نوروز حُسن مطلعی برای کتابخوانی 

شهرکرد- ایرنا- آغاز سال جدید با کتاب می‌تواند تبدیل به رسمی شود که کتاب در همه روزهای سال همراه ما باشد، از همین رو می‌توان از تعطیلات نوروز به عنوان یک فرصت طلایی برای کتابخوانی یاد کرد و با فرهنگسازی مناسب افراد را از همین ابتدای سال با کتاب همنشین کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از بهترین زمان‌هایی که می‌توان به کتابخوانی اختصاص داد ایام نوروز است. در تعطیلات نوروز اگرچه برخی به سفر می‌روند و امکان مطالعه برای آنها کمتر شکل می‌گیرد اما برخی دیگر نیز از نوروز به عنوان فرصتی برای در خانه ماندن استفاده می‌کنند و چه خوب است که در این ایام زمانی را برای مطالعه کتاب اختصاص داد.

از سوی دیگر در نوروز که عیدی دادن یکی از سنت‌های ایرانیان است می‌توان در کنار هدایای نوروزی جایی را هم برای کتاب باز کرد و با هدیه دادن کتاب به عنوان عیدی به ویژه به کودکان و نوجوانان آن‌ها را به کتابخوانی تشویق کرد و در همین راستا گام بزرگی برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه برداشت.

نوروز نه تنها فرصتی برای مطالعه کتاب‌های عمومی است بلکه می‌تواند فرصت طلایی برای دانش‌آموزان کنکوری باشد. بسیاری از افرادی که حائز رتبه‌های برتر شده‌اند از نوروز به عنوان یک فرصت طلایی نام می‌برند.

نوروز زمانی برای افزایش سرانه مطالعه

نوروز حُسن مطلعی برای کتابخوانی 

نوروز می‌تواند حُسن مطلعی باشد برای کتابخوانی و مطالعه. با برنامه‌ریزی در این ایام می‌توان در طول سال زمانی را به کتابخوانی اختصاص داد.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور در سفر به چهارمحال و بختیاری گفت: هرچند آمارهای متفاوتی از میزان سرانه مطالعه در کشور عنوان می‌شود و بررسی دقیق این شاخص نیاز به پژوهش جامعی دارد اما آخرین آماری که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که مردم کشور ۳۳ دقیقه در روز کتاب مطالعه می‌کنند.

مهدی رمضانی در خصوص اینکه برخی معتقدند که سرانه کتاب در کشور بسیار پایین است، تاکید کرد: با نگاهی به گردش مالی کتاب و همچنین امانت ۲۰۰ هزار جلد کتاب در روز به اعضای کتابخانه‌ها، می‌توان گفت وضعیت کتابخوانی بحرانی نیست.

از همین رو شاید بتوان گفت وضعیت سرانه مطالعه در کشور ما بحرانی نیست اما با نقطه مطلوب هم فاصله دارد از همین رو باید از تمامی ظرفیت‌ها وفرصت‌ها برای ارتقای این شاخص بهره گرفت.

نوروز حُسن مطلعی برای کتابخوانی 

توزیع سالانه ۱۰ میلیارد ریال کتاب در استان

به گفته معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در این استان سالانه ۱۰ میلیارد ریال کتاب تامین و توزیع می‌شود.

حجت‌الله شیروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه به سبب افزایش قیمت تمام‌شده تولید کتاب، قیمت این محصول فرهنگی در کشور تا حدی بالاست اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه‌های مختلفی درصدد است تا کتاب را در اختیار افراد علاقمند قرار دهد.

وی تصریح کرد: در همین راستا سالانه ۱۰ میلیارد ریال کتاب به صورت رایگان در استان توزیع و در اختیار اصحاب فرهنگ و هنر، علاقمندان به کتاب، مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و موسسات فرهنگی قرار داده می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری به اشاره به فرصت تعطیلات نوروز برای پرداختن به امر مطالعه و کتابخوانی، گفت: مطالعه قرار نیست امری پیچیده و تخصصی باشد بلکه می‌توان از هر فرصتی برای افزایش آگاهی و مطالعه با مطالعه کتاب‌های کم‌حجم بهره گرفت.

شیروانی ادامه داد: در روزهای ابتدایی سال که همزمان با عید نوروز است می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و مشخص ساعاتی از روز را برای مطالعه کتاب اختصاص و این رویه را تا پایان سال ادامه داد.

یارانه کتاب برای هر ایرانی

وی به یارانه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هر ایرانی در خصوص خرید کتاب اختصاص داده است اشاره کرد و گفت: افراد برای استفاده از این یارانه می‌توانند به سایت بازار کتاب مراجعه و دست کم ۲ بار در سال از این یارانه برخوردار شوند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری همچنین پیشنهاد داد تا در هریک از محلات با راه‌اندازی کتابخانه‌های محله‌ای کتاب را بیش از گذشته در دسترس مردم قرار داد.

کتابخانه‌های عمومی در نوروز بازار است

نوروز حُسن مطلعی برای کتابخوانی 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص فعالیت کتابخانه‌های عمومی استان در ایام نوروز نیز گفت: چهار کتابخانه شاخص استان از جمله حافظ و مولوی در شهرکرد، امام خمینی(ره) در بروجن و شهید جعفرزاده در سامان در تعطیلات رسمی نوروز باز بودند و به مردم خدمات‌رسانی می‌کردند.

احمد فرهادی بابادی افزود: از روز پنجم فروردین نیز تمامی کتابخانه‌های عمومی استان فعالیت خود را به صورت ۲ شیفت آغاز کرده‌اند و پذیرای علاقه‌مندان به کتاب هستند.

وی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی این نهاد در خصوص فرهنگسازی امر مطالعه در ایام نوروز نیز گفت: برای این ایام مسابقات کتابخوانی در نظر گرفتیم و از سوی دیگر فراخوان دادیم تا افراد در هنگام خانه‌تکانی چنانچه کتاب‌های خود را مطالعه کرده‌اند و دیگر نیازی به آن ندارند را به کتابخانه اهدا کنند تا در اختیار دیگر افراد قرار داده شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری در عین حال عنوان کرد: با توجه به اینکه در ایام نوروز افراد به سفر می‌روند و یا درگیر دید و بازدید عید هستند کمتر به کتابخانه‌های عمومی مراجعه می‌کنند اما انتظار می‌رود افراد زمانی از وقت خود را هر چند کوتاه به مطالعه اختصاص دهند تا از همین روزهای ابتدایی سال تاثیرات کتابخوانی را در سبک زندگی خود مشاهده کنند.

نوروز حُسن مطلعی برای کتابخوانی 

کتاب‌خوان برتر: مطالعه کتاب از شیرینی‌های زندگی است

یک کتابخوان برتر و جزو اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: همواره مردم را به کتابخوانی سفارش می‌کنم و ایام نوروز بهترین فرصت برای آشتی با کتاب است.

یدالله منزوی چالشتری افزود: دعوت به مطالعه و کتابخوانی یک امر به معروف است چراکه کتاب در زندگی افراد تاثیر بسیار زیادی دارد و می‌تواند آن را در مسیر درستی قرار دهد.

وی تصریح کرد: از همان دوران کودکی تا کنون که ۸۳ سال سن دارم همواره همنشین کتاب بوده‌ام و معتقدم کسی که شیرینی طعم کتابخوانی را بچشد همانند غذای لذیذی که می‌خورد هیچگاه آن را ترک نمی‌کند.

این کتابخوان برتر توصیه کرد تا افراد در تعطیلات نوروز و از همین روزهای ابتدایی سال، مطالعه کتاب را در برنامه زندگی خود قرار دهند و نسبت به مطالعه کتاب مداومت کنند.

منزوی با بیان اینکه کتابخوانی در جامعه کنونی کمرنگ شده است، استفاده بیش از حد از تلفن‌های همراه را یکی از آفات کتابخوانی عنوان کرد و گفت: اگر بخشی از مدت زمانی که افراد به استفاده از تلفن همراه اختصاص می‌دهند را به کتابخوانی بپردازند در پایان سال کتاب‌های متعددی را مطالعه کرده و با دنیای بزرگی از اطلاعات و دانش و بینش آشنا می‌شوند.

فعال حوزه کتابخوانی: کتاب وسعت دید و پختگی به خواننده می‌دهد

نوروز حُسن مطلعی برای کتابخوانی 

یک کتابخوان و نویسنده چهارمحال و بختیاری به تاثیرات مطالعه بر حرفه کاری خود که نمایش‌نامه‌نویسی است، اشاره می‌کند و می‌گوید: کتاب باعث می‌شود ما به جای افراد دیگر خود را قرار دهیم و با تجربیات آنها آشنا شویم و همین موضوع سبب می‌شود به درجه‌ای از پختگی برسیم و افق دید بازتری پیدا کنیم.

سمیرا سلیمانی فارسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در ایام نوروز بخش زیادی از زمان خود را به مطالعه کتاب اختصاص داده‌ام و برای درک بهتر و عمیق‌تر کتاب‌هایی که می‌خوانم اگر فیلم و یا نمایشی پیرامون آن کتاب نیز ساخته شده باشد را تماشا می‌کنم.

وی افزود: در روزهای اخیر کتابی تحت عنوان "مجموعه داستان‌های کوتاه تازه عروس" اثر آلبا دسس پدس را در دست مطالعه دارم که متن فوق‌العاده و درخشانی دارد و جالب‌تر اینکه فضای داستان با فرهنگ و جامعه کنونی ما نیز قرابت‌های زیادی دارد.

این بانوی اهل کتاب و مطالعه تصریح کرد: در ایام نوروز فرصت بیشتری برای مطالعه پیدا کرده‌ام و با خواندن هر کتابی گویی به سفری دراز رفته‌ام و تجربیات و آموخته‌های بسیاری را کسب کرده‌ام و تلاش می‌کنم در طول سال روزانه هرچند کوتاه زمانی را به کتابخوانی اختصاص دهم.

سلیمانی ادامه داد: مطالعه تاثیر مفیدی بر حرفه من که نمایش‌نامه نویسی است گذاشته است و توصیه می‌کنم افراد برای پیشرفت در حرفه و کار خود حتما کتاب بخوانند.

وی یادآور شد: نه تنها برای پیشرفت کاری بلکه از نظر روانشناسی هر زمان که کتاب می‌خوانم از مشکلات و دغدغه‌های روزمره فاصله گرفته و آرامش بیشتری می‌گیرم.

این فعال حوزه کتابخوانی توصیه کرد تا افراد با مشورت و راهنمایی از دیگران کتاب‌های خوب را برای مطالعه انتخاب کنند تا تاثیرات و نتایج مثبت آن را در زندگی خود مشاهده کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است و سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌های عمومی استان امانت داده می‌شود که سرانه امانت کتاب در استان نیم کتاب به ازای هر فرد است.

همچنین ۵۱ ناشر در چهارمحال و بختیاری مجوز دارند که از این تعداد ۲۵ ناشر فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha