۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۱۸
کد خبرنگار: 949
کد خبر: 85419105
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه کاشان:مسافران نوروزی شئونات اسلامی را رعایت کنند

کاشان _ ایرنا _ نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان گفت:مهمانان و مسافرین نوروزی شئونات اسلامی و موازین اخلاقی را رعایت کنند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کاشان که در مصلای بقیه‌الله‌الاعظم (عج) این شهر اقامه شد افزود:پیشاپیش به میهمانان نوروزی کاشان خیر مقدم می گویم اما این شهر دارالمومنین است و هزار و ۸۰۰ شهید والامقام دارد در هنگام بازدید از اماکن دیدنی کاشان شئونات اسلامی رعایت شود.

وی اظهار کرد:امام صادق(ع) به معلی فرمودند که روز نخست نوروز غسل کن،جامه پاکیزه بپوش و بعد از نماز ظهرو عصر نماز نوروز بخوان ، موقع تحویل سال باید ذکر یا ذی الجلال و الاکرام زیاد گفته شود.

امام جمعه کاشان بیان کرد:رحلت مرحوم آیت الله یثربی امام جمعه فقید کاشان از مناسبت های هفته است،ایشان در سه سالگی والد خود را از دست می دهند و سرپرستی ایشان به برادرشان آیت الله میرسیدعلی یثربی می رسد،در سال ۱۳۲۰ و وقتی رضاخان سقوط می کند ایشان وارد حوزه علمیه شده و در محضر آیت الله بروجردی،حضرت امام خمینی (ره) و آیت الله اراکی و علامه ظباطبایی تلمذ می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت:مرحوم آیت الله یثربی در مسائل انقلاب اسلامی همراه حضرت امام خمینی(ره) بودند و در هنگام برگزاری جشن ۲ هزارو ۵۰۰ ساله شاهنشاهی و تغییر تاریخ کشور ایشان به این اقدام شاه اعتراض می کنند.

امام جمعه کاشان بیان کرد:مرحوم آیت الله یثربی در جبهه حضور داشتند و کمک های ایشان به رزمندگان کاشان بی نظیر بود،در سال ۱۳۶۲ از طرف حضرت امام خمینی(ره) به عنوان نماینده ایشان در منطقه کاشان منصوب می شوند اما از سال ۱۳۵۸ امامت جمعه کاشان را عهده دار بودند و در سال ۱۳۸۵ دچار بیماری ریوی شده و در ششم ماه مبارک رمضان به لقا الهی می پیوند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت:رحلت مرحوم حاج احمد آقا فرزند امام راحل(ره) در تاریخ ۲۶ اسفند سال ۱۳۷۳ از دیگر مناسبت های هفته است،مدیریت دفتر ایشان با حاج احمدآقا بود،امام راحل در نامه ای به ایشان در سال ۱۳۶۵ توصیه می کند از ایام جوانی به خوبی استفاده کنید چراکه در دوران پیری دیگر توجه به آخرت و خدای متعال را از دست می دهید،امام راحل(ره) در ادامه می فرمایند نماز معراج عارفان و راه وصول به مقصد الهی است اما برای رضای خدا از خدمت به مردم غافل نشوید.

وی افزود:کاشان مهد شعراست،پروین اعتصامی اهل کاشان نیست،سال ۱۲۸۵ در تبریز متولد شد و در سال ۱۳۰۳ مقاله ای با عنوان زن در تاریخ می نویسد و با این مقاله غرب را به چالش می کشد در سال ۱۳۱۳ ازدواج می کند اما شوهرش چون مشروب خوار بوده از وی طلاق می گیرد،اشعارش تعلیمی و اجتماعی با مفاهیم ظلم ستیزانه دارد و در سال ۱۳۲۰ دار فانی را وداع کرده و در صحن حضرت معصومه(س) دفن می شوند.

وی اظهار کرد:ملی شدن صنعت نفت از دیگر مناسبت های هفته است،نفت ایران توسط انگلستان غارت می شد،آیت الله کاشانی و دکتر مصدق در ملی شدن نفت تاثیرگذار بودند،در کتابی با عنوان نهضت روحانیون نوشته آقای دوانی آمده که مراجع وقت فتوا دادند که مردم موظف به همکاری با آیت الله کاشانی هستند.

امام جمعه کاشان بیان کرد:آقای مصدق گفته بود که نفت را نه به انگلیس و نه به شوروی بلکه باید نفت را به آمریکا بدهیم و اینجا آیت الله کاشانی در مقابل مصدق ایستاد،روزنامه های آن زمان ازجمله نیویورک تایمز علیه آیت الله کاشانی نوشته بود که آیت الله کاشانی دست مصدق را برای انجام امور اصلاحی بسته و باید وی را از زنجیر اسارت نجات دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت:عملیات فتح المبین از مناست های هفته است،کارشناس نظامی آمریکا این عملیات را خفت بارترین شکست عراق از ابتدای جنگ تاکنون توصیف می کند چراکه این تهاجم موجب عقب نشینی عراق در سراسر جبهه و نابودی سه لشکر عراق شد.

وی افزود:جبهه استکبار از انجام هیچ کار بدی شرم نمی کند،صدام پنج هزار نفر از مردم خود را با بمب شیمیایی نابود کرد و همان جنایات امروز در غزه در حال انجام است،سازمان ملل متحد اعلام کرده که ۵۲ هزار زن باردار در غزه هستند و این زنان باردار برای زایمان نوزاد خود جایی ندارند.

وی اظهار کرد:۹۵ درصد مادران در غزه با کمبود تغذیه مواجه اند،اینها ظلمی است که آمریکا و اسرئیل انجام می دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:در حکمت چهل و ششم نهج البلاغه حضرت علی (ع) می فرماید اگر انسان مرتکب کار زشتی شود اما پشیمان شود این پشیمانی نزد خدای متعال از کار خوبی که انسان را درگیر عُجب و خودپسندی برساند،ارزشمندتر است.

امام جمعه کاشان بیان کرد:ابن ابی الحدید در خصوص حکمت چهل و شش نهج البلاغه می گوید که مقصود حضرت علی(ع) این است که انسان وقتی کار خوبی انجام دهد و بعد دچار عُجب و خودپسندی شود دیگر ثواب کار خوبش از بین می رود،نه به او عقاب و نه ثواب می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت:مغنیه مفسر شیعه نهج البلاغه می گوید،،توبه واقعی مشمول آیه ۷۰ سوره فرقان می شود که خداوند می فرماید«فَأُولَٰئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا» یعنی خدا گناهان آنها را بدل به حسنات می کند.

وی افزود:ابن میثم در تفسیر حکمت یادشده می گوید کار خوبی که عُجب به دنبالش بیاید ثواب آن را باطل کرده و یک اثر سیئه روی لوح پاک فرد می گذارد،باید مراقب فریب شیطان باشیم چراکه قصد شیطان این است که ما کار خوب انجام ندهیم و اگر ا نجام دهیم آن را خراب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha