هفت‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی چهارمحال و بختیاری استخراج شد

شهرکرد- ایرنا- معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت:در یک‌سال اخیر هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی از ۱۰۶ معدن فعال چهارمحال و بختیاری تولید و استخراج شد.

به‌گزارش ایرنا از سازمان صمت، امیر ارسلان سیدین بروجنی روز دوشنبه درخصوص وضعیت معادن پهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مهم‎ترین مواد معدنی استخراج شده از معادن استان شامل سنگ تزئینی، خاک نسوز، سنگ گچ، سیلیس، سنگ لاشه، مواد اولیه سیمان و سنگ آهک است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۲۶۲ محدوده معدنی در چهارمحال و بختیاری گفت: از این تعداد ۱۶۲ معدن پروانه بهره‌برداری دارد.

سیدین تاکید کرد: برای تحقق شعار سال و به‌منظور جلب مشارکت مردم در فعال‌سازی معادن در کوتاه‌ترین بازه زمانی، محدوده‌های اکتشافی و معدنی بدون بهره‌بردار به مزایده گذاشته می‌شود.

وی افزود: واگذاری محدوده‌های معدنی خارج از فرایند مزایده و در چارچوب ماده ۸۳ آئین‌نامه اجرایی قانون معادن به‌عنوان اولویت بخش معادن در سال‌جاری است.

به گفته وی، در ازای مواد معدنی استخراج شده از معدن‌کاران، بهره مالکانه و حقوق دولتی دریافت و به خزانه دولت واریز شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: حقوق دولتی یا بهره مالکانه سهمی است که دولت بابت بهره‌برداری و استخراج مواد معدنی از شخص بهره‌بردار دریافت می‌کند.

سیدین در خصوص نحوه هزینه کرد حقوق دولتی معادن تصریح کرد: درصدی از این بهره مالکانه که به حساب خزانه واریز می‌شود به‌عنوان هزینه‌های تملیکی و جاری به استان‌ها بازگردانده و برای تسهیل در امور زیرساختی معادن، پروژه‌های شناسایی، پی‌جویی مواد معدنی در استان و زیرساخت‌های عمومی مناطق کمتر برخوردار هزینه می‌شود.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون از مجموع ۲۷۶ دارندگان کارت بازرگانی در استان ۳۵ تاجر در زمینه صادرات فعالند که از پارسال بیش از ۲۱۰ میلیون دلار کالا از گمرکات مختلف کشور صادر کرده‌اند که بخشی از این صادرات مربوط به سنگ معدن بود.

۹۶ معدن و محدوده معدنی که در سال‌های گذشته پروانه بهره‌برداری دریافت کردند اما فعال نشده و یا در ادامه راکد مانده بود آماده واگذاری به متقاضیان جدید است تا به چرخه تولید بازگردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha