خط و نشان پلیسی و قضایی با چهارشنبه‌‎سوزان + فیلم

مشهد- ایرنا- آیین کهن چهارشنبه آخر سال در سال‌های اخیر با برخی ناهنجاری‌ها درآمیخته و همه ساله شاهد حوادث تلخی در این ایام هستیم از این رو پلیس و دستگاه قضا به هنجارشکنان هشدار داده‌اند که برای امنیت مردم در چهارشنبه آخر سال مماشات نکرده و با هنجارشکنان برخورد قاطع خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، ایرانیان به رسم کهن در شب چهارشنبه آخر سال با هدف سوزاندن غم و زردی و وارد کردن شور و نشاط به زندگی در کوچه ها و محلات گردهم آمده و آتشی برپا کرده و با پریدن از روی آن و زمزمه عبارت «زردی من از تو، سرخی تو از من، غم برو شادی بیا، محنت برو روزی بیا» بر این عقیده اند که با این اقدام، شور و نشاط را در آستانه سال نو وارد زندگی خود می کنند.

اما در دهه اخیر این سنت زیبا با خطراتی همراه شده و صداهای مهیب انفجار و پرتاب ترقه در این ایام هول و هراسی از چهارشنبه سوری را به دل می اندازد که بخشی از نتایج مخرب آن را در بیمارستان ها و گزارش های اعلامی اورژانس شاهد هستیم.

از این رو به منظور حفظ سلامت شهروندان، پلیس و دستگاه قضا برای کاهش رفتارهای پرخطر عده ای خاص در این ایام تمهیدات ویژه ای را در نظر گرفته اند و برخورد قاطعی در انتظار هنجارشکنان است.

خط و نشان پلیسی و قضایی با چهارشنبه‌‎سوزان + فیلم

هشدار دادستانی مشهد/ حبس در انتظار هنجارشکنان

دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در خصوص اقدامات هنجارشکنانه در شب چهارشنبه آخر سال هشدار داد و طبق اعلام دادیار معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادسرا، قانون برای هنجارشکنان این مناسبت حتی مجازات حبس پیش بینی کرده است.

حجت الاسلام امیرحسین قناد افزود: رویکرد اصلی دستگاه قضایی برای چهارشنبه پایان سال پیشگیرانه است لذا جلسات متعددی با نهادهای مربوط و ضابطان در خصوص پیشگیری از حوادث احتمالی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: همچنین به افرادی که در سال های قبل مرتکب تخلفاتی دراین مناسبت شده اند، به صورت پیشگیرانه و به منظور جلوگیری از تکرار جرم تذکراتی داده شده است.

دادیار دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی افزود: حمل و نگهداری مواد غیرمجاز آتش‌زا از ۶ ماه تا ۲ سال حبس درپی دارد.

حجت الاسلام قناد ادامه داد: همچنین برای کسانی که به هر طریقی مزاحم آرامش و زندگی مردم شوند از سه ماه تا یک‌سال حبس و برای تخریب اموال عمومی تا پنج سال حبس در قانون پیش بینی شده است.

وی افزود : با اصنافی که اقدام به فروش مواد محترقه غیرمجاز کنند نیز برخورد قانونی صورت می گیرد که کمترین مجازات مهر و موم مغازه آنان خواهد بود.

حجت الاسلام قناد افزود: ایراد هرگونه جراحت و یا آسیب های جسمی، روحی و روانی برابر قانون مستلزم پرداخت دیه و حتی قصاص است.

وی ادامه داد: همچنین رانندگانی که آلودگی صوتی، مزاحمت برای نوامیس، رفتارهای پرخطر در حین رانندگی، حرکات نمایشی و یا هرگونه رفتار هنجارشکنانه دیگر مرتکب شوند، توسط عوامل انتظامی و شبکه های نظارتی شناسایی شده و برابر قانون دستور توقیف خودرو آنان دست کم تا پایان تعطیلات نوروزی صادر و اعمال خواهد شد.

حجت الاسلام قناد از شهروندان خواست از خرید مواد محترقه خودداری کرده و یا از مواد مجاز استفاده کنند و خانواده ها نیز تا حد امکان در شب چهارشنبه آخر سال در خانه بمانند.

خط و نشان پلیسی و قضایی با چهارشنبه‌‎سوزان + فیلم

هشدار پلیس به فروشندگان مواد محترقه

پلیس نیز در این ایام در کنار تامین امینت مردم ایستاده تا شعله های سرکش آتش، زیبایی را از زندگی شهروندان نگیرد.

فرمانده انتظامی کلانشهر مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: براساس قانون، آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره و نیز خرید و فروش این مواد، حتی در فضای مجازی ممنوع است و با گردانندگان این نشانگاه ها برخورد قانونی صورت می گیرد.

سردار احمد نگهبان افزود: در آستانه چهارشنبه آخر سال و در پی مطالبات و خواسته های شهروندان، فرماندهی انتظامی کلانشهر مشهد، طرح عملیاتی گسترده ای را در برخورد با فروشندگان مواد محترقه اجرایی کرده است.

وی اضافه کرد: کارشناسان پلیس فتا در مشهد نیز با رصد و شناسایی نشانگاه های فعال در فضای سایبر که در زمینه آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره، خرید و فروش این مواد فعالیت دارند، با گردانندان این نشانگاه ها قاطعانه برخورد می کند.

خط و نشان پلیسی و قضایی با چهارشنبه‌‎سوزان + فیلم

فرمانده انتظامی کلانشهر مشهد گفت: متاسفانه بعضی از صفحات در فضای مجازی اقدام به آموزش و ساخت مواد محترقه می کنند و خانواده ها باید در این خصوص مراقب فرزندان خود باشند چرا که ناآشنایی کودکان با خطرات این مواد، حوادث غیرقابل جبرانی را رقم می زند.

سردار نگهبان افزود: خانواده ها با مشاهده نشانگاه های فعال در زمینه آموزش ساخت یا خرید و فروش مواد محترقه، می توانند با مراجعه به پایگاه پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir گزارش خود را در قسمت ثبت، بارگذاری کرده و یا با شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا موضوع را با کارشناسان این پلیس در میان بگذارند.

خط و نشان پلیسی و قضایی با چهارشنبه‌‎سوزان + فیلم

بیشتر بخوانید:

۹۶ مورد آسیب‌دیدگی و پنج فوتی در حوادث مرتبط با چهارشنبه آخرسال

۷ فوتی در حوادث چهارشنبه سوری/ ۷۳ درصد مصدومان زیر ۱۸ سال هستند

خط و نشان پلیسی و قضایی با چهارشنبه‌‎سوزان + فیلم

کشف بیش از یک تن مواد پیش ساز ترقه دستی

فرمانده انتظامی کلانشهر مشهد همچنین از کشف یک تن و ۱۲۰ کیلوگرم مواد پیش ساز ترقه در مشهد خبر داد و افزود: در آستانه چهارشنبه آخر سال، استفاده نا به جا از مواد محترقه و آتش زا، موجب نگرانی خانواده ها شده که در راستای مطالبات مردمی، پلیس برای کم کردن دغدغه شهروندان، طرح عملیاتی شناسایی محل های دپو و توزیع انواع مواد محترقه را با کنترل و نظارت بر اماکن عمومی تشدید کرده است.

سردار نگهبان اضافه کرد: در همین رابطه ماموران دایره امنیت عمومی کلانتری ۴۳ معراج با رصدهای اطلاعاتی به خبری مبنی بر توزیع گسترده مواد پیش ساز ترقه های دست ساز توسط فردی سودجو دست یافتند و با اشراف اطلاعاتی محل دپو مواد پیش ساز را در یک انبار در بلوار "توس" شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی در اقدامی ضربتی وارد عمل شدند.

وی ادامه داد: در این عملیات ماموران انتظامی در بازرسی از محل یک تن و ۱۲۰ کیلوگرم مواد پیش ساز ترقه های دست ساز شامل ۷۲۰ کیلوگرم سرنج و ۴۰۰ کیلوگرم آکلیل کشف کردند.

فرمانده انتظامی کلانشهر مشهد اضافه کرد: با هماهنگی مقام قضایی این انبار پلمب و فرد متخلف پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

خط و نشان پلیسی و قضایی با چهارشنبه‌‎سوزان + فیلم

به گزارش ایرنا، با اقدامات فرهنگی صورت گرفته و آگاه سازی شهروندان، آیین چهارشنبه آخر سال در سال ۱۴۰۱ در کلانشهر مشهد با آرامش و با کمترین مخاطره انجام شد و امیدواریم در چهارشنبه سوری امسال نیز شاهد بیمارستان های خلوت و کمترین ماموریت نیروهای اورژانس و آتش نشانی باشیم.


اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha