۱۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۵۸
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85437691
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار کردستان: اجرای تفاهم‌نامه‌ها با اقلیم کردستان عراق در دستور کار است

سنندج-ایرنا- استاندار کردستان گفت: عملیاتی کردن مفاد تفاهم نامه های منعقد شده بین استان و اقلیم کردستان عراق در راستای توسعه روابط بین طرفین در دستور کار است.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا در جریان دیدار جمعی از اعضای اتاق بازرگانی استان حلبچه و تولیدکنندگانی از اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: کمیته مشترک بین کردستان و سلیمانیه تشکیل شده است تا توافقات و تفاهم نامه‌های منعقد شده عملیاتی شود.

وی افزود: مسائل و مشکلات و موانعی وجود دارد و باید برطرف شود و ما هم تا جایی که اختیارات اجازه دهد در راستای تسهیل فعالیت و تعاملات بیشتر تلاش خواهیم کرد.

استاندار کردستان بیان کرد: در حوزه ساختمان سازی کردستان ایران دارای ظرفیت های فراوانی است و بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی استان و همچنین شهرداری ها آمادگی انجام کار مشترک در این رابطه را دارند.

زارعی کوشا با اشاره به اینکه بسیاری از موانع پیش روی سرمایه گذاران برداشته شده است، گفت: ضوابط و مقرراتی به ویژه در حوزه های محیط زیست و منابع طبیعی وجود دارد که همه ملزم به رعایت آنها هستند؛ با وجود این موارد همه تلاش خود را بکار می گیریم تا سرمایه گذاران دغدغه کمتری داشته باشند.

وی یکی از سیاست های دولت سیزدهم را کشت فراسرزمینی خواند و اظهار کرد: با بررسی های کارشناسی در صورت مهیا بودن شرایط کشت فراسرزمینی در استان حلبچه، ما از اجرای چنین طرحی استقبال خواهیم کرد.

استاندار کردستان یادآور شد: معتقدیم نباید فرصت های ایجاد شده را از دست دهیم و باید از شرایط موجود نهایت استفاده را کنیم و امیدواریم با سرمایه گذاری سرمایه گذاران حلبچه در کردستان شاهد نمونه موفقی از سرمایه گذاری خارجی در استان باشیم.

صادرات فرش کردستان به اقلیم کردستان عراق

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم در این نشست اظهار کرد: افزایش تعاملات و همکاری مابین اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران به ویژه در بخش های کشاورزی، گردشگری، معادن، تجارت و مبادلات مرزی مدنظر ماست.

علی نوری با اشاره به اینکه وجود منطقه آزاد کردستان یکی از ظرفیت های بی نظیر استان برای توسعه تعاملات خارجی است، افزود: در نمایشگاه ۲۰۲۴ اکسپو که اردیبهشت امسال در تهران برگزار می شود مهمانانی از اقلیم کردستان عراق هم حضور می یابند.

وی ادامه داد: ۲ غرفه در نمایشگاه مذکور به معرفی ظرفیت های استان کردستان اختصاص داده می شود و این فرصت ارزشمندی برای نشان دادن توانمندی ها و استعدادهای استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان توسعه زنجیره های ارزش در حوزه فرش دستباف و دام سبک را یکی از برنامه های استان خواند و گفت: در اقلیم کردستان عراق مذاکراتی مبنی بر ایجاد زمینه صادرات فرش کردستان ایران انجام شده است.

نوری بیان کرد: کمیته اختصاصی بین کردستان ایران و سلیمانیه قرار است به زودی نخستین جلسه آن تشکیل شود و در آن به مباحث مهمی هم چون صادرات فرش و توسعه زنجیره های ارزش و تولید بپردازیم.

وی یادآور شد: یکی از چالش هایی که باعث شده ارتباطات بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق استمرار نداشته باشد وقوع بحران هایی بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان، فعالیت داعش و حمله امریکا بوده است.

استاندار کردستان: اجرای تفاهم‌نامه‌ها با اقلیم کردستان عراق در دستور کار است

وجود آمادگی در سرمایه گذاران حلبچه برای سرمایه گذاری در کردستان ایران

عضو اتاق بازرگانی حلبچه و مدیر یکی از هلدینگ های کشاورزی و دامداری در اقلیم کردستان عراق هم در این نشست با ابراز امیدواری از انجام عملیاتی توافقات انجام شده بین طرفین، اظهار کرد: در برهه های مختلف تاریخ اقلیم کردستان عراق و ایران مورد تحریم هایی قرار گرفته اند که در این شرایط همواره همکار و همراه همدیگر بوده اند.

پیشوا احمدمحمود بیان کرد: ما خود را مدیون ایران در برهه های مختلف تاریخی هم چون بمباران جلبچه در زمان رژیم بعث می دانیم و امروز آمادگی لازم برای توسعه هرچه بیشتر ارتباطات خود به ویژه در زمینه سرمایه گذاری داریم.

وی با اشاره به اینکه اقلیم کردستان عراق دارای بازار مطلوبی است، افزود: سرمایه گذاری باید دو طرفه باشد و ما هم آمادگی این مهم را داریم ولی بوروکراسی در ایران مانعی برای این اقدام است.

عضو اتاق بازرگانی حلبچه اقلیم کردستان عراق ادامه داد: آمادگی ایجاد کارخانه روغن کشی و مجتمع تجاری در کردستان ایران را داریم و امیدواریم از این لحاظ مورد حمایت قرار گیریم.

احمد محمود با اشاره به اینکه تسهیل صادرات از جمله برنامه های ماست، گفت: یکی از نشانه های پیشرفت هر کشوری وجود سرمایه گذاری خارجی است که ما هم درصدد توسعه آن هستیم.

وجود ۱۰۳ واحد فنی مهندسی و صنعتی دانش بنیان در کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه ۴۸ درصد صادرات کردستان به اقلیم کردستان عراق را محصولات کشاورزی، ۳۲ درصد صنعتی و ۱۳ درصد معدنی تشکیل داده است، اظهار کرد: ۶۰ واحد فنی مهندسی و ۴۳ واحد صنعتی دانش بنیان در کردستان فعالیت می کنند که آماده ارائه خدمات به اقلیم کردستان عراق هستند.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت های کردستان مربوط به تولید فرش دستباف است که میزان صادرات آن به دلیل تحریم ها یک دهم درصد است، بیان کرد: سالانه ۱۸۰ هزار مترمربع فرش در استان تولید می شود که تولیدکنندگان آن تمایل و آمادگی برای شرکت در نمایشگاه هایی در اقلیم کردستان عراق و عرضه تولیدات خود را دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم به بیان بخشی از ظرفیت های بخش کشاورزی استان به ویژه در زمینه کشت فراسرزمینی پرداخت و گفت: از آنجا که استان حلبچه دارای اراضی مرغوب و آب مناسب است می توانیم اقدام به کشت محصولات کشاورزی با استفاده از تکنولوژی های نوین کنیم.

ایجاد مرکز تجاری کردستان در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سنندج هم در این جلسه اظهار کرد: یکی از ضعف های موجود عملیاتی نکردن مفاد تفاهم نامه های منعقد شده بین کردستان ایران و استان های اقلیم کردستان عراق در چند سال اخیر است.

محمد هلاکو در ارتباط با سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در اقلیم کردستان عراق، افزود: اقلیم کردستان عراق در زمینه زیرساخت هایی هم چون برق و گاز و همچنین نیروی انسانی شرایط مطلوبی ندارد و همین یکی از موانع سرمایه گذاری در این منطقه شده است.

وی با اشاره به اینکه در حلبچه زمین مطلوب و آب فراوان وجود دارد و می توان کار مشترکی در زمینه زراعی و باغی انجام داد، یادآور شد: یکی از مشکلات حوزه تجارت، عدم اجازه حمل یکسره کالا به کامیون های ایرانی در مرز است که این اقدام موجب افزایش هزینه های زیادی برای تجار ما شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی سنندج اضافه کرد: اگر بتوانیم مرکز تجاری در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق ایجاد کنیم می توانیم رایزنی های بازرگانی و تجاری خود را ارتقا دهیم.

هلاکو افزود: اتاق های بازرگانی رسالت تسهیل مبادلات تجاری و توسعه روابط اقتصادی را برعهده دارند ولی متاسفانه سال گذشته یک رویداد موجب شد اتاق بازرگانی اربیل اقدام به بایکوت و تحریم کالای ایرانی کند که این اقدامی شایسته و در راستای وظایف این اتاق نبود و امید می رود دیگر تکرار نشود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha