۱۸ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۳۸
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85411108
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پیشوازی از نوروز با جشنواره سمنوی بجنورد

۱۸ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۳۸
کد خبر: 85411108
پیشوازی از نوروز با جشنواره سمنوی بجنورد

بجنورد-ایرنا- جشنواره سمنوپزان همچون سال‌های گذشته در آستانه نوروز امروز( جمعه) در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، نام نوروز در میان ایرانیان با سمنو پیوند خورده است، این غذای خوشمزه در شهر درق خراسان شمالی به شیوه خاص پخته می شود و البته در میان مردم دیار فرهنگ ها طرفدار و مشتری زیادی دارد.

علاقه مردم به سمنو و استقبال از سمنوی درق سبب شده تا هر سال در آستانه نوروز جشنواره سمنو پزان در این شهر برگزار شود، البته برگزاری این جشنواره در سال های اخیر به مرکز استان هم تسری یافته و مورد استقبال مردم قرار گرفته است و فرهنگسرای شهروند شهر بجنورد هم امروز عرصه حضور شهرودان بود، حضور و استقبال بی نظیری که شور و هیجان رسیدن نوروز را چند چندان کرد.

بوی آتش هیزم و دیگ های روی اجاق که سمنو پزان را به صورت سنتی به نمایش گذاشته، فضا را با عطر نوروز درآمیخته و حاضران در این جشنواره را به وجد آورده است.

تهیه سمنو کار بسیار پرزحمت و زمان بر است که همین امر سبب شده تا برای درست کردن این غذای مقوی و خوشمزه، یک دورهمی تشکیل شود تا با گروه گروهی صفایی هم به جمع داده شود. البته سال های اخیر تهیه سمنو به کارگاه ها سوق یافته و زحمت تهیه آن کمتر شده است اما برپایی جشنواره سبب شده تا سنت دیرینه مردم این خطه از کشور صیانت شود.

مردم این استان بویژه مردم شهر درق پخت سَمَنو را به منبع درآمد برای خود بدل کرده اند و البته توانسته است جای خود را در بازار و در میان مشتریان باز کند.

پیشوازی از نوروز با جشنواره سمنوی بجنورد

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری بجنورد در خصوص این جشنواره می گوید: جشنواره سمنو در فرهنگسرای شهروند این شهر برگزار شد تا با برپایی یکی از سنت های دیرین نوروزی، شور و نشاط میان شهروندان افزایش یابد و در این جشنواره ۲۰ دیگ بار گذاشته شد و سمنوپزان از شهرستان گرمه هم در آن حضور داشتند.

محمدرضا موفق افزود: در کنار برگزاری جشنواره سمنو جشنواره پخت آش هم در فرهنگسرای شهروند برگزار شد که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مراسم فرهنگی و هنری نیز در این جشنواره برگزار شد و نمایشگاه صنایع دستی هم از دیگر برنامه های این جشنواره بود.

مردم شهر درق در شهرستان گرمه سالانه صدها تن سمنو تولید می کنند و این شهر به عنوان پایتخت سمنوی ایران شناخته شده‌ است.

مهارت پخت سمنو به صورت موروثی، از پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها به فرزندان منتقل شده است.

بازار سمنوی تولید شده در درق به نقاط مختلف کشور گسترش یافته است و در تمام نقاط مشتری دارد. در این شهرستان ۲۰۰ کارگاه تولیدی سمنو وجود دارد که بیشتر آن کارگاه خانگی و چند مورد هم کارگاه بزرگ است.

پیشوازی از نوروز با جشنواره سمنوی بجنورد

تهیه و پخت سمنو در خراسان شمالی با آداب و رسوم خاص برگزار می‌ شود و این امر موجب شده که پخت سمنوی شهر درق در شهرستان گرمه، به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در سال ۹۴ به ثبت ملی برسد.

دانش فنی پخت این غذا از مهم‌ترین ویژگی های آن است، به طوری که ماندگاری سمنویی که در دیگر نقاط کشور پخت می‌شود به بیش از ۲ تا سه ماه نمی‌رسد، اما سمنوی درق بدون استفاده از یخچال تا ۲ سال هم قابل نگهداری است.

سمنو از گندم جوانه زده به همراه آرد با پخت طولانی درست می شود و بیشتر به عنوان نذری یا در ایام عید نوروز مصرف می شود.

دَرَق با دارا بودن هفت هزار نفر جمعیت شهری در بخش مرکزی شهرستان گرمه خراسان شمالی ایران است و در جنوب غربی این استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha