مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا نسبت به پیشروی روسیه در خاک اوکراین هشدار دادند

تهران- ایرنا- مقام‌های ارشد اطلاعاتی آمریکا ضمن درخواست تصویب لایحه کمک نظامی به اوکراین هشدار دادند که بدون کمک های واشنگتن، این کشور مجبور به عقب‌نشینی در میدان نبرد با روسیه خواهد شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از جلسه دیشب (۲۱ اسفند) مقام های اطلاعاتی در سنای آمریکا نوشت: پیش ‌بینی می شود که ادامه تأخیر در کمک‌ ایالات متحده به اوکراین منجر به تصرف بیشتر اراضی این کشور به دست روسیه در سال ۲۰۲۵ شود که پیامدهای آن نه تنها در اروپا بلکه در اقیانوس آرام نیز محسوس خواهد بود.

مقام های اطلاعاتی آمریکا با اشاره به برتری روسیه در تولید گلوله توپ و تامین مداوم پهپاد و سایر اقلام نظامی، خواهان تصویب لایحه کمک ۶۰ میلیارد دلاری به کی یف در مجلس تحت کنترل جمهوریخواهان شدند.

ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدعی شد که اگر مجلس این کمک نظامی را که در سنا نیز تصویب شده، تائید کند، کی یف می‌تواند یک ضربه راهبردی به روسیه وارد کند.

او گفت: ارزیابی ما این است که با این کمک ها، اوکراین می تواند در سال ۲۰۲۴ و تا اوایل سال ۲۰۲۵ خطوط مقدم را حفظ و با حمله به عمق شبه جزیره کریمه و همچنین ضربه به ناوگان دریای سیاه، به روسیه خسارت وارد کند.

برنز مدعی شد که اوکراین در ۶ ماه گذشته موفق به غرق کردن ۱۵ کشتی روس شده است.

به گفته رئیس سیا، با این کمک ها اوکراین می تواند "ابتکار عمل آفندی" را تا پایان سال جاری میلادی یا اوایل سال ۲۰۲۵ دوباره به دست آورد. او افزود که چنین تغییری اوکراین را در موقعیت قوی تری در مذاکره با روسیه قرار می دهد.

آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز خاطرنشان کرد که خسارات نظامی روسیه از جنگ جهانی دوم تاکنون بی سابقه بوده و هزاران تانک و خودروی زرهی مدرن این کشور از دست رفته است و «سال‌ها عقب افتاده اند».

با این حال، هاینز و برنز اذعان داشتند که روسیه تحمل مشقت اقتصادی تحریم‌ها و تلفات زیاد را داراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha