۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85409582
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

ضرورت فرهنگ‌سازی اهدای یار مهربان برای ترویج دانایی

گنبدکاووس- ایرنا- فرهنگسازی اهدای کتاب به ویژه در سنین پایه به اعتقاد کارشناسان از جمله راهکارهای موثر برای افزایش علاقمندی جامعه به حضور در کتابخانه‌ها و استفاده از منابع عظیم آن با هدف ارتقای سطح علم و دانایی است.

به گزارش ایرنا، با وجود دسترسی بسیار کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و مطالب آن، هنوز هم کتاب اهمیت و جایگاه خود را از دست نداده و خیلی از دانش آموزان در کنار کتاب‌های درسی علاقه زیادی به خواندن کتاب‌های متنوع غیر درسی دارند.

افزایش قیمت کتاب‌ها در برخی مواقع مانعی برای خرید این منبع علم و دانایی از سوی خانواده‌هاست و در این شرایط به فرزندان خود توصیه می‌کنند با حضور در کتابخانه‌ها، کتاب‌های مورد علاقه‌شان را امانت گرفته و مطالعه کنند و هرچه منابع کتابخانه‌ای غنی‌تر باشد حضور در این فضاهای فرهنگی پرشورتر خواهد بود.

تقویت منابع کتابخانه‌های عمومی علاوه بر خریداری فصلی کتاب‌ها از سوی متولیان، نیازمند همراهی مردم است به این معنا که کتاب‌های خوانده شده خود را برای دسترسی سایر افراد به اشتراک بگذارند.

ضرورت فرهنگ‌سازی اهدای یار مهربان برای ترویج دانایی

امانت دادن روزانه ۲۰۰ هزار جلد کتاب در کشور

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی مهرماه امسال در خصوص وضعیت سرانه مطالعه کتاب در کشور گفته بود: روزانه ۲۰۰ هزار جلد کتاب از مخزن کتابخانه‌های عمومی به امانت داده می‌شود که آمار قابل توجهی است.

مهدی رمضانی سرانه مطالعه در کشور را بر اساس آخرین پیمایش‌های انجام شده ۳۳ دقیقه اعلام کرد و افزود: وضعیت کتابخوانی در کشور بحرانی نیست و در مقایسه سرانه مطالعه بین کشورهای جهان در میانه‌های جدول قرار داریم.

به اعتقاد کارشناسان، فرهنگ سازی اهدای کتاب با هدف غنی سازی منابع کتابخانه‌ای کشور و ارائه آموزش در رابطه با اهمیت کتابخوانی و نقش آن در رشد فکری به ویژه در سنین پایه می‌تواند باعث ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان به خواندن این یار مهربان در کنار هدیه دادن آن به همسالان خود شود.

تسهیل‌گری شرایط برای اهدا، تعیین جعبه‌هایی در خیابان برای جمع آوری کتاب‌های اهدایی و تشویق معنوی اهدا کنندگان هم می‌تواند علاوه بر تقویت فرهنگ اهدای کتاب به گسترش مطالعه در جامعه کمک کند.

یکی از فعالان حوزه کتاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تبلیغات فرهنگی و اجتماعی در خصوص اهدا و وقف کتاب را ضعیف دانست و بیان کرد: ورود بیشتر اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به این حوزه ضروری است.

ضرورت فرهنگ‌سازی اهدای یار مهربان برای ترویج دانایی

ترویج فرهنگ اهدای کتاب در طول سال

ابراهیم جهان‌تیغ با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ‌سازی اهمیت حفظ و اهدای کتاب افزود: استان گلستان تاریخ و فرهنگ غنی و باشکوهی دارد اما بسیاری از اسناد و کتاب‌های سنگی و خطی که داخل صندوقچه‌های قدیمی نگهداری می‌شود به دلیل بی‌اطلاعی وارثان از ارزش معنوی آنها یا دور ریخته می‌شود و یا به عنوان کاغذ باطله به فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: نبود تبلیغات درست در زمینه اهدای کتاب، به تاریخ و فرهنگ مردم ضربه زده و بسیاری از منابع تاریخی را به راحتی از دست داده‌ایم.

جهان‌تیغ، حمل کتاب از منزل به کتابخانه را از جمله دغدغه‌های اهداکنندگان دانست و گفت: تعیین شماره ثابت سه رقمی برای تسهیل گری در حمل کتاب‌های اهدایی مردم از درب منزل و همچنین قراردادن جعبه‌های ویژه جمع آوری کتاب‌های اهدایی در نقاط پرتردد شهر توسط دستگاه‌های خدمات رسانی مانند شهرداری می‌تواند در افزایش انگیزه جامعه به اهدای کتاب کمک کند.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک گنبدکاووس هم با تاکید بر تاثیر فرهنگ‌سازی کتابخوانی و اهدای کتاب از سنین پایه بر رشد فکری جامعه، گفت: لازم است کودکان و نوجوانان به صورت عملی با فرهنگ اهدای کتاب آشنا شوند بر همین اساس قفسه‌هایی برای گلریزان کتاب در فضاهای کانون تعیین کردیم.

سمیه محمدی افزود: کودکان با آگاهی از این مهم که می‌توانند داستان‌هایی که خوانده‌اند را با دیگران از جمله کودکان ساکنان مناطق محروم و روستایی شریک شوند با شوق فراوان کتاب‌هایشان را در این قفسه‌های برای اهدا قرار می‌دهند.

وی اظهار کرد: امسال کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورشی گنبدکاووس بیش از هزار جلد کتاب به متقاضیان روستایی اهدا کردند و کودکان روستایی هم پس از خواندن، کتاب‌ها را به فرد دیگری هدیه می‌دهند و این چرخه در حال تکرار است.

محمدی بیان کرد: چنانچه دانش آموزان مختلف شهرستان به خوبی با این فرهنگ در مدارس آشنا شوند هر کدام هم یک جلد کتاب در طول سال اهدا کنند، کتابخانه‌های شهری و روستایی در سال‌های آینده غنی از کتاب خواهند شد.

وی افزود: همچنین لازم است رابطان اهدای کتاب در مدارس و مهدکودک‌ها داشته باشیم که در تفهیم این مهم به ایفای نقش بپردازند.

ضرورت فرهنگ‌سازی اهدای یار مهربان برای ترویج دانایی

اهدای بیش از ۳۲ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی گلستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان هم در این ارتباط گفت: خیران و فعالان فرهنگی از ابتدای سال گذشته تاکنون ۳۲ هزار و ۹٠٠ جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی این استان اهدا کرده‌اند که از این تعداد ۱۹ هزار جلد اهدایی امسال است.

آخوند عبدالحی میرزاعلی افزود: یکی از اهداف اهدای کتاب‌ به کتابخانه‌های عمومی تقویت منابع و در کنار آن استمرار ارتباط مردم با کتابخانه‌هاست.

وی اظهار کرد: بیش از ۵۴ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی گلستان هستند که می‌توانند از ۷۵٠ هزار نسخه کتاب چاپی، خطی و سنگی این کتابخانه‌ها استفاده کنند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گلستان گفت: امسال اعضای کتابخانه‌های استان بیش از ۴۵۷ هزار و ۸۳ جلد کتاب به امانت گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha