۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۰:۰۱
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85415347
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آلودگی هوا، پیداکردن غذا برای گرده‌افشان‌ها را دشوار کرده است

تهران- ایرنا- یک مطالعه جدید فاش کرده است که مواد شیمیایی آلودگی هوا احتمالا تولیدمثل گیاهان را مختل کرده چرا که آلاینده‌ها موجب مخفی شدن بوی گیاهان گل‌دار می‌شود و یافتن آنها برای گرده‌افشان‌ها را دشوار می‌کند.

به گزارش گروه علمی آموزش ایرنا از «مجمع اقتصاد جهانی»، این مطالعه که در نشریه «ساینس» منتشر شده است، نشان داد که چگونه رادیکال های نیترات (NO۳) و آلاینده‌های اوزون می توانند موجب افت بوی طبیعی گیاهان شوند. رادیکال های نیترات می توانند از احتراق در خودروهای بنزینی و نیروگاه های زغالی و گازی شکل بگیرند.

محققان نمونه‌هایی از بوی برخی گل‌ها را آنالیز کرده و سپس مشاهده کردند که هر ماده شیمیایی طبیعی در بوی گیاهان با آلاینده‌های هوا واکنش نشان می دهد.

آنها دریافتند برخی از مواد شیمیایی طبیعی در زیر رادیکال های نیترات پنهان می شوند. در این آزمایش ها در تونل های بادی با آلاینده مشخص شد که برخی از حشرات گرده افشان در این شرایط ۵۰ درصد دقت کمتری برای یافتن گل ها دارند و برخی حشرات نیز اصلا قادر به یافتن گل ها نیستند.

آلودگی هوا، پیداکردن غذا برای گرده‌افشان‌ها را دشوار کرده است

بر اساس این تحقیقات، برخی گیاهان مانند گل پامچال به علت مشکلات ایجادشده برای حشرات برای یافتن گل ها، در حدود ۲۸ درصد با کاهش تولید بذر رو به رو شده اند. این در حالی است که این مساله تنها در مورد یکی از حشرات گرده افشان بررسی شده است؛ بنابراین این تاثیرات منفی ممکن است گسترده تر از این باشد.

تحقیقات فزاینده درباره چگونگی تاثیر آلودگی هوا بر گیاهان و گرده افشان ها تاکیدی بر فوریت کاهش آلودگی‌های ناشی از فعالیت های انسان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha