۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۵۵
کد خبر: 85418425
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین‌های رمضانی فارس که سال ۱۴۰۲ ثبت ملی شدند

۲۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۵۵
کد خبر: 85418425
آیین‌های رمضانی فارس که سال ۱۴۰۲ ثبت ملی شدند

شیراز – ایرنا – سال ۱۴۰۲ برای میراث فرهنگی فارس پایان خوشی داشت و ۱۳۷ میراث تاریخی، طبیعی و ناملموس استان اسفند ماه این سال در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،؛ در این میان ۲ میراث معنوی رمضانی نیز به ثبت رسیدند تا از گزند زمان و تغییرات حفظ و ماندگار شوند.

در نشست شورای ملی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و تعیین جرائم کشور که به میزبانی فارس برگزار شد، علاوه بر پرونده‌های تعیین حریم آثار تاریخی، ۷۹ میراث فرهنگی، ۲۲ میراث طبیعی و ۲۰ میراث معنوی این استان ثبت ملی شدند.

در میان میراث ملی معنوی یا ناملموس فارس ۲ آیین "رمضونی" و الغوثی" از مراسم خاص ماه مبارک رمضان هستند که از دیرباز در حافظه تاریخی مردم مسلمان گراش و لارستان نقش بسته اند و البته هنوز هم در میان کشاکش تغییرات سبک زندگی، گرامی داشته می‌شوند.

آیین‌های رمضانی فارس که امسال ثبت ملی شدند

رمضونی لطیفی‌ها

نخستین تجربه تازه عروس و دامادها از آیین‌های ایرانی و اسلامی در بسیاری از موارد و سراسر کشور به گونه ای نمادین و با آدابی مشخص جشن گرفته می‌شود؛ گنجینه آداب و رسوم مردم ایران در بیشتر شهرها و روستاها نمونه‌های بسیاری از برپایی متفاوت نوروز، یلدا، رمضان و دیگر مراسم ایرانی و اسلامی برای تازه عروس و دامادها را در خود دارد.

رسم رمضونی در شهر لطیفی لارستان یکی از این نمونه های زنده است که هنوز هم با شکوه برگزار می شود و به تازگی نیز در فهرست میراث معنوی ملی ایران جای گرفت.

البته چنین آیینی با اندکی تفاوت در برخی دیگر از شهرها و روستاهای فارس انجام می‌شود؛ به عنوان نمونه شیرازی‌های نخستین رمضان عروس و دامادهایشان را به شکلی مشابه تبریک می گویند و به این آیین "والون" می‌گویند.

آیین رمضونی در آغاز رمضان برگزار می‌شود؛ خانواده داماد تازه عقد کرده، خوراک‌های متعددی شامل حلواهای محلی، مهوه یا مهیاوه(غذایی با ماهی و سبزی) ، مسقطی لاری، انواع ژله، برنج و مرغ، نان رگاگ و نان شول شولی را در ظرف‌هایی از جنس برگ نخل که به آن "سپ" می‌گویند و و نوعی سینی حصیری است، می‌گذارند و به خانه تازه عروس می‌برند.

انواع لباس و جواهرات تدارک دیده را هم در همین سپ‌ها می‌گذارند و در روز نخست رمضان با خود به خانه عروس می‌برند تا فرارسیدن رمضان را اینگونه به او تبریک بگویند.

این آیین هنوز هم در بیشتر خانواده‌ها برگزار می شود، هرچند رنگ و لعابی بیشتر و گاه متفاوت گرفته اما رمضونی هنوز هم در لطیفی و بسیاری دیگر از نقاط فارس جاری است.

آیین‌های رمضانی فارس که امسال ثبت ملی شدند

الغوثی گراشی‌ها

یکی دیگر از آیین‌های رمضانی مردم فارس که امسال ثبت ملی شد، "الغوثی" است؛ از آیین هایی که شب قدر و همراه با دعای جوشن کبیر برگزار می‌شو و برآمده از اعتقادات راسخ مسلمانان گراش در جنوب فارس است.

در هنگام خواندن این دعا یکی از معتمدین و ریش‌ سفیدان مجلس، تسبیحی را در ظرفی آب می‌گذارد و همه حاضران گرد هم می نشینند و به قرائت جوشن مشغول می‌‎شوند.

یک به یک بندهای دعا را می‌خوانند و الغوث الغوث می گویند، در پایان، آب متبرک شده را برای نوشیدن به همه حاضران می‌دهند.

این رسم معنوی نیز از دیرباز در میان مردم گراش رایج بوده و هنوز هم بویژه در مجلس‌های خانگی دعاخوانی در شبهای قدر برگزار می‌شود.

زیست اجتماعی مردم ایران اسلامی سرشار از میراث‌های معنوی برآمده از ایمان و اعتقاد آنها است و اوج برپایی چنین رویدادهایی ماه‌های رمضان، قربان، شعبان و محرم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha