گونه‌های گیاهی وارداتی در گمرکات رصد می‌شود

تهران- ایرنا - معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ما در موضوع ایمنی زیستی و ورود و خروج گونه‌های گیاهی مسئولیت داریم و این موضوع بسیار برای ما مهم است که گیاه چگونه‌ و در کجا کاشته شود از این رو تمام این موارد در گمرکات کشور رصد می‌شود و آیین نامه های آن مشخص است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی سلاجقه در حاشیه مراسم کاشت درخت در روز درختکاری افزود: درخت مانند ابر و خاک از عناصر اصلی حیات است و درختکاری سنت حسنه ای است که از سالیان پیش در کشور جاری بوده و به این موضوع هم در رسوم ایرانیان و هم در آموزه‌های دینی ما اشاره شده است.

وی با اشاره به کاشت نهال زیتون گفت: به یاد مردم مقاوم غزه زیتون کاشته شد. مردم فلسطین از کیان آزادی و انسانیت دفاع کرده و در مقابل جنایتکاران دنیا ایستاده‌اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور و شرایط منابع آبی کشور اظهارداشت : با توجه به مسأله ایمنی زیستی برای ما مهم است که گونه های مورد استفاده در این طرح بومی و کم آب بر باشند.

سلاجقه افزود:با توجه به اینکه قرار است یک میلیارد اصله نهال در کشور کاشته شود، باید پایش شود که گونه‌ای که کاشته می‌شود سازگار با شرایط منطقه باشد و از ورود یا جایه‌جایی گونه مهاجم و غیربومی حتی میان استان ها هم جلوگیری شود.

گونه‌های گیاهی وارداتی در گمرکات رصد می‌شود

معاون رییس جمهور با توجه به بحران آب در کشور گفت: توصیه بنده به سازمان منابع طبیعی این است که گونه‌های کم آب بر و سازگار با اقلیم کاشته شود.

سلاجقه تصریح کرد: در همان ابتدای کار که بحث یک میلیارد نهال در کشور مطرح شد، نقشه الگوی کشت کشور مدنظر قرار گرفت.

وی تاکید کرد: از دید مردم گیاه مثمر گیاهی است که از میوه آن استفاده شود اما از دیدگاه ما همه گیاهان مثمر هستند. هر گیاهی که در تولید اکسیژن نقش دارد از اهمیت برخوردار است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درختکاری و کاشت نهال یک بحث است اما مهمتر از آن بحث درخت داری است.

وی گفت : مقام معظم رهبری فرمودند هر نفر سه نهال غرس کند که امیدواریم این انقلاب تمام کشور را فرا گیرد می توانیم با حضور مردم و کاشت نهال ریزگرد و منابع آلایندگی را کاهش دهیم.

سلاجقه گفت: طرح کاشت یک میلیارد نهال باید مبتنی بر الگوی منابع آبی کشور باشد ما هم رصد می کنیم، توصیه های خود را کتبی به سازمان های مربوطه اعلام کردیم. رصد می کنیم گونه ای که کشت می شود به نحو مطلوب حفاظت شود و به یک ذخیره ملی برای آب و خاک کشور تبدیل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha