۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۵۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85428548
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برنامه صادرات کردستان در سال گذشته ۱۰۷ درصد محقق شد

۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۵۱
کد خبر: 85428548
برنامه صادرات کردستان در سال گذشته ۱۰۷ درصد محقق شد

سنندج- ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: سال گذشته ۱۰۷ درصد برنامه صادرات استان تحقق یافت که بیانگر ظرفیت‌های موجود منطقه در این حوزه است.

بختیار خلیقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در کارگروه توسعه صادرات همه ساله برنامه کمی و عملیاتی برای توسعه صادرات غیر نفتی مد نظر قرار می گیرد که در استان با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۰۷ درصد این برنامه در سال ۱۴۰۲ تحقق پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کردستان دروازه تجاری توسعه شرق به غرب و همچنین دروازه تجاری به سمت اقلیم کردستان است، اضافه کرد: سال گذشته راه آهن همدان- سنندج به بهره‌برداری رسید و توسعه این خط ریلی به سمت مدیرترانه نویدبخش بهره برداری و رشد واحدهای تولیدی صادرات محور در استان خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با بیان اینکه سه گمرک رسمی فعال در باشماق مریوان، سیرانبد بانه و سنندج وجود دارد، بیان کرد: سال گذشته ۴۶۶ میلیون دلار کالا از گمرکات استان صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۵ درصد رشد داشته است.

خلیقی گفت: در مجموع حجم مبادلات استان چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است که با توجه به مناسبت‌های قومی و فرهنگی که بین کردستان عراق و ایران وجود دارد انتظار می‌رود در زمینه صادرات شاهد افزایش باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۹۲ صادرات استان کردستان به اقلیم کردستان عراق انجام می شود، اظهار کرد: در کل استان بر اساس آیین نامه سامانه بازارچه‌های موقت غیر رسمی در شعاع ۲۰ کیلومتری ۸۷ هزار نفر مرز نشین دارد که کارت بازرگانی آنها در سامانه یکپارچه مرز نشینان صادر شده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: همچنین در تعاونی مرزنشینان در شعاع ۳۰ کیلومتری نقطه صفر مرزی نیز ۱۹۶ هزار نفر جمعیت مرزشین در قالب ۱۹ تعاونی ساماندهی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha