبیعی هستند که مرادی به آنها اشاره کرد.

کاهش ۲۰۰درصدی آتش سوزی در ۲سال گذشته

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز گفت: در سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۰ درصد آتش‌سوزی‌های کشور در استان فارس رخ داد به گونه‌ای که ۶۱۲ فقره آتشسوزی و بیش از ۲۰ هکتار آتشسوزی ثبت شد.

محمد صدرایی نژاد افزود: از آنجا که در سال ۱۴۰۰ استان فارس از بارش و رویش گیاهی خوبی برخوردار بود زمینه برای آتشسوزی مساعد بود، این در حالی بود که در سال ۱۴۰۱ با کاهش بارندگی‌ها و رویش‌های مرتعی و جنگلی مواجه شدیم و همین مسئله باعث کاهش آتشسوزی شد و آمار آتشسوزی در این سال به ۴۲ فقره رسید.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ هم از بارندگی و رویش‌هایی مطلوب برخوردار بودیم، لذا تعداد آتشسوزی به ۱۹۰ فقره رسید و یک هزار و ۴۰۰ هکتار از مساحت مرتع و جنگل استان دچار آتش‌سوزی شد، اما به دلیل برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اقداماتی از جمله شناسایی مناطق بحرانی، به کارگیری قرق‌بان‌ها، همکاری سازمان‌های مردم نهاد و تخصیص اعتبارات و تجهیزاتی به شهرستان‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰، با کاهش ۲۰۰ درصدی آتش‌سوزی روبه رو شدیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha