۱۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱:۲۲
کد خبر: 85429243
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قدر، شبی که سرنوشت‌ها رقم می‌خورد

۱۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱:۲۲
کد خبر: 85429243
قدر، شبی که سرنوشت‌ها رقم می‌خورد

مشهد- ایرنا- شب قدر، چنان قدر و قیمت عظیمی دارد که شرح آن در کلمات محدود نمی‌‏گنجد و بنا بر روایات مختلف این لیالی جایگاه خاص و ممتازی دارد و در کتاب آسمانی و نیز سخن معصومان و امامان اطهار (ع) بر توجه ویژه به این شب ها تاکید فراوانی شده است.

به گزارش ایرنا، روزها و شب های زندگی، بستر رخدادها هستند، طلوع و غروب وقایع در بخشی از زمان صورت می‌گیرد و زمان و لحظه ‏ها، هفته ‏ها و ماه ‏ها و سال ها و قرن ها، مخلوق خدا، مولود طبیعت، مرهون نظام جاری و حرکات موزون عالم است و به ظاهر هیچ فرقی میان آنها نیست.

اما قرآن کریم همه ایام را یکسان نمی ‏بیند و برخی از آن ها را ایام مبارک و مقدس می‏ داند که ماه رمضان و شب های قدر از جمله آنها است.

شب قدر، شب دعا، تضرع، توبه، توجه به پروردگار و شب رهایی از قید بندگی غیر خدا و فرصتی برای مغفرت و جبران گناه بدکاران است. این شب، در واقع شب احیای خویش است، برای آنکه تقدیر خویش را رقم بزنیم و لوح جدید زندگی خود را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنیم.

از منظر قرآن، شب قدر، شب با ارزش و پرفضیلتی است که با امور مهم و باعظمتی همانند نزول اجمالی قرآن، پیدایش افاضات باطنی و فضای خاص معنوی، تقدیر و تعیین سرنوشت ها، تدبیر و برنامه ریزی ‏های جدید و نزول جبرئیل و فرشته ‏ها، همراه است.

عبادت در این شب، بالغ بر هشتاد سال ارزش دارد و قابل قیاس با سایر شب ها نیست. در چنین شبی خداوند آغوش رحمت می ‏گشاید و بندگان خود را در رواق آن می ‏نشاند و مومنان و عبادتگران را مشمول رحمت خاص خود می سازد.

شب قدر فرصتی برای آغازی دوباره

قدر، شبی که سرنوشت‌ها رقم می‌خورد

هرچند همه روزها و ماه‌ها از آن خداست و همگی از شرافت خاصی برخوردارند اما شب قدر که در قرآن نیز از آن نام برده و بدان سوگند یاد شده، دارای جایگاه عظیم و نورانی است و فرصتی مناسب برای آغاز فصل جدیدی از زندگی انسان است.

یک استاد حوزه و دانشگاه درباره فضیلت شب های قدر به خبرنگار ایرنا گفت: این شب ها سراسر نور است و به جهت عظمت، می تواند سرآغاز فصل جدیدی در زندگی انسان باشد.

حجت الاسلام سیدحسین فاضل با بیان اینکه قرآن شب قدر را برتر از هزار ماه می داند، افزود: بنا بر روایات گوناگون، عظمت این شب به گونه ای است که اگر گناهکارترین فرد با دلی شکسته به محضر حق تعالی برود، دست رد به سینه اش زده نمی شود و فرصتی مغتنم برای سیر و سلوک معنوی خواهد بود.

وی تصریح کرد: شب قدر شبی است که در آن مقدرات یک ساله انسان ها رقم می خورد و این امر لزوم برنامه ریزی برای استفاده از برکات معنوی این شب را نشان می دهد.

حجت الاسلام فاضل، شب زنده داری را از سنت های تاکید شده برای شب های قدر دانست و بیان کرد: عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است لذا توصیه می شود افراد با برنامه ریزی مناسب حداکثر بهره معنوی را از این شب ها ببرند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در روایات آمده است که ملائکه در این شب ها بر زمین فرود می‌ آیند و نزد امام زمان(عج) می ‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می ‌دارند.

وی عنوان کرد: شب قدر به بیان صریح قرآن و بر اساس روایات رسیده از ائمه (ع)، از ارزش و جایگاه خاصی برخوردار است و پرداختن به اعمال این شب زمینه دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی را برای انسان ها مهیا می کند.

دریچه ورود به دنیای قدر

قدر، شبی که سرنوشت‌ها رقم می‌خورد

قدر، شبی است که باید دست به دامان مولا شد و با توسل به ساحت مقدس ائمه معصومین (ع) به درگاه الهی رفت و ما در حالی که قرآن بر سر گرفته ایم، با آوای ملکوتی "یا رب، یا رب" از درگاه ایزد منان طلب آمرزش و مغفرت کنیم و عاجزانه از پروردگار خویش بخواهیم که لطف و عنایت خود را بیش از پیش شامل حال ما کند. بنابراین برای بهره مندی کامل از این شب های پرفضیلت، نیاز است که یک فرد با پای جان گام در مسیر عبودیت بگذارد.

استاد حوزه علمیه نیشابور در گفت و گو با ایرنا، بهره برداری بیشتر از شب های قدر را در گرو آمادگی قبلی دانست و گفت: باید از قبل خود را آماده کنیم، مراقب زبان، چشم، گوش و جوارح خود بوده و از قبل استراحت داشته باشیم تا بتوانیم از شب نزول رحمت واسعه الهی، بهره کافی ببریم.

حجت‌الاسلام‌ محمدمهدی الهی پور ادامه داد: غسل کردن، شب ‌زنده ‌داری، تلاوت قرآن، نماز خواندن، مناجات و عبادت، خواندن دعاهای مخصوص شب های قدر و اعمالی که در مفاتیح الجنان آمده از مهمترین آدابی است که در این شب ها بسیار توصیه و تاکید شده است.

وی با بیان اینکه این شب ها بهترین زمان برای اجابت دعاست، اظهار کرد: مسلمانان در این شب ها برای ظهور امام زمان (عج)، حل مشکلات کشورهای اسلامی و مسلمانان و نابودی کفر جهانی دعا کنند تا شاهد جهانی پر از صلح و صفا باشیم.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: از آنجا که خداوند می‏ خواهد مقامات معنوی مومنان را بالا ببرد، موقعیت خاصی را تمهید و مقطعی از زمان را معین کرده است تا آنان با اعمال صالح در آن شب، چندین برابر ارزش بیابند.

حجت الاسلام الهی پور خاطرنشان کرد: ارزش فوق العاده عبادت در شب قدر، این شب را همچنان در میان شب های ماه مبارک رمضان مخفی و ناشناخته نگه داشته است، بدین جهت که مردم به همه این شب ها اهمیت دهند.

شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان، مصادف با شب های پربرکت قدر است که بنا بر تاکید روایات باید قدر این شب ها را دانست و از لحظه لحظه آن در فضای نیایش و عبادت استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha