۱۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در اصفهان اجرا می‌شود

اصفهان - ایرنا - ۱۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری همزمان با «هفته دولت» امسال با اعتبار بیش از ۲۷۱ میلیارد ریال در استان اصفهان اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: پروژه‌های مرتبط با بخش منابع طبیعی مانند نهالکاری و توسعه جنگل، یک هزار و ۴۰۸ هکتار از اراضی استان را دربرمی‌گیرد.

ابوطالب امینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پروژه‌های بخش آبخیزداری مانند عملیات بیولوژیک آبخیزداری و ساخت سازه سنگی ملاتی کنترل سیلاب سبب مهار و بهره گیری از سیلاب‌هایی به حجم ۲۶ و ۶۰۰ مترمکعب خواهد شد.

وی اضافه کرد: تیران و کرون، اردستان، گلپایگان، خوانسار، هرند، کوهپایه، بُرخوار، مبارکه، خور و بیابانک، شاهین شهر و میمه، فریدونشهر و بویین میاندشت، گستره اجرایی این پروژه‌ها خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان افزود: ۹ هزار و ۷۶۰ خانوار از این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند و شمار اشتغال آفرینی مستقیم آنها نیز ۲۵ نفر است.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی، حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل، ۶ میلیون هکتار را مرتع و سه میلیون هکتار را بیابان تشکیل داده است.

جنگل‌های استان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی و درختچه‌ای) دارد.

این منطقه از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

آبخیزداری (Watershed Management) علم و هنر برنامه‌ریزی مُستمر و اجرای اقدامات لازم برای مدیریت منابع عرصه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثر منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند بصورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

دوم تا هشتم شهریور «هفته دولت» نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha