۲۰ پاسگاه محیط‌بانی استان سمنان آماده‌باش نوروزی هستند

سمنان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان با اشاره به تنوع زیستی و پهنه وسیع مناطق تحت مدیریت این اداره کل گفت: محیط‌بانان در ۲۰ پاسگاه محیط‌بانی به صورت شبانه‌روزی برای حفاظت از محیط زیست آماده‌باش نوروزی هستند.

بهرامعلی ظاهری مدیرکل محیط زیست استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک‌ششم مساحت تحت مدیریت حفاظت محیط زیست کشور مربوط به استان سمنان است و محیط بانان با تلاش شبانه‌روزی حفاظت و حراست از حیات وحش را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: حدود ۶۰ درصد از گونه‌های پستانداران کشور در مناطق حفاظت شده استان سمنان زیست می‌کنند و محیط‌بانان با تمام توان با وجود کمبود نیروی انسانی خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی گفت: حفاظت از محیط زیست با مشارکت آحاد جامعه محقق می‌شود و انتظار می‌رود همه نسبت به حفظ محیط‌زیست احساس وظیفه‌مندی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به وجود بزرگترین پارک ملی خشکی ایران در استان به نام پارک ملی کویر، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گونه انقراضی در استان وجود نداشته و گونه یوزپلنگ در خطر انقراض است، اما با تلاش‌ها شاهد جمعیت پویای این گونه در طبیعت استان هستیم و زیست گربه‌سانان، زیست گورخر ایرانی به عنوان تنها تک‌سم علف‌خوار ایرانی، پرنده اندمیک(انحصارا بومی) زاغ بور از جمله تنوع زیستی در استان سمنان هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در استان سمنان پنج محیط‌بان در حین انجام وظیفه و تعقیب و گریز متخلفات به مقام بلند شهادت نائل آمدند که ۲ نفر به ضرب گلوله، ۲ نفر در حین تعقیب و گریز شکارچیان غیرمجاز در اثر سانحه رانندگی و یک نفر بر اثر گازگرفتگی حین لایروبی چاه آب حیات وحش، به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان میزبان ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری، مامنی برای زادآوری و تکثیر نسل‌ گونه‌های ارزشمند حیات وحش است. مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲ و سه دهم میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

پارک‌ ملی، آثار ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی، از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

۲ و سه دهم میلیون هکتار مناطق حفاظت شده، ۲ پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران شاهرود، و ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان قرار دارد و هم چنین استان سمنان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و منطقه شکارممنوع دارد.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد.

استان سمنان سه پارک شامل پارک ملی کویر واقع در گرمسار، پارک ملی توران واقع در شاهرود و پارک ملی صیدوا در مهدیشهر، ۲ پناهگاه حیات وحش در خوش ییلاق و توران و ۲ منطقه حفاظت شده در پرور شهرستان مهدیشهر و توران در شاهرود، پنج منطقه شکارممنوع و ۲ پناهگاه حیات در خوش‌ییلاق و توران شاهرود دارد.

چاه شیرین در جنوب سمنان، منطقه شکارممنوع خُنار مشترک بین گرمسار و سرخه، منطقه شکارممنوع طالو و شیربند در شمال شرق دامغان، منطقه سفیدکوه و آرسک در شمال غرب دامغان و منطقه شکارممنوع تپال در شمال غرب شاهرود، جزو پنج منطقه شکارممنوع در استان سمنان به شمار می‌روند.

استان سمنان زیستگاه تمامی هشت گونه از گونه های مختلف «گربه های ایرانی» شامل پلنگ، یوزپلنگ آسیایی، کاراکال، سیاه گوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha