گفتگوی وزرای امورخارجه کره جنوبی و فیلیپین برای گسترش روابط دوجانبه

تهران – ایرنا - وزیر امور خارجه کره جنوبی امروزجمعه در تماس تلفنی با همتای فیلپینی خود درباره راه‌های تقویت روابط دوجانبه مذاکره کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، این اولین گفتگوی این دو دیپلمات ارشد پس از انتصاب چو ته یول به عنوان وزیر امورخارجه کره جنوبی در ژانویه سال جاری میلادی (دی-بهمن) بود.

به گفته وزارت امور خارجه کره جنوبی، چو ته یول در این مذاکرات به هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک کره جنوبی و فیلیپین در سال جاری میلادی و مبادله اخیر نامه‌های تبریک میان سران این کشورها اشاره کرد.

این وزارتخانه گفت که انریکه مانالو وزیر امورخارجه فیلیپین مبادلات فعال سطح بالا را برای ایجاد مشارکتی جدید و دستیابی به روابط عمیق‌تر و آینده نگرانه پیشنهاد کرده است.

این دو مقام برای تقویت روابط توافق کردند که هرچه زودتر برنامه‌ خود را برای سفر به کشورهای یکدیگر تنظیم کنند.

چو ته یول همچنین خواستار حمایت فیلیپین در «اجلاس دموکراسی» پیش‌رو شد و مانالو وعده حمایت فعال داد.

برپایه این گزارش، این اجلاس بستری چند جانبه برای ترویج همبستگی میان «دموکراسی‌ها» با سرکردگی آمریکا است و جلسه سوم آن قرار است ۱۸ تا ۲۰ مارس(۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱ فروردین ۱۴۰۳) در سئول برگزار شود.

به گزارش ایرنا،‌ در ماه‌های اخیر تنش‌ها بین چین و فیلیپین به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافته و به سطحی بی‌سابقه نسبت به سال‌های گذشته رسیده است.

جزیره مرجانی مورد مناقشه در ۱۱۸ مایلی (۱۹۰ کیلومتری) جزیره پالاوان، در منطقه اقتصادی انحصاری مانیل قرار دارد و نقطه مورد مناقشه در دریای چین جنوبی است.

فیلیپین بارها کشتی‌های چینی را به تلاش‌های تهاجمی و خطرناک برای جلوگیری از ماموریت‌های تغییر نیروی این کشور متهم کرده است.

یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی به تازگی با رئیس مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی (CSIS)، یک اندیشکده آمریکا دیدار کرد و دو طرف درباره اتحاد کره جنوبی و آمریکا و مسائل مهم منطقه و جهان تبادل نظر کردند.

یون سوک یول با جان هامره رئیس مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در دفتر ریاست جمهوری سئول دیدار کرد و به نقش بزرگی که فکر می‌کند این اندیشکده با برگزاری انجمن های دو جانبه سالانه و ایجاد موقعیت کرسی کره ایفا کرده است، اشاره کرد.

یون سوک یول بر اهمیت حمایت مستمر دولت و مردم آمریکا از سئول تاکید و درخواست کرد که مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی نقشی محوری در این روند ایفا کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha